kostgeld

Hey dames,

Ik stop binnenkort met studeren en ik ga werken. Ik ga 24 uur per week werken en tegen het minimumloon. dat bekent dat ik wel wat ga verdienen maar niet heel veel.

Nu vroeg ik me af of jullie kostgeld betalen en zo ja hoeveel? Hoe is dit berekend? Hoe hebben jullie dit afgesproken?

Ik ga namelijk zo’n 15 tot 20% van het totale inkomen verdienen straks.
Is het dan ook redelijk om 15 tot 20 % van de vaste lasten te betalen of moet ik meer betalen omdat ik net zoveel gebruik maak van het huis en dergelijke als mijn ouders?

Ik heb het er nog niet echt met ze over gehad maar ik wil graag een idee hebben van wat realistisch is.

Geen ervaring mee en wij dit niet in onze cultuur.

Maar toch wil ik meedenken haha.
Ik denk dat het het eerlijkst is dat jij inderdaad 15 tot 20% meebetaalt. Als jij meer zou betalen zou dat niet eerlijk zijn want je verdient ook minder.

Verder zou je af en toe nog kunnen meebetalen met boodschappen enzo als je toch het gevoel krijgt dat je te weinig mee betaalt.

Als ik een week blijf betaal ik de helft van de boodschappen van de week. Dat hebben we gesteld op 25 euro per week. Ik betaal daarnaast kilometergeld voor gebruik van de auto (dit is met verzekeringskosten e.d.). Maar ik ben een arme student dus we zijn een beetje laks.
Ik vind het redelijk als je niet meer bijdraagt dan je kan. Dus stel je ouders huren voor 800 euro per maand, en dan de vaste lasten erbovenop. Ik vind 150 euro per maand aan huur dan netjes, maar 200-250 ook.
Hoe het bij ons werkt is dat we ons niet blut betalen, maar wel zo’n bedrag betalen dat het wel getuigt van respect en volwassenheid naar onze ouders toe. Dus in mijn situatie als student ben ik nu wekelijks net goedkoper uit bij mijn ouders.

geen ervaring mee, hoefde nooit kostgeld te betalen.
maar woon nu bij mijn vriend in maar nog niet alles is officiel, he nog mijn eigen huisje. maar ik betaal mee met de benzine/boodschappen

Ik heb dit nooit gedaan. Mijn ouders redde het zo ook wel dus daarom. Bij mijn ex werd er juist ontzettend veel kostgeld gevraagd omdat zijn moeder gewoon niet rondkwam anders.

Ik heb alleen kostgeld hoeven betalen toen we echt niet rond konden komen anders (maar dit was een erg korte periode), verder zit het ook bij ons niet in onze cultuur. Ik vind zelf dat een ouder dat niet aan een kind hoeft te vragen, zodat die ook een fundering kan hebben voor later, tenzij het echt niet anders kan (of als je van plan bent de rest van je leven daar te blijven wonen, lol).

Maargoed, daar heb jij natuurlijk niets aan.
Als er echt van je verwacht wordt dat je gaat betalen, zou ik kijken naar wat de vaste lasten zijn en (niet onbelangrijk!) wat jij verder in het huishouden allemaal doet. Vertrouw jij jouw ouders op dit gebied? Want dan is het beste advies om samen met ze om de tafel te zitten. Anders zou ik het baseren op jouw salaris. Bepaal een bedrag dat je minimaal per maand opzij wilt zetten en deel het overige op in leuke dingen voor jezelf en dan kostgeld voor jouw ouders. Om in procenten te gaan rekenen vind ik zelf erg geforceerd en zou ik daarom ook niet zomaar doen. Dan betaal ik liever een maandelijks bedrag waarvan ik weet dat ik dat wel kan missen (ook al is dit procentueel minder) en betaal ik af en toe de boodschappen of help ik wat meer in het huishouden.

Ik heb nog nooit kostgeld betaald en dat hoef ik ook niet te doen, maar ik denk dat de percentages die je nu voorstelt prima zijn. Je kunt altijd vragen aan je ouders hoeveel geld zij ervoor terug willen.

Ik hoef dat niet te doen want het is nog nodig. Meestal wat ik hoor is dat mensen een deel van de boodschappen betalen of zelf eens boodschappen doen.

Bedankt meiden voor de vele reacties.
Mijn ouders kunnen makkelijk rondkomen. Mijn vader heeft een goed betaalde baan en we zouden zelfs nog makkelijk rond kunnen komen als mijn moeder zou stoppen met werken en ik geen kostgeld zou betalen.

Alleen voel ik me daar niet helemaal lekker bij. Ik denk inderdaad dat ik dan ga voorstellen dat ik 15-20% van de vaste lasten ga betalen en daarnaast eventueel extra voor de auto

Mag ik vragen hoe oud je bent ? Mijn ouders zeggen dat ik dat nooit hoef te gaan doen tenzij ik dik in de 20 ben en nog thuis woon :cold_sweat:

^ ik ben 22

Zolang ik studeer hoef ik niet perse iets te betalen, maar ik vind het wel zo netjes als ik de auto pak hem weer vol terug zet en niet moeilijk doe om eens de boodschappen te doen en het te betalen.

Wanneer ik ga werken heb ik de keuze of uit huis te gaan of kostgeld te betalen.

^ hoeveel kostgeld zou jij dan gaan betalen want ja, ik ga zo’n 500 tot 575 euro overhouden na de belasting denk ik. (nog geen idee eigenlijk :’) zoiets denk ik)

Ik kom er nu wel achter dat dat betekent dat ik minder dan 15% van het totaal inkomen heb :’)

Ik zou iets van 125-150 euro betalen en dan eventuele extra’s apart (zoals lange tocht met ouders’ auto e.d.)

Ligt eraan wat ik verdien, ik heb ik een tussenjaar fulltime gewerkt, toen verdiende ik rond de 300/350, toen betaalde ik tussen de 100 en 150, ik was toen 19/20 dus verdiende ik niet echt veel.
Maar als het goed is studeer ik nog 3 jaar en ben ik tegen die tijd wel uit huis :’)

Misschien is het een idee om te overleggen met je ouders om te kijken wat zij een reëel bedrag vinden.

Ik studeer niet, maar ik betaal 25,- per maand. Ben 20.

Ik ga ook zeker overleggen. Maar ik stel hier die vraag omdat ik benieuwd ben over wat anderen doen zegmaar.

Mijn plan was - eigen zorg gaan betalen + zo’n 100 tot 150 euro kostgeld en dan kan ik de rest sparen/uitgeven aan leuke dingen.

Ik heb ook nooit kostgeld betaalt. Wel de auto af en toe tanken of boodschapjes zelf betalen (Ben nog student, maar wel een bijbaan).
Maar moet je van je ouders kostgeld gaan betalen? Want als ze zo goed rond komen en zelfs nog als je moeder zou stoppen met werken, zou ik zelf gaan sparen om op jezelf te gaan enzovoorts.Af en toe een keer de boodschappen betalen, een keer trakteren en je eigen rekeningen zoals de zorg en je telefoon enzovoorts vind ik logisch, maar ik zou dan niet standaard 15-20% van je salaris aan je ouders betalen. Zij komen goed rond en jij moet later ook geld hebben om van te leven. Ik vind dat je wel meer aan jezelf mag denken en ik vind dan 15-20% echt te veel! Als je ouders niet rond zouden komen zou ik wel zeggen 15-20%, maar dat is niet het geval…

^ Nou ik wil dat doen omdat ik me eigenlijk al jaren schuldig voel voor hoe hard mijn ouders hebben gewerkt om mij te geven wat ik nodig heb.
Ik ga me ook met de dag schuldiger voelen dat ik (bijna) niets bijdraag qua geld.
Ik doe als eens boodschappen of ik betaal de shampoo enzo die hier wordt gebruikt.
Mijn ma heeft gezegd dat ze het niet nodig vind (paar maanden terug hadden we het er tussen neus en lippen even over) maar ik vind dat gewoon niet zo netjes.

Mijn ouders konden ook makkelijk rondkomen, maar ik ‘moest’ wel kostgeld betalen net als mijn zus (broer was al vroeg het huis uit). Ik vind het niet meer dan normaal. Ik betaalde volgens mij iets van €150-€200 per maand. Overigens wel pas toen ik een fatsoenlijke baan had en niet al met enkel een bijbaantje op de zaterdag. Ik denk dat je met jouw percentage wel goed zit hoor.