Kosten auto?

Ik ben nu bezig met rijlessen en hoop volgend jaar een auto te krijgen. Afgesproken is dat mijn pa de auto betaald (een 2ehands), en ik de overige kosten. Allemaal wel leuk en aardig, maar ik vraag me af hoeveel een auto per maand kost? Dus verzekering, benzine, wegenbelasting en onderhoud. Ik ben bang dat ik dat allemaal namelijk niet kan betalen.

Ik zou anders graag een scooter willen, stukken goedkoper, maar dat vinden m’n ouders weer te gevaarlijk…

En een auto is niet gevaarlijk? :'3

Ik weet voor mezelf al dat het te duur is, ik houd het mooi bij fietsen en de bus/trein als ik weer OV heb.
Als je een hele oude auto hebt is het weer veel goedkoper dacht ik…

Geen idee, succes.

Als je kon kiezen tussen een auto en een scooter zou ik zeker weten een auto kiezen, maar ik zou t niet weten… Kan je het niet op internet vinden?

Ligt er natuurlijk aan wat voor auto je neemt. Een kleinere auto is goedkoper qua belasting (ligt aan gewicht, waar je woont en natuurlijk ook welke brandstof je kiest), een oudere auto zal duurder zijn qua onderhoud, en hoeveel je kwijt bent aan benzine ligt eraan hoeveel je gaat rijden en hoe zuinig je auto is.

Dat verschil per persoon. We weten natuurlijk niet hoe vaak je met de auto gaat rijden, of de verzekering (casco etc.)/belasting op de naam van je vader of bij jou zal staan, etc. etc.

Ligt aan de auto. Mn broer had een autootje waarvoor hij geen wegenbelasting of zo meer hoefde te betalen, omdat die auto al zo’n beetje antiek was zeg maar :’)

En het ligt er natuurlijk aan hoe vaak jij rijdt…

Mn verzekering en wegenbelasting staat op m’n vader zijn naam, dus dat is veel goedkoper dan dat ie op mn eigen naam zou staan. Maar daarentegen bouw je geen no claim op.
Ik betaal ong. 40/50 euro aan rekeningen en misschien 100 euro benzine per maand. (ligt eraan hoeveel ik gereden heb uiteraard) Ik heb een kleine auto en hij is heel zuinig dus dat is mooi meegenomen.

Ik heb het even grof berekent als ik de auto krijg die ik wil:
Benzine 55 per maand (naar school en terug rijden, 5 dagen per week)
Verzekering 30/40 per maand
wegenbelasting 50 per maand
= 135 per maand. Exclusief verdere onderhoudskosten.

Dat valt me eigenlijk wel mee? Vooral als ik af en toe de fiets pak.

Best weinig verzekering en belasting. Wat voor een auto wil je?

Een Volkswagen New Beetle uit 1999/2000.

Hmm… ik denk dat de verzekering en belasting een beetje hoger zijn dan je zou denken…

Ik las “Kotsen auto?” :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar geen idee.

maar ik ga der vanuit dat als je een auto hebt, je niet alleen ermee naar school gaat?

Belasting heb ik nauwkeurig uitgerekend op een of andere site? Dus ik ga er vanuit dat het klopt.
Verzekering is een gok, gebaseerd op wat ik op een ander forum heb gelezen. Met een oude auto van 10 jaar betaal je het minst aan verzekering.

Nee maar ik ga er ook niet vanuit dat ik iedere schooldag met de auto naar school ga.

De wegenbelasting kun je zo hier berekenen: http://belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
En hoeveel je kwijt bent aan een verzekering kun je hier zien (tenminste, als je hier je gegevens invoert, kun je kijken welke verzekering het goedkoopst is): http://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx

Die onthou ik :wink:
Als je daar maar 40/50 per maand voor betaald is dat zeker te overwegen.