Kraken

Hallo,
Als ik loop kraken m’n voeten soms,
dus ik had de vraag is die ernstig en/of wat kan ik er aan doen,
ik heb het ook wel eens met andere lichaamsdelen,
en als ik zenuwachtig ben/ gestrest ben dan ga ik zelf wel eens m’n vingers ‘kraken’ is dit slecht voor je?
Liefs,

Met kraken bedoel je volgens mij ‘‘knakken’’. Het is niet schadelijk voor je, het haalt de lucht uit je gewrichten (o.i.d) Maar als je je zorgen maakt bel dan even de huisarts.

Jaahh,
idd dat bedoel ik!

Het is wel schadelijk, je kan er reuma van krijgen.

Dit heb ik gehoord.

Ikzelf heb ook krakende gewrichten, maar een oorzaak is er nooit gevonden.
Alleen voor mijn schouder (hypermobiel).

Doet het kraken/knakken ook pijn, of niet?
En als je jezelf er ongerust over maakt, gewoon een dokter raadplegen. :wink:

Het is nooit bewezen dat je er reuma van kan krijgen:
http://www.xead.nl/is-het…gewrichten-slecht-voor-je

precies, dus er is een mogelijkheid.

dat is niet so goed…

Je gewrichten kunnen gaan slijten, dus ik zou het niet te vaak doen;)

Huh, dus doordat het nooit is aangetoond is er wel een mogelijkheid?

Nee hoor, het is ongevaarlijk. Is een mythe.
Moet je maar even googlen op dr. Donald L. Unger.

Heeft iedereen wel eens. De een vaker dan de ander.
En wat dat reumaverhaal betreft… daar heb ik nog nooit van gehoord en loop al 11 jaar bij verschillende reumatologen (?)

Er was een vent die heeeeel lang alleen 1 hand elke dag heeft geknakt en er was geen verschil niks. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij iedereen zo is maar je hoort overal wat anders.
Ik knak ook veel, en als ik rondjes draai met m’n voet knakt m’n enkel bij elk rondje, maakt niet uit hoelang het doorgaat :3. Maar heb nooit ergens last van gehad.

Edit: Zoals Three zegt; dr. Donald L. Unger, deze knakker inderdaad.

Dat is echt bullshit, reuma is een auto-immuunziekte, dat krijg je niet door je vingers te knakken.
Wel kunnen je gewrichten beschadigen.

dat heb ik ook met m’n voeten als ik loop, soms dan. bij 1 voet als ik die van links naar rechts beweeg (ermee wapperen om ‘t zo maar te noemen) dan hoor ik telkens zo’n weird geluidje. :’]

Ik knak ook overal. M’n schouders, m’n armen, m’n vingers, mn enkels, m’n knieeën, m’n voeten, m’n tenen, mn nek en zelfs m’n heupen. Mijn rug kraakt constant. Ik doe het niet expres, het gebeurd gewoon als ik beweeg. Soms doet ‘t best pijn :’)

En dat je ervan reuma krijgt is onzin. Reuma is chronisch.

Ik heb dat ook al mijn hele leven aan m’n voeten. Je hoort het vooral als ik op blote voeten loop, soms ook met sokken aan. Verder met schoenen aan eigenlijk niet :’)

Heb er nooit naar laten kijken, ook nooit last van gehad.