Koortslip... net verdwenen, en nu?

Hallo allemaal,

Afgelopen weken heb ik voor het eerst een koortslip ervaren… :rage:
Nu is hij eindelijk aan het verdwijnen, het korstje is er afgevallen.

Alleen nu is er nog een soort rood/rozige opvallende plek overgebleven met nog wat schilfertjes etc.

Wat moet ik nu doen, moet ik dit juist helemaal drooglaten? Of vet houden met iets van creme zoals vaseline?
En kan het kwaad om er nu iets make-up op te doen om het minder op te laten vallen of moet het onbedekt blijven om beter te kunnen genezen?
Is dit een litteken? Of gaat dit vanzelf weer weg?

Alvast bedankt :sob::muscle:

Ik weet niet heel veel van koortslippen, maar wat je sowieso niet moet doen is er make-up op smeren. Dan word het volgens mij alleen maar erger.
Volgens mij trekt 'n koortslip vanzelf wel weg

De koortslip is dus in principe weg, alleen zit er nog een soort rozige plek wat lijkt op een litteken. Hierdoor lijkt het dus alsof het nog niet weg is… erg vervelend.
Als het echt een litteken is, zal dit misschien nog wel erg lang duren voor het verdwijnt? Ik hoop het niet… :rage:

Oke, dankje!
Jij herkent je dus ook niet in dat zodra het korstje weg is dat er een rood/rozige vlek achterblijft?
Via Google kwam ik namelijk wel meerdere reacties tegen van mensen met vergelijkbare situaties.
Dit is namelijk de eerste keer dat ik het heb.

Ik heb regelmatig last van een koortslip, aangezien mijn lippen heel gevoelig zijn. Ik heb inderdaad de laatste dagen ook wel een soort van rood vlekje, maar dat is geen litteken. Dat is gewoon het laatste van de koortslip dat nog moet herstellen. Je moet het even de tijd geven. Je zou eventueel wel een verzorgende creme erop kunnen smeren.
Ik houdt echt niks over van een koortslip; alles ziet er gewoon mooi egaal uit en ik heb de koortslip steeds op hetzelfde plekje.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Het plekje ziet er steeds beter uit, alleen schijnen de meningen nogal uiteen te lopen wat betreft wel of niet verzorgen met vette creme.
Is het verstandiger om het droog te laten? Of herstelt het beter als ik er iets vettige creme opsmeer?

ik krab die koortslip altijd kapot en dan wordt het een wondje die meestal na 5-7 dagen wel weg is lol

Ik zou er geen vaseline op smeren, dit sluit het juist helemaal af namelijk.

Maar dagcreme of nivea creme ofzo kan denk ik wel. En nee dit word geen litteken, dat heb ik nog nooit meegemaakt

Ik heb zelf een hele vette ongeparfumeerde creme die ik er snachts op doe en dat helpt bij mij wel, maar ik heb ook een vrij droge huid dus dat ligt misschien ook aan hoe je huid is.

En ja make up ik doe er geen foundation op meestal, want ach mensen hebben me dan toch al een week met koortslip rond zien lopen dus die paar extra dagen met een rood plekje boeien me dan ook niet meer :’)

Als ik een koortslip voelt opkomen, verbrand ik hem met een apparaatje Hot Kiss.
Als hij er al zit, wat dan te laat is, doe ik er niks aan. Laat het vanzelf overgaan

Heb trouwens al lang geen koortslip meer gehad :grinning: normaal elke maand.
Even afkloppen…

Een litteken kan het niet veroorzaken, lijkt mij. Make-up lijkt me niet fijn op een koortslip, maar ik heb dan ook geen ervaring met een koortslip, dus het geen idee.

Het gaat dus eigenlijk alleen over het laatste stukje herstel van de huid, de koortslip zelf is al weg!! Dus alleen of ik het plekje waar het zat, waar de huid nog iets rozig is vet moet houden of juist niet :wink:

Sushi, een blaasje kapotkrabben is volgens mij heel slecht!

Niets moet, zal ik dan maar zeggen. Ik doe er eigenlijk nooit wat op; heel af en toe wat sudecreme als het nog een blaasje is. Maar over het algemeen laat ik het gewoon zelf herstellen.

Nou, een koortslip is heel erg besmettelijk, ik weet niet wanneer het ophoudt met besmettelijk zijn (bij het kortje, dat rode plekje of pas als het helemaal over is?). Ik zou er zelf niks mee doen, misschien wat Elizabeth Arden 8 hour cream (kun je soms bij Kruidvat kopen). Openkrabben (wat iemand hierboven zei) is zeker niet goed, vooral de blaasjes zijn ENORM besmettelijk! Was je handen na alles, en ook voordat je je ogen moet aanraken enzo.

Wat grappig om hier reacties te lezen van mensen die koortslip hebben, omdat mijn ervaring zo anders is. Ik heb al sinds mijn 2e ofzo koortslip, en heb het echt heel vaak helaas. Ik heb het ook steeds op een andere plek, soms ook twee of zelfs drie tegelijk, en niet eens alleen op mijn lip (een keer op dat plekje tussen mijn neus en lip, verschrikkelijk). En mijn liplijn is zelf juist onduidelijker geworden door alle koortslippen, dus ik heb er zeker wat aan overgehouden (heel vervelend bij lippenstift opdoen!). Maar ach, je leert ermee leven.

^
Ik heb het normaal gesproken ook elke maand. Zo vervelend.
Heb wel eens in elke hoek van m’n mond gehad, ik leek wel karbonkel :’)
Het is besmettelijk ja, door mij heeft m’n zus het ook. Al hebben mijn vader en mijn vriend hier totaal geen last van, die drinken wel eens uit mijn glas of eten van mijn ijsje/vla wat dan ook. Zij zijn raar, hoe dan ook.

het is besmettelijk , als iemand kust geeft dan kan je het ook krijgen en met baby’s zou ik niet in buurt komen of kleine kinderen dan worden ziek.

Zoiets heeft tijd nodig met genezen,smeer geen troep tenzij het spul is voor koortslip zelf.

^
Ik heb ook gehoord dat je moet oppassen voor huisdieren.

Ik heb er ook ieder jaar sowieso twee keer eentje. Heel fijn! Ik ben er heel gevoelig voor en heb het van mijn overgrootoma overgenomen.
Maar goed, ik heb hetzelfde als jij nu een halfjaar na de laatste zie je nog waar die zat.
Ik las ooit eens dat je met een tandenborstel je lippen dan moet scrubben om het te verhelpen.
Of het werkt weet ik niet hoor!