Koolstofmonoxide vergiftiging in de flat

Er zit koolstofmonoxide vergiftiging in de flat waar ik woon. Onder andere door slechte ventilatie in de ondergrondse garage en een harry die elke keer aan zijn scooters sleutelt en rondjes rijd in de garage is er door de uitlaat gassen die nergens heen kunnen die koolstofmonoxide vergiftiging volgens de brandweer.

Paar keer week gaat er een bepaald alarm af die speciaal geinstalleerd is daar beneden die dus de koolstofmonoxide meet. Elke keer weer politie en brandweer. Mogen de lift dan niet gebruiken. Het ruikt ook altijd naar uitlaat gassen of hoe het moet ruiken… Het hangt ook gewoon in de gezamenlijke ruimtes zoals de gang en het trappenhuis want alles staat in verbinding met elkaar.
Ik ga binnenkort ook maar koolstofmonoxide melder halen voor in huis. Een vriendin van mij woont in het zelfde complex, en als ik weg ben en ik krijg een appje dat het weer raak is houd ik mijn hart vast als ik naar huis moet. Wilde altijd al dieren, vanwege allergie maar parkieten genomen. Maar het is algemeen bekend dat die dan meteen dood zijn zodra het in huis is. Misschien klinkt het voor sommige gek, maar ik moet er niet aan denken dat ze er straks niet meer zijn.
En ook voor mijn eigen veiligheid.

Ik heb geen vaste opties om ergens anders te wonen. Opa en oma wonen in een 50+ flat, dus een paar nachten logeren kan wel, maar het is niet blijvend. Mijn moeder gaat naar een andere provincie verhuizen en hebben een beetje een opknap huis en ik gun haar nu na al die jaren ook een leven samen met haar vriend. Dus ook daar is in geval van nood wel te kunnen logeren, maar van mij uit en haar uit liever niet. Broer en zus is ook geen optie en particulier huren ook niet.

Maar de woningstichting stuurt alleen brieven gelieve niet op het alarm te drukken. Wist niet eens dat er een alarm zat in de flat maar oke. En de brandweer die komt dan maar steeds de garage luchten en verder word er niks aan gedaan. Flat word niet ontruimt niks.
Hebben ook nooit een brief gekregen van we weten de oorzaak en dit gaan we doen, of dit mag niet meer in de garage…

Dus ik bedacht mij, zijn er instanties buiten de brandweer want die nemen volgens mij ook geen contact op met de woningstichting, maar of er instanties zijn die ik kan inschakelen? Ik zat zelf te bedenken de huurders commissie in te schakelen, maar ik weet niet zo goed hoe dat allemaal in zn werk gaat. Dus ik dacht misschien dat iemand hier nog een idee heeft of een tip.

Thanks.

Is het bekend wie telkens met zijn scooter rondrijdt in de flat? En hoe weet je zeker dat hij er geen (persoonlijke) brief over heeft gekregen? Ik zou dit bespreekbaar maken bij de woningbouw vereniging en kijken wat zij ermee kunnen doen.

Koolstofmonoxide is heel erg dodelijk als je ermee wordt opgesloten in een ruimte zonder voldoende ventilatie! Dat er niks serieus aan gedaan wordt kan ik met mijn hoofd niet bij. Kun je niet ergens een klacht indienen?

Ik zou heel dringend op zoek gaan naar een nieuw huis* en OVERAL alarmen hangen voor in de tussentijd. Zorg voor goede ventilatie met buiten/tussen ruimtes, dus geen kieren van deuren (bijvoorbeeld aan de onderkant van een deur) volledig afsluiten. Koolstofmonoxide is geurloos, dus als je niks ruikt betekent dat niet dat je veilig bent.

*Maar ik heb makkelijk praten. Ik zou je wel in elk geval weer inschrijven voor de sociale huur en daar een oogje op houden.

@Faye
Ja ik weet wie het is. Denk bijna iedereen weet wie. Het is iemand die er om bekent staat vaak drugs te gebruiken. Het is een hele typische gast. Heeft met niemand contact in de flat, zegt ook nooit gedag etc. Dus geen idee of hij er persoonlijk op is aangesproken. De woningbouw zei altijd dat er camera’s in de garage hingen, maar ik kan zelf niet de garage in, want alleen mensen die er een plek hebben kunnen dat. Maar schijnbaar blijken er dus geen camera’s te hangen. Dus geen idee of het ooit is doorgegeven dat hij medeverantwoordelijk is.

@Idae
Ik ben ook niet meer graag thuis, de badkamer en de keuken zitten tegen elkaar aan met een soort ventilator afzuiging. Bij mij en iedereen boven en onder mij en zelfde bij de buurman deden de ventilatoren het niet. Nu als je er een stukje papier tegen aan houd blijft dat wel plakken… Maar schijnbaar is er weinig aan gedaan. Ik ga zo snel mogelijk meters halen maar die zijn nog best prijzig. Maar ze komen er wel, desnoods even vragen of mijn opa het voorschiet.
En goed idee van de kieren, daar kan ik zeker even naar kijken. Maar ik ben ook steeds zo bang dat mijn vogeltjes iets overkomt. Bedoel vroeger hadden mensen kanaries just to be safe. En als die neer vielen wisten ze dat ze zo snel mogelijk naar buiten moesten…

En het inschrijven gaat ook weer gebeuren, dat zijn van die dingen die je dan per ongeluk uitstelt. Alleen heeft de woningstichting waar ik bij huur een soort van monopoly positie vanaf Vlissingen tot aan Etten-leur. Dus als ik weg wil bij deze woningbouw dan moet ik of in België gaan wonen, of richting de randstad. Terwijl ik woon dan in zuid-west-brabant en mijn zus en moeder in Zeeland en mijn broertje helemaal in het Noorden van het land. Maar ja ivm makkelijkheid wil ik niet mega ver weg van mijn Moeder gaan wonen. Breda zou eventueel nog een optie zijn maar ik ken daar totaal niemand dus dat vind ik ook lastig.

Ik zou hierover wel contact opnemen met de woningbouw! Vaak doen ze hier wel iets mee en als het inderdaad zo is dat ze er nu nog niet van op de hoogte zijn hebben ze de desbetreffende persoon ook nog niet kunnen aanspreken. Heel veel succes in ieder geval!!

Zou inderdaad zelf contact opnemen met de woningbouwstichting. En als je er met hen niet uitkomt, huurderscommissie, die zijn voor dit soort dingen. Juridisch loket kun je ook nog proberen.

Ik weet verder niet echt instanties waar je kan aankloppen, blijf alsjeblieft bij de woningbouw/politie/brandweer meldingen maken als het zo ver is, dat ze het tenminste serieus gaan nemen.
Ik wil je wel een tip geven om de melders zo laag mogelijk (het liefst onder bed hoogte) op te hangen. Koolstofmonooxide is zwaarder dan zuurstof, dus slaat het het eerst toe als je dicht bij de grond ligt. Ik zou dus het kooitje van je parkiet zo hoog mogelijk ophangen als ik jou was.

Dit is meteen de reden waarom parkieten erom bekend staan snel dood te gaan aan koolstofmonooxide. Deze beestjes (of andere kleine vogeltjes) zijn vanwege hun kleine lichaam al snel volledig vergiftigd en gaan dood, maar behalve dat werden ze vroeger in de mijnen gebruikt om koolstofmonooxide op te sporen, als zo’n klein beestje (die ze dan op de grond neer zette) dood ging wist je als mijnwerker dat je direct uit de mijn moest.

En die melders, haal ze niet binnenkort, maar zodra de winkels weer open zijn morgen en laat tot die tijd in elk geval ergens een raam open (al is het maar op een kier) staan zodat je kan ventileren.