Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Onze buren hebben een konijn, een vrouwtje, en ze komt als de buren op vakantie gaan vaak logeren bij ons. Het is een heel lief beestje, maar we twijfelen of ze bij de buren goed verzorgd wordt.
Namelijk: Ze heeft redelijk lange haren, en ze word waarschijnlijk te weinig gekamt. Ze heeft veel klitten, vooral achter haar oren, die worden steeds groter en ze zitten er al een jaar.
Toen ze haar net hadden, hadden ze nog geen ren of iets dergelijks, ze zat gewoon de hele dag in haar hok, zo’n standaard buitenhok voor konijnen met twee verdiepingen.
Haar drinkfles en voederbakje zijn heel vies, de fles is bijna helemaal groen van de algen vanbinnen, en de voederbak zit onder de keutels.
Als ze een keer vergeten om haar voederbak bij te vullen, 's avonds, doen ze alsof dat heel normaal is. Ze krijgt ook bijna geen groenvoer. Ze heeft wel van dat droge gevarieerde voer, maar ze eet nooit een blaadje sla of wortel.
Ook word het weer steeds kouder 's nachts, en ze heeft wel een slaaphok, maar ze doen er bijna geen zaagsel, stro of hooi bij. Ze heeft wel een dikke vacht, maar een beetje isolatie kan natuurlijk geen kwaad.
Ik vind het een beetje moeilijk om te bepalen of dit nou dierenmishandeling is. Zeker omdat ik daar ook oppas en omdat het gewoon lastig is om zoiets te zeggen. We hebben al meerdere keren geprobeerd om gewoon te zeggen dat zo’n klit in haar haren niet goed is en dat die er eigenlijk uit moet, maar ze doen het gewoon niet.
Eigenlijk is mijn vraag dus: wat moet ik hiermee doen, en is het dierenmishandeling/verwaarlozing? Waar ligt de grens?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dankjulliewel alvast! x