Koper marktplaats wil product terugbrengen, wat is mijn recht?

Goedemiddag,

Afgelopen weekend heb ik mijn defecte iphone 6 verkocht via marktplaats. In de advertentie was duidelijk vermeld dat de iphone defect was en ook bij de aankoop heb ik dit vermeld. Nu wil de koper zijn geld terug omdat de iphone waterschade zou hebben, alleen weet ik daar niks vanaf. De iphone wou niet meer aan nadat ik hem had laten vallen, dus ik weet niks van waterschade. Wat moet ik nu doen?

Misschien dat de koper het idee had om de iPhone alsnog te maken en wil hij nu zijn geld terug omdat dat niet lukt. Met die reden worden mobieltjes wel vaker overgekocht als ze defect zijn. Als jij namelijk hebt aangegeven dat hij defect is dan zou het niet moeten uitmaken dat er ook nog waterschade is lijkt me, want defect is defect. Naar mijn mening heb jij dus niks fout gedaan, en als jij ook z├ęker weet dat er geen waterschade aan de telefoon kan zijn door jouw gebruik, zou ik het geld niet teruggeven. Dat zou wel heel makkelijk zijn. Het waterschade kan net zo goed door de koper komen.

Dankjewel voor je reactie, wat kan ik nu het beste reageren?

Je hebt informatieplicht, daar heb je aan voldaan.
De koper heeft onderzoeksplicht, dat heeft hij dan blijkbaar niet goed uitgevoerd.
In dat geval: garantie tot aan de drempel

Thanks! Wat kan ik nu het beste reageren?

verontschuldig je eerst maar informeer hem duidelijk wat er aan de hand is en wat je rechten zijn. Eventueel kan je een quote van de verkoopswebsite erbij halen die je steunt in je rechten.

Mocht je er echt niet uit komen, kun je volgens mij ook contact opnemen met Marktplaats zelf. Als ik het me goed herinner hebben die een soort klantenservice waar je als het goed is ook kunt navragen wat je rechten en plichten in dit geval zijn. Weet alleen niet helemaal zeker of ze dat nou hebben of niet, maargoed, dat kun je makkelijk even op de site van Marktplaats opzoeken lijkt me :slightly_smiling_face:

Verder, volgens mij als in de advertentie staat dat er schade is (en welke schade, in jouw geval valschade, anders was bij jou niet bekend), en dat de telefoon niet meer werkt, heb jij je plicht voldaan. Dan is het volgens mij gewoon de eigen verantwoording van de koper als het product niet zo is als die verwacht.