Koopziekte -_-

Hai! De titel klinkt misschien ernstig maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.

De laatste tijd wil ik alleen maar dingen kopen, kleding, accessoires, schoenen, tassen noem maar op. Terwijl ik eigenlijk meer dan genoeg heb. Als ik iets in de sale zie hangen denk ik vaak: “Ik heb het eigenlijk niet nodig, maar nu is het zo goedkoop, straks is het weer een stuk duurder, en dan heb ik spijt!”

Weet iemand misschien wat je hier tegen kan doen? Ik ga morgen met een vriendin het dorp in, en tja… de neiging is natuurlijk weer groot genoeg dat ik niet met lege handen naar huis ga. Heeft iemand tips, om wat geld te besparen? …

Geen pinpas of geld mee nemen he. Zo moeilijk is het niet. Of alleen een bepaald bedrag meenemen dat je van jezelf op mag maken.

Heb ik ook last van gehad. En ik kan je maar een tip geven: Gewoon niet kopen. Je moet die knop omzetten, denken: dit is nutteloos, ik heb dit NIET nodig dus waarom zou ik er geld aan uitgeven? En gewoon laten liggen, het is echt best te doen.

Geld pinnen en dat bedrag per maand opmaken? Dat je niet in de verleiding komt om ‘makkelijk’ geld uit de geven

Zooo herkenbaar… Sorry ik heb er ook last van en wil ook graag tips haha :stuck_out_tongue:

Makkelijk gezegd, maar ik denk vaak toch nog van “Ja, straks kom ik echt iets tegen wat ik nodig heb, sta ik daar zonder geld”

Als je het echt nodig hebt kun je het ook een dag later halen of even naar huis gaan om geld te halen.

Ik denk inderdaad ook dat ik het dan echt een paar keer moet pakken en terugleggen, om mezelf in te laten zien dat het helemaal niet nodig is. Zou sparen voor iets ook helpen?

Een lijstje maken van wat je nodig hebt , dringende dingen en voor de rest met jezelf afspreken dat je niks koopt

Een lijstje maken van wat je nodig hebt , dringende dingen en voor de rest met jezelf afspreken dat je niks koopt

Ja dat is ook een goede tip! Dankje :slightly_smiling_face:

haha daar heb ik ook last van XD

neem 20 a 30 euro op, en spreek met jezelf af dat je alleen dat mag uitgeven, en verder helemaal niks. als je dan iets tegenkomt waarvan je denkt dat je het écht nodig hebt, kan je het kopen. denk bij alles dat je wilt kopen 2 keer (of 3 keer, of 4, 5, 6 keer) na of je het echt nodig hebt en of je niks vergelijkbaars in je kast hebt liggen en of je het met minstens 4 dingen kan combineren.

Denk je eens in: Je loopt rond in een winkel en je ziet iets hangen wat je best wel leuk lijkt… maar meer dan ‘best leuk’ is het ook niet. Het is 15 euro. Koop je het? Ik zou het niet kopen. Ik zou geen geld besteden aan iets wat ‘best leuk’ is.

Maar denk je dan eens in: Je loopt rond in een winkel en je ziet hetzelfde hangen, het is weer 15 euro… maar dit keer staat er ‘afgeprijsd’ op. Zou je het nu wel kopen? Veel mensen zouden het in dit geval wel kopen. Maar waarom zou je? Je kunt die 15 euro hoe dan ook beter in je zakken houden, totdat je iets tegen komt wat echt heel leuk is.

Bij alles wat je hebt heel goed nadenken; heb ik dit echt echt echt nodig? Bij de meeste dingen kun je eigenlijk wel nee zeggen.
Wat je ook kunt doen is een spaarvarkentje kopen die je kapot moet maken om hem te openen, dan zal je minder snel geld pakken. Of je geld gelijk op de bank zetten en er niet afhalen. Oja, en vooral NIET in folders kijken. Daardoor denk je ‘oja, dat wou ik nog kopen! en dat is nu toch in de aanbieding… neem ik dat erbij’, dat soort dingen. vermijd die folders haha. succes :’)

shopaholic? ik weet waar je het over hebt. ik heb laatst mijn salaris van 400 euro in 2 dagen uitgegeven. en het lijstje waarin je opschrijft watje nodig hebt brijd zich bij mij steeds uit…

breek je pinpas door midden :laughing:
Ruil kleding met je vriendinnen of leen wat van een ander
Dat scheelt ook een hoop en geld uit geven hoeft dan niet hahaha xx

Gewoon alleen pinnen en meenemen wat je uit kan en wil geven en je pinpas thuis laten.

Geen geld meenemen? Gewoon al je contant geld op de bank zetten, en dan je pinpas/creditcard aan je ouders/vriend/vriendin geven?

Ik ben ook best wel koopverslaafd. Maar eerst gaf ik mijn geld dus ook uit aan dingen die ik na 3 dagen al niet meer leuk vond, omdat als ik dan in de stad was ik niet met lege handen terug wilde komen.

Maar nu de laatste 5 maanden ofzo, ‘werk’ ik volgens een wishlist. Ik heb een lijstje op mijn laptop staan die ik helemaal netjes bijhoud (whahah), en daar staan alle soorten kledingstukken en schoenen enzovoort op die ik écht wil hebben. Dus niet dat ik na een week al denk ohnee ik vind het toch niet zo leuk.

Nu heb ik dus, dat omdat ik echt op zoek ga naar die specifieke dingen, ik heel blij ben als ik iets heb gevonden en kan kopen, je bent veel meer ‘satisfied’ zegmaar, als je iets koopt waar je ook al een tijd naar op zoek bent.

Oke ik ben dus nog steeds bijna altijd blut, maar ik heb in ieder geval geen miskopen meer. En ik hou me echt goed aan mijn wishlist. Als ik naar de stad ga koop ik niet zomaar meer iets, alleen als het op mijn lijstje staat.

Dus voor mij was dit een goede oplossing om in ieder geval geen nutteloze dingen meer te kopen :slightly_smiling_face: