Koolhydraat arm dieet

Hee meiden,

De laatste tijd ben ik mij gaan verdiepen in een koolhydraat arm dieet. Wat dus eigenlijk betekent dat je zo weinig/geen koolhydraten meer eet. Ik heb gister de eerste dag gehad en het beviel me best prima. :slightly_smiling_face:
Ik ben mij ervan bewust dat je naast dit natuurlijk ook gewoon moet sporten etc. om af te vallen.

Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Of meiden die lekkere recepten hebben?

Geen ervaring maar ik ga dit wel volgen. Heb je een bepaald doel?

Ik heb het koolhydraat arm eten nooit zo gesnapt eigenlijk. Is er een bepaalde reden waarom je voor een koolhydraat arm dieet hebt gekozen? Groente en fruit zitten bijvoorbeeld ook vol koolhydraten, maar dat zijn hartstikke gezonde voedingsmiddelen. Als je ernaast wilt sporten zijn koolhydraten soms juist aan te raden, ze zorgen voor een snelle stijging in je energie. Ik zou je in ieder geval aanraden om de complexe koolhydraten uit fruit e.d. niet te verminderen (maar misschien doe je dat al niet). Daarnaast is het natuurlijk wel goed om je inname van geraffineerde suiker wat te beperken.

Ik persoonlijk vind het dikke onzin als diëten bepaalde macro’s verbieden of restricten. Ga je inderdaad geen fruit meer eten? Met gerafineerde suikerinname verminderen is natuurlijk niks mis maar ik denk met dat andere wel. En hoe ga je dat doen als je je doel hebt bereikt? Het gewicht dat de meeste mensen verliezen die een koolhydraat arm dieet volgen in de eerste fase is grotendeels vocht.

En inderdaad waarom koolhydraatarm?

Nee, ik ga wel gewoon fruit en groente eten. Maar bijvoorbeeld geen rijst, geen pasta, geen aardappelen, geen brood. Allemaal geen straf want vond het toch allemaal niet zo heel lekker. :cold_sweat:
En natuurlijk ook geen chips en al die troep meer.

Maar ik het mijzelf niet volledig ontzien. Als in, met kerst eet ik wel gewoon mee.

De reden is eigenlijk omdat ik veel mensen er over hoor praten, die het goed bevalt. Je valt niet extreem veel af, maar een beetje in een langere periode. Ik hoef echt niet binnen een maand tien kilo kwijt te zijn, want dan krijg je een jo-jo effect. Daarnaast heb ik simpelweg geen tijd om elke avond in de sportschool te staan vanwege studie.

Voor de mensen die meer informatie willen, hier is een handige site:

En nog wat risico’s:

Dus écht helemaal geen koolhydraten eten is ook slecht. Dus vandaar een koolhydraatarm dieet.

Ik heb het geprobeerd en kan het niet aanraden. Heel de dag honger en ik werd er alleen maar chagerijnig van. Na een paar dagen opgegeven en al het verloren gewicht er weer aangegeten :’) Koolhydraten zitten niet voor niks in de schijf van vijf. Ik vind het net zoals de dames hierboven dus dikke onzin hahaha, kun je beter gewoon een gezond dieet hebben en regelmatig sporten, dan ga je de resultaten pas écht zien.

Ik vind dit soort diëten bijzonder gevaarlijk. Als je gezonder wilt eten, wilt afvallen of aankomen, ga dan gewoon naar een goede (!) diëtist. Ook als je het gevoel hebt dat je ergens intolerant voor bent → diëtist. Random sites vind ik niet overtuigend, omdat er voor elke site wel weer een tegensite bestaat en iemand daardoor maar vaak kiest op basis van wat bij zijn of haar ideeën past in plaats van objectief te bestuderen. En dat is prima als je iets vanuit een levensovertuiging wilt proberen (veganisme bijvoorbeeld), maar voor gezondheidsredenen vind ik niet dat je als onervaren iemand kan bepalen wat goed voor je is.

Mmm ik heb er wel eens vaker aan gedacht om naar een diëtist te gaan. Ik heb vooral behoefte aan een lijst met dingen die je wel en niet mag eten als houvast.

fffa

!!

Ik ben ook geen fan van koolhydraat arm eten. Je houdt dit sowieso niet de rest van je leven vol en op het moment dat je stopt komt het er net zo goed weer bij.

Ik heb het een week gedaan en ik was zó moe, zó misselijk en zó hongerig de hele dag. Verschrikkelijk. Ik raad het niet aan.

Waarom zou je het nooit de rest van je leven vol kunnen houden? ‘Arm’ houdt in weinig koolhydraten. Zo moeilijk hoeft dat de rest van je leven niet te zijn.

Ik probeer ook met bepaalde mate koolhydraten te eten. Mijn diëtist noemt het ‘lichte’ beperking. En daar ben ik helemaal voor. Ondertussen weten we toch allemaal wel dat de hele dag brood/aardappels eten niet heel bevordelijk is?

Bij mij heeft de keuze te maken met het heupvet/buikvet wat ik graag weg zou willen hebben. Wat te maken heeft met insuline (en dus hállo koolhydraten!) en de gevoeligheid van mijn cellen daarvoor. Een beperking in koolhydraten is daarvoor gewoon nodig (in combinatie met sport, maar sporten en door eten heeft geen effect).

Ik vind het prima te doen. Tijdens het avondeten gewoon 1/1,5 kleine aardappel (één = een middelgroot ei) met veel groente (en vaak een half stukje vlees) en af en toe een klein/‘normaal’ bord volkorenpasta.

In fruit zit inderdaad ook koolhydraten en daarin let ik ook nog steeds op hoeveel/wat ik eet. Op dagen dat ik niet sport eet ik liever ook geen bananen bijvoorbeeld. Roodfruit is ook gezond, maar kan je heel wat meer van eten voordat je aan het aantal koolhydraten van een banaan komt. (100 gram banaan = 20 gram versus 100 gram aardbei = 8 gram!)

^ Eigenlijk dat ja. Ik ga koolhydraten niet volledig skippen, want dat is ongezond. Maar ik ga ze met mate eten. Als in bijvoorbeeld geen pasta, brood en rijst meer.

Ik vind het echt bullshit zoals alle diëten (tenzij allergie natuurlijk). Zolang je gewoon normaal eet en nergens teveel van eet, dan is er niets aan de hand. Overal zitten wel voedingsstoffen in dus pasta rijst en aardappelen compleet schrappen is gewoon compleet overbodig.
Tot zover mijn mening.

Afvallen doe je naar mijn mening met normaal en gezond eten en voldoende bewegen. Niet door allerlei dingen en voedingsstoffen te gaan schrappen uit je eetpatroon.

Ik denk dat het bij ‘normaal’ tegenwoordig mis gaat… Want wat is ‘normaal’? ‘Vroeger’ (ik ben 25, dus zo’n 18 jaar geleden) was het nog ‘normaal’ om een pakje sap mee naar school te krijgen. Koekjes. Sultana’s. Brood te eten zowel als ontbijt én lunch.

Als ik eet zoals ik ‘vroeger’ deed, kan ik mezelf alvast aanmelden voor een maagverkleining. Juist omdat ‘normaal’ niet meer het ‘normaal’ is van een aantal jaar geleden. Zo gek zijn minder koolhydraten écht niet. Even kijken naar het lichaam (én energieniveau) van Arie Boomsma. Iemand die zegt (en laten we er even vanuit gaan dat hij geen reden heeft om te liegen) maar één koolhydraatrijke maaltijd te eten per dag (en dat zo vroeg mogelijk op de dag doet). Chantal Jansen? Eet ook nauwelijks koolhydraten.

Nogmaals met lunch 4 boterhammen én nog een lekker bord pasta als diner, ik teken ervoor! Maar ik wil graag met een gemiddeld gewicht door het leven en niet als iemand met ernstig overgewicht. En specifiek in mijn geval, zonder koolhydraatbeperking krijg ik m’n vet gewoon níet weg.

Ik at vroeger (zelfde tijd als jij) niet heel veel anders dan nu. Er is niks mis met het meegeven van een pakje drinken naar school om dat voorbeeld maar even aan te houden. Mensen slaan door met voedsel, alles is slecht en je krijgt overal wel wat van. Als je je gezonde verstand gebruikt, dan weet iedereen wel wat normaal is en dat als je niet elke dag chips eet of 3x per week patat oid, dat er niks aan de hand is. Tegenwoordig gaat iedereen maar mee met de hype. Koolydraatarm, geen gluten, vogelzaad en ga zo maar door.

Maargoed, terug naar het topic. Ik heb geen ervaring met het niet eten of veelvoudig verminderen van koolydraten. Ik eet gerust 3x per week een bord vol pasta, love it!