Kostgeld

Hoi iedereen,

Ik heb besloten om te stoppen met mijn HBO opleiding en ik ga in september weer beginnen. Tot die tijd ga ik 4/5 dagen per week werken. Aangezien ik nu alleen met me moeder woon, is het normaal dat ik kostgeld ga betalen maar we zitten beide te kijken na hoeveel ongeveer. Ik vroeg me af of jullie ook kostgeld betalen, hoeveel en hoeveel werken jullie?

Ik betaal trouwens wel alles zelf en 3/4 dagen per week slaap en eet ik niet thuis.

Ik hoef zelf (nog) geen kostgeld te betalen maar ik vind het wel logisch dat als je werkt en dus geld verdient je ook meebetaalt aan de kosten.

Ik zou bijvoorbeeld kijken naar hoeveel jullie per maand kwijt zijn aan eten en drinken en die kosten door twee doen.

Heb werkelijk geen idee. Persoonlijk vind ik dat als jij al veel zelf betaald en bijna niet thuis bent niet ook nog eens kostgeld hoeft te betalen. Maar heb er ook nog nooit eerder van gehoord, dus had geen idee dat sommigen dat moesten :slightly_smiling_face:

Ligt er denk ik aan hoe oud je bent en wat ‘alles’ is en of je dingen in het huishouden doet, koken, schoonmaken, etc.
Doe je af en toe boodschappen en help je mee in het huishouden vind ik kostgeld eigenlijk niet nodig, aangezien je er ook niet vaak bent…

Ik ben er trouwens wel volledig mee eens dat ik kostgeld ga betalen. Mijn moeder krijgt nu subsidies etc maar door dat ik ga werken krijgt ze minder. Mijn vader betaald nu alimentatie maar hij is niet verplicht om dat te gaan betalen als ik niet meer studeer.

Hmm, mijn vriend moest dit ook toen hij stopte met zijn studie en ik geloof dat hij rond de 200 euro per maand moest betalen.
Vind ik overigens persoonlijk wel heel veel. Maar ik denk dat zij niet alleen naar boodschappen keken, maar ook gewoon naar onderdak enz.

Mijn moeder moest vroeger ook kostgeld betalen, maar ze vind niet dat ik dat hoef te doen. Daarnaast betaal ik eigenlijk alles al zelf (collegegeld, zorgverzekering, telefoon etc.) dus als er nog eens kostgeld vanaf gaat houd ik bijna niets over :’)

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kostgeld.html

tada even gegoogled en dit is het eerste wat opkwam (:

Hoeveel minder subsidie krijgt je moeder nu door jou? Kun je dat verschil niet gewoon betalen?

Ik studeer nog, ik ben 25. Ik loop nu stage en ik betaal nu ongeveer een jaartje kostgeld. We zijn ook verhuisd naar een koophuis, dus dat speelt ook mee. Voor die tijd betaalde ik rond de 20 euro en nu maandelijks 100 euro. Echt leuk vind ik het niet want ik hou echt nog maar 15 euro per maand over omdat ik verder ook al alles zelf betaal, maar ik vind het wel normaal dat je op een gegeven moment iets mee gaat betalen en van 100 euro kan ik niks huren dus :wink:.

Ik vind het erg afhankelijk van je leeftijd. Of je 18 bent of 23 vind ik nogal een verschil aangezien je op je 18e nog onder je ouders verantwoording valt (ofzooo).
Maar goed dat jullie het er beiden over eens zijn en goed er over kunnen overleggen. Een vriendin van mij moest kostgeld betalen en dan was 100 euro per maand ongeveer, maar die at wel altijd gewoon thuis :slightly_smiling_face:.

Dit ja.

Ik ben 19 bijna 20. Ik betaal me rekeningen zelf en betaal soms boodschappen maar dat zijn puur de boodschappen voor mezelf .

Ja, ik ook :slightly_smiling_face: Dingen zoals zorgverzekering, school, telefoon enzo betaal ik allemaal zelf of als ik naar de supermarkt ga voor mezelf, betaal ik ook zelf. En drogisterijspulletjes koop ik ook allemaal zelf.

Hier dacht ik ook aan.

Ik werk 4 dagen in de week en betaal 100eu per maand. Verder betaal ik eigenlijk alles wel zelf. Eten, kleding, vaste lasten etc.

Ik denk dat 100/150 wel een redelijk bedrag is.

ik betaal zelf natuurlijk (ben 18 en ga voltijd naar school) geen kostgeld.
mijn broer van 24 die nog thuis woont en fulltime werkt betaald 100 euro kostgeld per maand.
Mijn broer van 21 betaald ook niks, want hij is er vaak maar 3 dagen in de week, omdat hij op kamers zit.

Zoiets betaalde mijn zus ook.

Uhm… ik denk dat je inderdaad gewoon moet gaan kijken naar hoeveel je moeder aan jou kwijt is. Zelf betaal ik geen kostgeld en mijn ouders betalen ook mijn zorgverzekering omdat ik studeer en geen baan heb.

Je bent natuurlijk de helft van de week niet thuis dus dat speelt ook wel mee. Volgensmij is 100 euro wel redelijk dan.

Ik werkte 4 dagen en verdiende 1250 euro p.m en ik betaalde 250 euro kostgeld. Van die 1000 over die ik over hield kon ik mn rijlessen betalen, mn verzekering en telefoon kosten. Dus ik kon heel veel sparen en leuke dingen doen/kopen.
Dat lijkt misschien heel veel maar mijn moeder deed ook super veel voor me en ik gunde haar dat gewoon. Daarnaast haalde ze af en toe ook wat lekkers als een bak ben en jerry ijs voor me :stuck_out_tongue: of chipsjes of andere lekkere dingen als ik dat vroeg. En verder haalde ze vaak verzorgingsartikelen zoals tampons, make up doekjes enz. Dat hoefde ik dan niet apart te betalen.
Verder at ik mee, ik gebruikte veel stroom van het computeren, douchen, mn moeder deed de was en maakte mn kamer schoon, bed verschonen enz (nee hier vroeg ik niet om vond ze gewoon fijn om voor me te kunnen doen)
Dus ja ik vond dat daar best wat tegen over mocht staan. Zelf heeft ze nooit gezegd van ik wil zoveel krijgen dat kwam puur van mezelf.

Mijn vriend heeft een inkomen van ong 1000 en betaalde thuis altijd 100 euro mee. Maar hij at ook alleen maar mee en sliep er.Behalve zijn schone wasgoed neerleggen deden ze verder niets voor hem.

Nu heb ik een eigen huis dus hoeft het niet meer.