Kort intervieuw over wat je vind over:rol vrouw in islam

Heey meiden!
Ik moet een werkstuk voor levensbeschouwing maken over de rol van de vrouw in de islam. Mijn 1ste hoofdstuk gaat over: Hoe denkt de westerse samenleving over vrouwen die geloven in de islam? Daarom wil ik graag dat mensen het liefst van allerlei nationaliteiten dit even invullen.
Alvast heel erg bedankt!

Dit zijn de vragen:
- Wat is je naam?

- [b]Wat is je geboorteland?[/b]

- [b]Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.[/b]

- [b]Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam?[/b]

- [b]Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet?[/b]

- [b]Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam?[/b]

- [b]Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes?[/b]

- [b]Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw?[/b]

- [b]Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? [/b]

- [b]Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet[/b]

RESPECTEER AJB DE ANTWOORDEN VAN ANDEREN! ookal zijn ze misschien voor jou niet aanvaardbaar

•Wat is je naam? Elise
•Wat is je geboorteland? Nederland
•Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.Nee
•Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam Eigen keuze.
•Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet?
Wel, omdat ze dat zelf moeten weten.
•Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam? Niet echt.
Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes? Hoofddoekjes vind ik wel oke. Alleen die boerka’s enzo. vind ik echt te ver gaan.
•Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw? Niet dat ik weet
•Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? Ben er niet bevriend mee, maar dat komt meer door het feit dat ze niet zoveel in mijn omgeving voorkomen.
•Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet Zolang ze zich aanpassen aan de regels kan dat toch?

Wat is je naam?
Rosa.
Wat is je geboorteland?
Nederland.
Geloof je zelf?
Nee.
Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
Geen.
Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam?
Moet ze zelf weten.
Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet?
Het maakt mij niets uit wat iemand gelooft.
Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam?
Mja, dat ze lekker kunnen koken.
Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes?
Soms vind ik het onzin. Als je dan wel hoge hakken en kortje rokjes draagt. Ik weet niet, ben er niet zo fan van.
Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw?
Nee.
Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand?
Ik zit in Rotterdam op school. Het zou een beetje eenzaam worden als ik niet met moslims om zou gaan.
Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet
Wel, míts ze de taal spreken. Dat vind ik namelijk echt bloedirritant. Mensen die een andere taal spreken op straat etc.

• Wat is je naam?
    Merel
    • Wat is je geboorteland?
      Nederland
    • Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
      Atheïstisch
    • Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam?
      Haar eigen keuze, die respecteer ik (zolang het wel echt een eigen keus is dan)
    • Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet?
      Ja
    • Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam?
      Nee
    • Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes?
      Ik zou het niet doen, maar als iemand anders er gelukkig van wordt, waarom niet?
    • Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw?
      Nee
    • Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand?
      Ja, naja, ik praat soms met dr en vind haar wel aardig. Ze draagt overigens geen hoofddoek.
    • Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet
      Tuurlijk, waarom niet? Integreren is natuurlijk wel een vereiste

Moslims geloven niet in de islam,maar in god.
Hun godsdienst heet islam :slightly_smiling_face:

Correctie, ze geloven in Allah :relieved:

Dit zijn de vragen:

Wat is je naam? Betul
Wat is je geboorteland? Nederland, maar ik ben een turks meisje
Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc. Ik ben een moslima
Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam? Wat ik er van vind ? Nou, ik vind dat ze hetzelfde zijn als ieder ander vrouw/meisje, alleen geloven ze in de Islam.
Natuurlijk respecteer ik haar, zoals ik ook christelijke/katholieke etc meidenn respecteer.
Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam? Nee, ik niet. Maar ´t is wel jammer dat anderen er wel veel vooroordelen over hebben. Ik geef als tip om eerst met een moslima meisje/vrouw om te gaan en dan pas een mening over hen te gaan vormen. Zoals in elk godsdienst komen er `goede`en `slechte` mensen voor. Maar je kan niet alle moslima´s over de zelfde kam gaan scheren met een vooroordeel dat je van een ander hebt gehoord ofz.
Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes? Wanneer je een hoofddoek draagt, laat je aan de buitenwereld zien dat je een moslima bent. Allah vindt de haren van vrouwen zo speciaal, dat hij het liever bedekt wil hebben. voorbeeld: `Je hebt een hele zeldzame grote diamant, dat ga je dan ook niet op straat zitten showen aan iedereen(bang, dat ie gestolen/kapot gemaakt wordt) Daarom doe je er bijv. een doek om heen en legt het thuis op een veilige plaats neer.`Zo kan je ook de hoofddoek eig. gaan zien. Je verbergt je haren tegen de buitenwereld, zodat ze veilig zijn. (Ik draag zelf (nog) geen hoofddoek, omdat ik me er niet klaar voor voel. Ik wil pas een hoofddoek gaan dragen, wanneer ik me 100% kan inzetten voor m´n geloof)
Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw?Nee, ik heb het ook niet meegemaakt. Maar mensen die een rascistische opmerking maken laten gewoon hun eigen niveau zien. (laag dus.)
Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? Ik heb heel veel moslima vriendinnetjes, maar ook gewoon christelijke, katholieke etc. Heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Als jij open staat voor anderen, staan ze ook open voor jou. Respect is wederzijds.
Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet Dat zou mogen, want wat verschilt een goed opgeleide moslima met een goed opgeleide christelijke. Ze kunnen toch allebei het zelde. Als ze wel naar de westerse wereld komen, vind ik het wel verantwoord om de taal te gaan leren. Je hebt het altijd nodig en je kan niet altijd afhankelijk van anderen zijn. Werken mogen ze, ongeacht wat voor werk ze willen doen. ik vind dat er geen onderscheidt moet worden gemaakt…

Hopelijk zijn m´n antwoorden een beetje duidelijk !

•Wat is je naam?
De roze derriere.
•Wat is je geboorteland?
Nederland
•Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
Ben ongelovig
•Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam?
Ik snap niet dat mensen het geloven, maar ik laat ze gewoon
•Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet?
Ik heb niet speciaal respect, het intresseert me eigenlijk niks wat ze doen met hun leven.
•Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam?
Nee
•Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes?
Belachelijk
•Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw?
Niet dat ik weet
•Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand?
Waarom zou ikze op afstand houden…?
•Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet
waarom niet…?

Allah betekent god

• Wat is je naam?
    Sidrah

Nederland
      Islamitisch
      Wel goed mogen ze zelf weten
      Ja, want het is gewoon haar geloof, dat moet je respecteren, niet discrimineren
      Nee
      Ik snap wel dat ze schoonheid willen bewaren voor hun man, maar een boerka en die extreme dingen vind ik echt onnodig
      Ik ben zelf een moslim dus nee :stuck_out_tongue:
      Ik ben er zelf 1 :stuck_out_tongue:
    • Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet
      ja, het is gewoon een mens, alleen met een ander geloof. Dus geen reden om te discrimineren. zij heeft ook capaciteiten

•Wat is je naam? Alternative
•Wat is je geboorteland? Nederland
•Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc. Nee
•Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam? Moet ze zelf weten
•Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet? Ja
•Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam? Nee
•Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes? Nouja, het hoort bij het geloof. Ik vind het zelf onzin dat vrouwen daarmee onderdrukt worden, maar als ze er volledig zelf achter staan en niet gedwongen worden heb ik er geen problemen mee.
•Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw? Nee
•Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? Ik ken niemand die islamitisch is.
•Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet. Ja, iedereen verdient zo’n kans dus zij ook

Wat is je naam? Sanne Boers
Wat is je geboorteland? Nederland
Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.; Ben gedoopt maar geloof niet
Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam? Ieder zijn geloof toch…
Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet? Respect vind ik een groot woord… ik ken namelijk persoonlijk niet van die mensen… maar ik heb ook niks tegen ze ofso
Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam? Ik vind het stom dat ze niet voor zichzelf opkomen. Hun zijn niets in de islamwereld terwijl mannen alles zijn.
Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes? Ieder zijn ding he… maar ik vind het afschuwelijk, vooral die vrouwen die zo’n heel gewaad aan hebben. Vaak zit er echt een mooi koppie op, vind het zo zonde.
Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw? Nee
Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? Ben niet bevriend met ze, maar ze zitten ook niet in mijn omgeving. Kom ze wel eens tegen als ik in Nijmegen naar school ga, maar ze zitten niet in mijn klas enzo dus ook geen kans om er contact mee te maken.
Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet. Ja, maar ik vind niet dat ze dan zo’n gewaad aan doen en dat ze met zo’n belachelijk ding gaan zwemmen. Ik vind ze wonen hier, dus moeten zich met sommige dingen wel aanpassen.

Vind alleen niet echt dat deze vragen gaan over de rol van de vrouw in de islam. Had meer verwacht van;wat vind jij ervan dat een islamitische vrouw dit en dat niet mag, en perse dit en dat moet… maargoed:P

• Wat is je naam?
    Mariska

Nederland

Nee, en anders neigt het richting het boeddhisme denk ik

Iedereen mag van mij zijn/haar eigen geloof hebben. Zo lang ze anderen er maar niet mee lastig vallen, en dat geldt dus voor alle geloven.

Ja, want ik heb respect voor iedereen. Zodra mensen iets doen wat in mijn ogen niet kán, en ze doen dit vanuit een geloofsovertuiging, dan toon ik daar geen respect voor en zal ik er ook wat van zeggen waarschijnlijk.

Iedereen heeft vooroordelen over alles, maar dat is eigenlijk slecht.

Naar mijn mening worden de vrouwen hiermee onderdrukt.

Nooit, zal ik ook nooit doen.

Nee en nee

Ja, zolang ze zich ook maar gedeeltelijk aanpassen aan onze cultuur, en daarmee bedoel ik dat ze de taal kennen en ook onze gebruiken respecteren.

Wat is je naam?
Henrike
Wat is je geboorteland?
Nederland
Geloof je zelf? Ja! Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
Daar heb ik niet echt een mening over, het is iemands eigen keuze.
Ja, Ik vind het wel dapper hoe ze voor hun geloof uitkomen en zich hier niet voor schamen. Dus ik heb er wel respect voor.
Nee, Ik heb geen vooroordelen over deze vrouwen.
Ik vind het wel kunnen, Maar het dragen van een boerka of nikaab vind ik te ver gaan.
Nee waarom zou ik?
Nee, Het komt niet echt veel voor in mijn omgeving.
Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet
Ja, maar ze moet natuurlijk wel de taal van het land waar ze werkt machtig zijn.

Wat is je geboorteland?
nederland

Geloof je zelf? Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
nee

Moet ze zelf weten.

Ik accepteer het. Respect is een groot woord wat vaak misbruik wordt.

nee

Eigen keuze.

Nee, dat vind ik erg laag.

Dat is iets wat me totaal niet boeit. Bij mijn vorige opleiding heb ik moslimmeisjes als vriendinnen gehad, maar we zijn uit elkaar gegroeid.

Uiteraard, het zijn toch vrije landen.

Wat is je geboorteland?
nederland

ja christen, maar doe er niet veel mee

eigen keuze

ik respecteer het zeker maar ik vind het jammer dat sommige erin door slaan

nee

eigen keuze, maar ik snap niet waarom want ik sommige islamitsche landen is het zelfs verboden. maar ik heb er niets tegen

Nee

ja, ik zit op buikdans les met allemaal islamitsche meisjes en kan het goed met ze vinden

tuurlijk maar wel inburgering graag

Wat is je naam?
Kelsey.
Wat is je geboorteland?
Nederland.
Katholiek.
Dat respecteer ik.
Ja, want zo heeft ieder z’n eigen geloof.
Nee.
Ik zou het zelf niet doen, maar mensen die dat wel doen respecteer ik.
Nee.
Ja, ben er met twee bevriend.
Ja, want ze zijn toch gelijk aan ons?

Wat is je naam? Laura
Wat is je geboorteland? Nederland
Wat vind jij van een vrouw/meisje dat gelooft in de islam? Dat respecteer ik gewoon
Respecteer jij een vrouw die geloof in de islam waarom wel/niet? Ja, iedereen mag zelf weten waar zij in gelooft.
Heb je bepaalde vooroordelen over vrouwen die geloven in de islam? Ja
Wat vind jij van het dragen van hoofddoekjes? Dat mogen ze zelf weten.
Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een islamitische vrouw? Nee
Ben je bevriend met een moslimvrouw of hou je ze liever op afstand? Niet bevriend, maar ik houd ze ook zeker niet op afstand. Ken ze gewoon niet.
Vind jij dat de islamitische vrouw gewoon in westerse landen mag wonen/werken etc.? waarom wel/niet Ja. Zolang iedereen zich aan de regels houd. Waarom islamitische vrouwen dan niet?

• Wat is je naam?
  • Natasa
  • Nederland
  • Ja , Orthodox
  • Iedereen kiest zelf in wat hij wil geloven.
  • Ja, Als ik zie wat ze soms naar hun hoofd krijgen gegooid, vanwege hun hoofddoek, vanwegen hun geloof.
  • nee, zoals ik al zij, iedereen gelooft in zijn eigen geloof
  • ik vind het eerlijk gezegtwel mooi &wel wat hebben, aleen je heb ook die hoofdoeken die je hele gezicht bedekken, Ik weet dat dat allemaal bij het geloof hoort enzo… maar die vind ik iets minder, kan ook liggen omdat ik graag iemand’s s’n gezicht sie als ik met die gene praat enzo… maar voorderest niks op tegen!
  • Neee
  • Groten deels van me vrienden zijn moslims ;p
  • Ja!! als alle andere gelofen dat ook mogen, iedereen moet gelijke kansen hebben!!!

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!!!

Wat is je naam?
Karen
Wat is je geboorteland?
Nederland
Geloof je zelf?
Ja
Katholiek/Christen/Protestant/Boeddhist etc.
Christelijk (Protestants)
Eigenlijk vind ik daar helemaal niks van. Of iemand wil geloven of niet, en zo ja in welke God, dat moet die persoon zelf weten.
Ja, het is haar mening/overtuiging en die heb ik te respecteren.
Net zoals ik hoop dat zij mijn mening/overtuiging respecteerd.
Nee, alleen dat ze misschien vroeg trouwen.
Niks.
Heb je ooit een racistische opmerking gemaakt tegen een isla
mitische vrouw?

Nee. Ik zie niet in waarom dat nuttig zou kunnen zijn.
Ik ben niet met een moslima bevriend, maar dat wil niet zeggen dat ik ze op afstand hou. Ik ken eerlijk gezegd ook geen moslima’s.
Ja, als ze ook een Nederlands paspoort heeft, vind ik dat dat moet kunnen!

: Je hebt in één van je vragen staan: protestants/christen/katholiek.
Het christelijke geloof bestaat uit de Protestanten en de Katholieken, dus die vraag klopt niet.

En op sommige vragen kon ik niet echt antwoord geven.
Maar succes!

• Intervieuw=Interview
    Volgende keer wel alles even nalopen, want
    anders is het echt slordig!