Kosten van het op jezelf gaan wonen

Hoi,

Geen idee of er iemand hier is die me wat meer info kan geven, maar niet geschoten is altijd mis!

Ik houd al een hele tijd de website in de gaten waar de huizen die te huur zijn op komen te staan elke week. Nu zag ik er vandaag eentje opstaan waar ik graag op zou reageren. Maar… ik heb dus één probleem. Ik ben afgestudeerd als basisschoolleerkracht, maar werk is ver te zoeken. Ik heb dus slechts een bijbaan, en af en toe wat invalwerk (meestal tweede halfjaar heel de week invalwerk). Kortom, ik heb geen vast inkomen en bij mijn bijbaan is het natuurlijk ook geen vetpot met uren. Ik heb daar gemiddeld zo’n 500 euro in de maand. Daarvan zou ik bijv. best een huisje kunnen huren, maar nu komt het: de kosten die nog náást de huur komen. Ik woon nu nog thuis en heb dus totaal geen idee van welke kosten er allemaal nog bij komen kijken en hoeveel deze zullen zijn. Mijn vraag is dus of iemand van jullie me daar een ruwe schatting van kan geven.

Ik heb al veel op het internet gekeken, maar alle informatie die je daar vindt dateert toch al wel van een aantal jaar terug. En gezien alles tegenwoordig toch al veel duurder is dan een paar jaar geleden… lijkt het me handiger om het maar met up-to-date kosten te berekenen… Dus wie heeft er enig idee en kan helpen? Thanks alvast!

Gas/water/licht, belastingen, verzekeringen, eten/drinken… Noem het maar op inderdaad. Kosten daarvan hangt van jezelf af natuurlijk.
http://www.wijzeringeldzaken.nl/studeren/op-kamers.aspx?gclid=CjwKEAjwoMKiBRDHwoaQ0dzn0UwSJAAUk5JimRCgi_4SO6cdCWrycSddbK2IlWGKXPjAdQ_4Q1DiYRoCgCXw_wcB
Misschien heb je wat aan deze site. Je gaat dan niet op kamers, maar zo kun je wel een idee krijgen van de kosten.

Hangt ervanaf. Ik heb een huis (koop) dus weet niet precies hoe het met huren zit, maar je moet bij huren ff opletten of het kale huur is wat je betaalt of inclusief.
Wat er bij mij naast mijn hypotheek bijkomt is:
VVE (volgens mij alleen bij koopwoningen, en alleen bij appartementen)
Eneco (energie)
Water
Zorgverzekering
Inboedelverzekering/rechtsbijstandsverzekering/autoverzekering/ etc
Tv/internet/telefonie
Benzine/boodschappen etc
En dan ben ik vast nog eea vergeten :stuck_out_tongue:

En je krijgt begin van t jaar je gemeentelijke belastingen (paar honderd euro) en waterschapsbelasting, dus kosten lopen aardig op. Tuurlijk kan het erg verschillen, maar je huur/hypotheek is vaak nog niet eens de helft van wat je aan vaste lasten kwijt bnt

Het ligt er ook heel erg aan waar in Nederland (of Belgie) je woont.

Ik woon nu op kamers in de buurt van utrecht en kan rondkomen van 500 euro per maand (huur+ verzekeringen en boodschappen).

Maar in andere regio’s kan je veel goedkoper wonen. Nou is het natuurlijk de vraag of je op kamers wil, of echt je eigen appartementje. Dat laatste is denk ik een stuk duurder.

Hoe duur zijn gemeentelijke heffingen gemiddeld? Door mijn situatie is het waarschijnlijk voordeliger om een studio of appartement te huren maar ik moet natuurlijk wel rekening houden met deze kosten

Verschilt heel erg. Ik heb een appartement van zo’n 75m2 en betaal rond de €700,-. Mn ouders hebben een rijtjeshuis en die betalen meer dan het dubbele

Gemeentelijke heffingen (afvalheffingen) etc. kunnen volgens mij wel worden kwijt gescholden als je een niet al te hoog inkomen hebt.

Ik heb eerst zelf een huis gehuurd en huur nu samen met mn vriend
Ik zal even een rijtje opnoemen met kosten die je hebt maar dit verschilt wel per gemeente.

• Gemeente belasting + afvalstof heffing + rioolzuivering + water belasting etc 600 euro per jaar
    Dit zijn 2 aparte rekeningen en komt daarbij uit op ong 600 euro. Als je iets van 5000 spaargeld hebt dan wordt je al afgewezen voor kwijtschelding… Ze berekenen echt heel raar!!
  • gas en licht, wij zijn nu geschat geworden op 150 per maand omdat het ons eerste contract is, dit is best wel veel dus reken op zown 80-100 euro per maand ongeveer.
  • Water, dit zit bij onze service kosten a 150 per maand en ja die komen er nog bij naast de huur voor t schoonmaken van de galerij onderhoud lift etc.
  • Internet tv en telefonie, wij hebben een pakket dat was voordeliger dan los en betalen het eerste jaar 50 pm daarna naar 70. nu hebben wij wel sterk internet ivm playstation vriend evt kan je het goedkoopste abo nemen a 30 euro pm ofzo.
  • inboedel verzekering a 10 euro pm.
  • boodschappen met 2 pers rekenen wij 200 euro pm en houden daarvan over. Toen ik alleen was kon ik het met 75 ongeveer doen. Je eerste keer ben je even wat meer kwijt maar als je dan een voorraadje hebt valt t mee.

En daarnaast heb je natuurlijk nog je zorgverzekering, tel abo, eigen risico, wa verzekering (moest ik afsluiten toen ik uit huis ging want ik stond bij mijn moeder er nog bij)

500 euro is wel erg weinig om van op jezelf te gaan. Dan kom je toch uit voor op kamers ofzo. hoewel ik zelfs voor mijn eigen spacebox(studiotje) al rond de 300 zat dit was wel all in en kreeg ik nog huurtoeslag ook. Maarja alsnog de dure rekeningen met gemeente heffing want die krijg je danook.
Volgensmij hou je dan amper nog geld over. Als ik jou was zou ik thuis nog even blijven zitten en lekker proberen te sparen! Als je op jezelf zit gaat t sparen een stuk minder hard als thuis.

In jouw geval lijkt het mij verstandiger om een kamer of studie te huren. Als net afgestuurde/werkzoekende maak je nog een prima kans een kamer te krijgen. Bijna alle kamers/studio’s die verhuurd worden aan studenten zijn inclusief gas/water ect. Vaak kan je een studio voor ongeveer 450 per maand kan huren vaak hoef je dan alleen de douche en wc te delen. Wanneer je alleen een kamer zoek hangt de prijs erg af van het aantal vierkante meters.

Er komen nog best wel wat kosten bij! Even een kleine schets wat wij kwijt zijn: 90 euro gwl, 58 ziggo, water is niet zoveel 10 euro denk ofzo, eten en overige dingen 200/250, verzekeringen 50, dan natuurlijk nog je zorgkosten, telefoonrekening etc. en jaarlijks komen er ook nog wat rekeningen binnen afvalheffing e.d. (paar honderd euro)

Bedankt voor jullie reacties! Op kamers gaan is geen optie. Allereerst omdat ik dat niet wil, maar ook omdat je hier geen kamer krijgt wanneer je student bent. Zodra je afgestudeerd bent, moet je er namelijk zsm uit.

Wanneer krijg je kwijtschelding van gemeentelijke heffingen? Hoeveeld geld mag je dan maximaal nog hebben?

Dit is bij mijn gemeente van toepassing:
Wat zijn de voorwaarden?

uw inkomen is rond het bijstandsniveau
u heeft geen vermogen in de vorm van spaargeld of een auto
De gemeente kan geen kwijtschelding verlenen als:

u vermogen bezit in de vorm van een auto of andere materiële bezittingen met een waarde hoger dan € 2.269
uit uw inkomen blijkt dat de belastingen kunnen worden voldaan
u een eigen bedrijf heeft
u ander vermogen heeft in de vorm van geldbedragen, effecten of andere waardepapieren
u een overwaarde heeft op de eigen woning (WOZ waarde is hoger dan de hypotheekschuld)

Deze link gaat over de waterschapsbelasting

En dan is er ook nog de OZB http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/heffingen.html

Oh en vergeet niet dat je ook nog allerlei verzekeringen nodig hebt
http://www.nibud.nl/uitgaven/verzekeren/noodzakelijke-verzekeringen.html

Ik woon op mezelf in een sociaal huurhuis.
De kosten die ik voor huur betaal zijn niet zo van toepassing behalve dat het door de huurverhoging in twee jaar tijd al meerdere malen is gestegen. Ik betaal nu bijna 45 euro per maand meer dan dat ik deed toen ik hier net kwam wonen.

Verder betaal ik 75 euro aan tv en internet
Daarnaast betaal ik een voorschot aan energie van 90 euro per maand
Verwarming betaal ik voorschot van 50 euro ( stadsverwarming)
Daaarnaast boodschappen ongeveer 200 euro per maand
Verzekeringen ( zonder auto ) is ongeveer 30 euro ( ik ben oververzekerd)
Water is niet zoveel iets van 12 euro
Daarnaast de afvalstof heffing en gemeentelijke belastingen.
Deze zijn DUUR! ik betaal rond de 75 euro per maand hieraan. ( je kan het ook in 1 keer betalen ).
Met jou inkomen, ervanuitgaand dat je geen auto hebt en geen grote spaarrekening weet ik zerker dat je kwijtschelding krijgt. Het nadeel hiervan is dat je het heel goed moet invullen omdat je anders afgewezen wordt. Iedere euro moet je verantwoorden, en er gaat heel wat tijd inzitten!

Al met al denk ik dat je niet genoeg geld hebt om dit te kunnen betalen. Vooral niet als je ook nog alle overige kosten erbij gaat krijgen, zoals zorgverzekering wat al 1/5 van je inkomen is en je telefoonrekening, en je een buffer wil hebben als er wat kapot gaat zoals je wasmachine.
Daarnaast gaan je andere kosten ook nog door zoals kadootjes voor vriendinnen, een keer shoppen en buiten de deur eten.