Korte reis vrijwilligerswerk

Hoii allemaal,
Ik doe dit jaar eindexamen en daarna wil ik heel graag een reis maken naar ergens buiten Europa. Ik neem geen tussenjaar dus gewoon een korte reis van 2 à 3 weken. Ik wil graag vrijwilligerswerk doen, om mensen te helpen en ook vooral voor de ervaring natuurlijk. Ik heb geen vrienden die dit ook graag willen doen en het lijkt mij heel veel moeite om het zelf allemaal te regelen dus kwam ik uit bij van die jongerenreizen (ben zelf 18) waarbij je met een groepje jongeren en een begeleider naar Afrika, Azië of Zuid-Amerika gaat om vrijwilligerswerk te doen en de omgeving te bewonderen. Dit sprak mij zelf wel erg aan. Maar de reizen zijn best wel duur (rond de 1000 euro voor 2 weken zonder vliegtickets). Ik kwam zelf bij de sites van Het Andere Reizen (https://www.hetanderereizen.nl/vrijwilligerswerk-en-groepsreizen-voor-jongeren) en Vrijwillig Wereldwijd (Ga mee op de mooiste jongerenreis van je leven | Vrijwillig Wereldwijd).

Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met deze organisaties of met dit soort reizen. Alle tips zijn welkom!

Geen ervaring mee helaas, maar ik zit er ook over te denken om dit na m’n eindexamen te gaan doen :cold_sweat:

Ken je deze site ook al?

Die hebben vrijwilligerswerk met verschillende soorten projecten die je misschien ook kunnen helpen/voorbereiden bij je vervolgstudie (o.a. sociale zorg, fysiotherapie, rechten en mensenrechten, sport, etc.)

Dit soort georganiseerde vrijwilligers reizen zijn 9 van de 10 keer oplichting. Niet zo zeer dat je niet krijgt waarvoor je betaald hebt maar dat kinderen ed gebruikt worden om de vrijwilligers toerisme te trekken. Als je echt oprecht wat wilt doen kan je beter via via wat gaan doen, of lekker gaan reizen.

Probeer eens SIW, goede organisatie waarmee ik goede ervaringen heb

Ik ken de website ‘workaway’. Dit is een website waar je bij mensen logeert en te eten krijgt zonder te hoeven betalen. Vaak hebben ze klusjes voor je in huis die jij dan moet doen of iets dergelijks. Dit mag (volgens mij) max. 4 uur per dag van jouw tijd innemen en de rest heb je voor jezelf! Heel veel oudere mensen met een te groot huis doen dit. Misschien dat zoiets te combineren valt met werken bij een vrijwilligersorganisatie? Workaway is echt super uitgebreid en er doen duizenden mensen aan mee. Dus denk wel dat dit combinatie moet lukken.

En ik weet zeker dat dit geen oplichtersite is (zullen misschien wat rotte appels tussen zitten tho), want mijn oude stagebegeleider had zijn huis hier ook voor open staan en had regelmatig nieuwe logees.

Succes!

Ik heb zelf ook een soortgelijke reis gedaan, alleen dan met een christelijke organisatie (dat moet je maar net aanspreken). Het is mij toen heel goed bevallen en je helpt die mensen echt wel. Helemaal als je iets samen met de lokale bevolking kunt doen!

Dit ja. Ook ben je helemaal niet bevoegd om bijvoorbeeld les te geven of te helpen in een ziekenhuis in Nederland, dus waarom zou de lokale bevolking het daar niet beter kunnen doen?

Ik begrijp dat de meeste mensen het goed bedoelen, maar vaak doe je in zo’n land juist meer kwaad dan goed.

Inderdaad… Niet om lullig te doen maar misschien kun je beter gewoon lekker een reis voor jezelf plannen en dan misschien in Nederland nog kijken waar je kunt helpen, want ook in Nederland kan je altijd vrijwilligerswerk doen. Al vind ik het wel heel goed dat je je tijd ‘nuttig’ wilt besteden!

Dit ja.
Anders workaway proberen. Heb daar goede ervaringen over gehoord.

Bedankt allemaal voor de goeie tips!! Ik heb inderdaad ook dingen gehoord over dat sommige reizen oplichting zijn. Maar toch lijkt zo’n reis me leuker dan t zelf regelen omdat alles al geregeld is en omdat je met een klein tzelfde groepje bent de hele tijd.

Ja dat klopt inderdaad wel. Maar ik denk dat de ervaring en t zien hoe het daar is je ook verandert als persoon in goeie zin. Dat vind ik ook belangrijk. En bij deze reizen ga je ook veel t land gewoon bezoeken en dat vind ik ook belangrijk. Dus misschien is het vrijwilligerswerk niet per se mijn belangrijkste reden voor de reis inderdaad.