koortslip/herpes

als je koortslip hebt en je gaat zoenen met je vriend krijg die toch geen herpes?
alleen bij pijpen, ballen likken etc?

Jawel, dan krijgt hij herpes simplex. Maar dat is alleen als 't nog ontstoken is, als het alleen nog maar een plekje is, krijgt hij er niks van.

Als je herpes genitalis hebt en je hebt seksueel contact, dan krijgt je partner ook herpes genitalis.

Maar een koortslip is herpes simplex.

dit dus.
het is allebei wel herpes, maar op een ander niveau.

mijn vriend heeft me gisteravond nog gebeft, maar hij had ook iets van koortslip, zelf zij die dat dat het niet was maar dat zijn mondhoekje was gescheurd… tja ik wist niet wat het was, kon allebei…
maar kan ik dus nu ook herpes krijgen? wat houd dat precies in?

Als je blaasjes open zijn wel ja.
Als mijn vriendje last heeft zoenen we idd niet en geen orale bevrediging.

Zalfjes helpen goed.

ballen likken klinkt echt óngelooflijk goor.

Ik heb dat nog nooit gekregen, ookal heeft mn vriend al vaak een koortslip gehad. Ik ben er gelukkig niet gevoelig voor en hoef nergens rekening mee te houden, ja tenzij het goor is natuurlijk :wink:

oja, het moet wel een korstje zijn, dus niet met blaasjes of ranzig, want dan houdt het voor mij op …gatsie

als het koortslip is wel.
toch?

Herpes simplex houdt in dat je een koortslip krijgt, herpes duplex houdt in dat je blaasjes op je geslachtsdelen ontwikkelt.

Herpes kan je oplopen zonder dat de symptomen zich voordoen. Het kan heel goed zijn dat jij allang herpes simplex onder de leden hebt, maar dat het zich nog niet heeft voorgedaan.

Jaaa dat weet ik ook wel, maar het is nog nooit tot uiting gekomen bij mij!
Tuurlijk ik zal het heus wel hebben XD, na 6jaar vast wel :stuck_out_tongue:

Maar is het dan altijd besmettelijk? Of alleen als je het ziet? Soms kun je toch ook een kortslip hebben zonder dat je het ziet, is het dan ook besmettelijk?

Je hebt twee herpes simplex virussen. HSV1 en HSV2

over het algemeen is een koortslip HSV1 en een genitale herpes infectie HSV2. Beide virussen zijn alleen besmettelijk als er blaasjes zijn. Deze blaasjes hebben vocht met het virus en als een blaasje open gaat, dan komt het virus vrij en kan je iemand besmetten.

Als jij met blaasjes op je lip, je vriend gaat pijpen, kan hij een genitale herpes krijgen, met het HSV1 virus. Andersom kan het ook, heeft hij genitale herpes met HSV2, en jij pijpt hem, dan kan jij een koortslip met HSV2 krijgen.
Beide herpes-virussen blijven altijd in je lichaam, deze ‘verstoppen’ zich in je zenuwen. Bij verlaagde weerstand komt het weer tot uiting op de plek waar je besmet bent. Je zult dus nooit na een koortslip ineens een genitale infectie krijgen, zonder dat je ooit down there in aanraking bent gekomen met het virus.

Het is besmettelijk op het moment dat het open is geloof ik, als er wondvocht/bloed uit komt. Het is niet alleen besmettelijk van mond naar geslachtsdelen, maar bijvoorbeeld ook van mond naar ogen.

Ik heb het, via mijn vriend in mijn ogen gekregen. (Klinkt raar, maar op de een of andere manier zijn dus toch de bacterien via mijn of zijn handen of mond in mijn ogen terecht gekomen).

Je moet dus als je een koortslip hebt altijd voorzichtig zijn, niet alleen als het om seks gaat. Was regelmatig je handen, kom niet aan of in de buurt van je mond, etc.

Dit is niet helemaal waar. Herpes simplex is wat een koortslip of herpes op je geslachtsdelen veroorzaakt. Je hebt twee varianten, herpes simplex virus 1 en herpes simplex virus 2. Duplex is volgens mij een woordgrapje als je het “op beide plaatsen” hebt.

Herpes zoster duplex unilateralis and herpes zoster duplex bilaterarlis, types of herpes zoster rashes

herpes houdt in dat je besmet bent met het herpes simplex virus. Vaak is de eerste uiting hiervan na 1,5 week. Je krijgt dan blaasjes die een beetje rood zijn, op je schaamlippen en met een beetje pech in je vagina. Deze doen vreselijk pijn en zijn besmettelijk. Als je dit krijgt, meteen naar je dokter, die kan je een pillenkuur geven met aciclovir. Aciclovir zit ook in de koortslip zalfjes die je bij etos e.d. kan halen, dit kan je eventueel ook erop smeren, maar werkt vaak minder goed dan de pillen.
De blaasjes zullen na een tijdje weer verdwijnen, het virus is dan ‘in rust’ in je zenuwen. Als je weerstand vermindert, bijv bij menstruatie of griep, kunnen de blaasjes weer terug komen. Met een beetje geluk heb je het HSV1, die bij een genitale infectie vaak maar 1 keer tot uiting komt.

herpes zoster is gordelroos, geen koortslip.

Herpes zoster duplex unilateralis betekent dat je aan één kant (van je lichaam of ledemaat) gordelroos hebt, herpes zoster duplex bilateralis betekent dat je aan beide kanten van je lichaam gordelroos hebt.
Herpes simplex is een verwante van herpes zoster, maar geeft een andere infectie.

Ik geloof je meteen. :slightly_smiling_face:

gelukkig! :slightly_smiling_face: