konijnengedrag!

[b]oké dit slaat vast helemaal nergens op. Mijn vraag dan.

Maar hoe kun je zien wanneer een konijn boos, blij, bang, etc zijn?

Dit moet ik dringend weten om een super idiote reden die ik niet ga vertellen ;p!

Weten jullie daar veel over?[/b]

Bang, als hijweghuppelt bij je vandaan als je met je hand komt xD

hahah nee ik heb geen idee.
Internet?

ze stampen toch als ze boos zijn?
nouja ik heb geen idee want ik heb een cavia en die maken tenminste nog geluid XD

ik zou het echt niet weten.
ook nooit over nagedacht om eerlijk te zijnXD

Nou, als ze heel blij zijn maken ze binkies
( soort rare sprongetjes als ze rennen)
En voor de rest weet ik het eigenlijk niet :blush:

EDIT: even voor je opgezocht

Kin over dingen wrijven: Dit betekend dat het konijn zijn terrein afbakent. Het kan ook betekenen dat het konijn het wil markeren met zijn geur omdat hij later zijn tanden er in wil zetten.

Zittend met de nek uitgestrekt en de oren naar achter: Dit gebeurt bij ons vaak als aanstalten maak om weg te gaan (bijvoorbeeld als ik mijn schoenen aan doe). Het betekend dat het konijn aandacht/eten wil en niet wil dat je weggaat.

Op je voeten/schoenen zitten als je weg wil gaan: Het betekend dat het konijn aandacht/eten wil en niet wil dat je weggaat.

Volledig uitgerekt languit liggen, ogen half dicht: Je konijn voelt zich ontzettend op zijn gemak en ligt lekker te rusten, laat hem lekker even alleen.

Languit liggen, met de oren overeind en het staartje omhoog: Het konijn is niet bang, maar ziet wel iets interessants in zijn omgeving, dit kan heel goed een konijn van het andere geslacht zijn!

Overeind staand met de oren overeind: Dit kan verschillende betekenissen hebben. Het kan zijn: Gevaar! Oppassen! Maar ook kan het konijn opgewonden zijn, of iets nieuws zien of horen.

Stampen: Gevaar! Of je konijn voelt zich beledigd of is boos.

Rondhupsen met de staart omhoog: Dit doen mannetjes (en vrouwtjes) als ze opgewonden zijn. Als je voeten in de buurt zijn kun je die beter weghalen, voor hij ze aanziet voor een vrouwtjeskonijn :wink:

Bijten in de kont van een ander konijn: Dit doen ze bij mij thuis als ze geïrriteerd zijn, bijvoorbeeld als een van de konijnen te druk is tijdens het middagslaapje van de anderen.

Bijten in de nek van een ander konijn: Dit doen konijnen als en voor ze op hun soortgenootjes gaan rijden. Als ze op je voet willen gaan rijden bijten ze soms ook.

Bijten naar de hand die aan de voerbak komt: Je komt in het territorium van je konijn. Misschien is het beter om je konijn een groter hok of een maatje te geven.

Oren naar voren, ogen wijd open, nek uitgestrekt. Vaak staan de pootjes hierbij ver naar achter en leunen de konijnen naar voren: Je konijn ontdekt een nieuw gebied of ziet een onbekend nieuw (huis)dier.

Haar uit het eigen lijf trekken en later alles in een hoekje van de kooi neerleggen: Dit is nestgedrag. Vrouwtjes krijgen dit als ze zwanger zijn. Soms doen ze het ook als ze dat niet zijn. Het komt zelfs voor dat mannetjes nestgedrag vertonen.

Springen op je hoofd en graven in je haar: Dit doen mijn konijnen als ik languit op de bank lig. Ze vinden dan dat ik actief moet worden en willen aandacht of iets lekkers.

Rechtopstaand op de achterpoten, voorpoten hangen in de lucht: Dit doen mijn konijnen als ze doorkrijgen dat ik naar de kast met eten loop. Ze willen het liefst alles uit mijn hand trekken zodat ze het lekker op kunnen knabbelen.

Likken: Dit doen konijnen als ze je lief vinden. Konijnen wassen soortgenootjes ook erg vaak, dit betekend dat ze elkaar accepteren.

Het eten van je kleding/schoenen: Dit betekend dat je of in de weg staat, of dat ze aandacht/eten willen.

Graven op je voeten: Je voet staat in de weg, het konijn probeert zich er een weg door te graven, of hij is lekker aan het spelen.

Dingen in het rond gooien (bijv, de etensbak): Het konijn is hongerig of verveeld.

Bijten in draden of meubels waar ze weten dat ze niet in mogen bijten: Het konijn is boos of verveeld, geef haar iets anders te doen.

Slapen op verschillende plaatsen: Niemand is er echt over uit waarom ze dit doen. Op verschillende tijden van de dag slapen ze op verschillende plaatsen, misschien vinden ze dat op dat moment van de dag het fijnst!

Bijten en grommen: Je komt of binnen het territorium van een konijn dat dit niet leuk vind, of je wil iets bij het konijn zelf doen. Konijnen grommen en bijten soms als je iets aan hun zelf wil veranderen, zoals het knippen van teennagels, borstelen, medicijnen geven of als je ze niet prettig vasthoud. Als je konijn deze dingen erg vervelend vind kun je proberen hem in een handdoek te wikkelen.

Knarsetanden: Dit kan twee dingen betekenen. Of je konijn heeft erg veel pijn, of het is erg gelukkig. Je kunt het dan vergelijken met het spinnen van een kat.

In de lucht sprinten en tijdens de sprong de voeten schuin in de lucht trappen: Je konijn is erg blij!

Het konijn maakt zich klein en legt de oren in zijn nek: Het kan zijn dat een konijn dit doet als teken van onderdanigheid. Het kan ook zijn dat het konijn bang is.

Wassen: Konijnen wassen zichzelf en elkaar ontzettend vaak! Dit is natuurlijk alleen maar goed!

Neerploffen: Het konijn valt tijdens het lopen spontaan op zijn zij en gaat lekker liggen rollen. Het konijn voelt zich prima op zijn gemak en is lekker aan het relaxen.

Zwaaien met het hoofd: Het konijn wiegt het hoofd heen en weer. Dit doen sommige konijnen die niet zo heel goed kunnen zien. Het kan ook op een oorontsteking of parasiet in de hersenen wijzen.

Wegrennen: Als konijnen schrikken, wat vaak komt kunnen ze heel hard wegrennen. Soms stoten ze daarbij tegen allerlei dingen aan. Konijnen zijn prooidieren en dit zit in hun instinct.

Elkaar achtervolgen: Dit doen ze bij ons meestal als ze aan het spelen zijn. Ze rennen dan allemaal achter elkaar de huiskamer door en maken de gekste sprongen. Ook rangordebepaling kan een reden zijn om achter elkaar aan te rennen.

Het baasje achtervolgen: Dit doen konijnen als ze zin hebben in iets lekkers of als ze aandacht willen. Ze weten dat het baasje meestal degene is die dit geeft, en dus hupsen ze achter het baasje aan.

TV kijken: Ja, nijnen kunnen echt tv liggen kijken. Bij mij doen ze dat regelmatig. Ze gaan op de bank voor de tv liggen/zitten en het beeld volgen. Sommige dingen vinden ze leuker om te zien dan andere. Als ze hier iets echt niet leuk vinden gaan ze stampen.

Met de oren op en neer en heen en weer bewegen, en alert kijken: Het konijn is opgewonden, geconcentreerd of enthousiast, en probeert in zich op te nemen wat er in de omgeving gebeurt.

Ajb :wink:

En als de oren omhoog staan?

bij eten ze altijd me kleren op.

Die van mij gaat altijd heel hard rennen en dan keihoog springen, super grappig. xD
Maar dan is ie dus gewoon blij. :slightly_smiling_face:

Mijn konijn loopt de laatste tijd weg als ik naar hem toe ga.
En hij likt al een tijdje niet meer aan m’n vinger :S
Weet iemand misschien iets wat ik kan doen zodat hij weer de oude word xD?

De laatste tijd loopt mijn konijnen achter mijn cavia’s aan en soms springt hij op ze wat kan ik daar aan doen en hoe komt dat?:crazy_face:

Nooit je konijn bij je cavia’s laten… Een konijn moet een konijnenvriendje hebben en een cavia moet bij een cavia zitten. A) Ze hebben geen flikker aan elkaar. Ze hebben het net zo gezellig als jij het met een marsmannetje die je niet verstaat of zelfs maar begrijpt zult hebben. B ) Ze krijgen niet dezelfde voeding, een cavia zal uiteindelijk overlijden als je hem geen voer met extra vitamine C geeft; een konijn kan ernstige nierproblemen krijgen van datzelfde voer. C) Eén rake trap van je konijn en je cavia breekt zijn rug. En een konijn kan ook heel goed per ongeluk trappen of stampen.

Dus gewoon laten castreren die hap en bij een soortgenootje zetten. (Ram/voedster is de beste combinatie maar EERST laten castreren dus…)

En konijnengedrag, wat wil je daar over weten? Heel typerend voor blije konijnen zijn binkies inderdaad, opeens sprintjes trekken en de gekste sprongen maken. Maar dat je konijn geen binkies maakt, wil niet zeggen dat je konijn niet blij is.

Een konijn dat bang is kan stampen (om zijn soortgenootjes de waarschuwen) of in elkaar duiken, zich proberen te verstoppen. Vluchten.

Belangrijkste informatie voor konijneneigenaren is wanneer een konijn pijn heeft. Een konijn is een prooidier, laten merken dat hij of zij pijn is betekend in principe sterven. Een konijn zal dus pas heel laat (te laat) laten merken dat het niet goed gaat. Dit doen ze o.a. door te stoppen met eten. Je moet dan echt GELIJK ingrijpen, binnen no time zullen de darmen van je konijn stilvallen en als je niks doet is de kans heel groot dat hij binnen 24 uur zal overlijden.

Andere tekenen van pijn zijn hard tandenknarsen (zachter kan van plezier zijn), lusteloos/apatisch in een hoekje zitten, languit liggen maar telkens anders liggen, hijgen… Ook bijten kan een teken van pijn zijn. Het is écht belangrijk dan gelijk in te grijpen.

Nou ja en zo zijn er nog genoeg dingen. Zorg in elk geval dat je het normale gedrag van je konijnen kent en als er iets is dat daar van afwijkt, grijp dan in.