Krantenbericht geschiedenis help???

Sorry dat ik een nieuw topic aan maak, maar ik moet een krantenbericht inleveren voor geschiedenis. Het moet een uitwerking zijn. Denken jullie dat ie zo goed is? Top als je hem zou willen lezen.Waar ik over te twijfelen is zeg maar de ik persoon in de eerste alinea, andere tips zijn ook welkom:

BERLIJN, 17 augustus 1962 –
Doordat de Berlijnse Muur er staat, hebben veel mensen geprobeerd de DDR te ontvluchten. Hierbij zijn er al veel doden gevallen, maar er zijn ook gelukkigen die het wel gehaald hebben. Gisteren waren er weer twee moedige mannen het geprobeerd, en ik was er getuige van.
Vandaag hebben twee mannen geprobeerd de onderdrukte DDR te ontvluchten. Toen ik in café Adler zat, hoorde ik schoten. Ik rende naar buiten om te zien wat er aan de hand was. Een man kwam over de muur klimmen en vertelde dat zijn vriend nog aan de andere kant van de muur zat. “Hij is geraakt door een kogel en heeft medische hulp nodig”, schreeuwde hij. Een paar politieagenten gooiden verband en andere hulpmiddelen over de muur, maar de vriend van de man heeft het westen niet gehaald. Ik kwam er achter dat hij het niet gehaald had, doordat ik mensen: “moordenaars!”, hoorden roepen aan de andere kant van de muur.
Hier in de BRD heb je geen reden om te vluchten. Er is genoeg voedsel, werk en er hangt hier een goede sfeer. Hier is het kapitalisme, waar je eigen bezit hebt en meer vrijheid. Als je erg goed bent in je werk, krijg je misschien promotie en dus een hoger salaris. In het Oosten daarentegen, is alle reden om te vluchten. Daar is het communisme ingevoerd, waar er geen eigen bezit is en je zelf niets te zeggen hebt. Het maakt niet uit hoe hard je werkt, je blijft het zelfde salaris krijgen. Zolang je het werk maar doet. Je kunt niemand vertrouwen, want misschien wordt je wel afgeluisterd. De man die vandaag is gestorven, is dus vermoord voor het eigen belang van het Oosten. Als ze dat niet zouden doen, zouden meerdere mensen vluchten. Waardoor de economie het niet lang vol zou houden.
De muur staat er, omdat anders iedereen naar het vrije Westen vlucht. Als dat gebeurt, dan stort de economie in elkaar en gaat het land failliet. Zonder muur, zou voor de DDR betekenen dat ze bijna geen inwoners meer hebben, en dus geen toekomst.
Als je kijkt naar de verschillen tussen Oost en West die net genoemd zijn, zie je de reden waarom mensen vluchten.

Thaanks!!!(ik zit in 3vwo trouwens)

BERLIJN, 17 augustus 1962 –
Doordat de Berlijnse Muur er staat (vind ik vaag klinken), hebben veel mensen geprobeerd de DDR te ontvluchten. Hierbij zijn er al veel doden gevallen, maar er zijn ook gelukkigen die het wel gehaald hebben. Gisteren waren er weer twee moedige mannen die het hebben geprobeerd, en ik was er getuige van. Vandaag hebben twee mannen geprobeerd de onderdrukte DDR te ontvluchten. Toen ik in café Adler zat, hoorde ik schoten. Ik rende naar buiten om te zien wat er aan de hand was. Een man kwam over de muur klimmen en vertelde dat zijn vriend nog aan de andere kant van de muur zat. “Hij is geraakt door een kogel en heeft medische hulp nodig”, schreeuwde hij. Een paar politieagenten gooiden verband en andere hulpmiddelen over de muur, maar de vriend van de man heeft het westen (Westen moet met hoofdletter omdat je het over een deel van een stad/land hebt) niet gehaald. Ik kwam er achter dat hij het niet gehaald had, doordat ik mensen: “moordenaars!” (na een dubbele punt komt een hoofdletter) , hoorden roepen aan de andere kant van de muur.
Hier in de BRD heb je geen reden om te vluchten. Er is genoeg voedsel, werk en er hangt hier een goede sfeer. Hier is het kapitalisme, waar je eigen bezit hebt en meer vrijheid. Als je erg goed bent in je werk, krijg je misschien promotie en dus een hoger salaris. In het Oosten daarentegen, is alle reden om te vluchten. Daar is het communisme ingevoerd, waar er geen eigen bezit is en je zelf niets te zeggen hebt. Het maakt niet uit hoe hard je werkt, je blijft het zelfde (hetzelfde is één woord) salaris krijgen. Zolang je het werk maar doet. Je kunt niemand vertrouwen, want misschien wordt je wel afgeluisterd. De man die vandaag is gestorven, is dus vermoord voor het eigen belang van het Oosten. Als ze dat niet zouden doen, zouden meerdere mensen vluchten, waardoor de economie het niet lang vol zou houden.
De muur staat er, omdat anders iedereen naar het vrije Westen vlucht. Als dat gebeurt, dan stort de economie in elkaar en gaat het land failliet. Zonder muur, (beetje vaag) zou voor de DDR betekenen dat ze bijna geen inwoners meer hebben, en dus geen toekomst.
Als je kijkt naar de verschillen tussen Oost en West die net genoemd zijn, zie je de reden waarom mensen vluchten.

Het digedrukte en enkele dingen tussen haakjes heb ik verbeterd + soms toelichting gegeven.

Hartstikke bedankt! Zal ik de tweede alinea gewoon in de ik-persoon laten staan of niet? Daar twijfel ik nog over namelijk :slightly_smiling_face:

Hé, zo’n opdracht kreeg ik ook in de derde haha. Succes!

Bedankt! Ik heb m ingeleverd, we zullen zien! :slightly_smiling_face: