konijn, hamster, cavia of ander klein huisdier?

Hooi
Ik heb besloten dat ik binnenkort een klein huisdiertje neem. Ik weet alleen nog.niet precies wat voor soort .
Hebben jullie suggesties en dan ook waarom?
Het zou het beste nirt teveel verzorging kosten. Ik ben af en toe weg en mijn ouders zorgen echt heel goed voor alle dieren maar toch wil ik ze.niet al te veel werk geven.
Groetjes.Bib

Een konijntje is echt super leuk.
In het begin moet je ze wel eerst elke dag oppakken tot ong. 6 maanden.
Anders worden ze schuw je zou er het best ook een ander diertje bij kunnen doen,
Om geen misverstanden te krijgen een cavia :slightly_smiling_face:
Na die 6 maande hoef je ze misschien maar 1x per week een aai over hun bol te geven zodat ze een beetje lief blijven.

Ik heb er zelf ook eentje :slightly_smiling_face:
En het is heel grappig maar die van mij heet Didi en die van me zusje Bibi :sex:

Je zou ook een hamster kunnen nemen maar die blijft maar 1 tot 3 jaar leven.

Heel veel succes ! Xoxo Dayana

Een konijn en een cavia moeten beiden een maatje hebben, dus daar zou je er al sowieso 2 van moeten hebben. Een hamster kan wel alleen en heeft natuurlijk ook een kleinere kooi nodig. Ik vind hamsters het fijnst, maar het hangt er maar net van af hoeveel tijd en geld je erin wilt/kunt steken!

Ik heb zelf 2 konijnen, maar dat vraagt echt een helehoop geld en tijd. Als ik jpu was zou ik voor een hamster of gerbil gaan.

Een konijn of cavia zal toch snel wat meer werk vragen dan een ander klein knaagdier als een hamster of ratje.
Als je verder ook niet veel ervaring met kleine huisdieren hebt zou ik voor een hamster gaan.

Dwerghamstertjes zijn cute :slightly_smiling_face:

Je moet elk dier elke dag aandacht geven, hoe oud het ook is. Het is echt zielig als zo’n beest alleen maar in z’n hokje kan rondlopen. Knaagdieren houden ervan als ze eenmaal tam zijn om lekker bij je rond te springen, op onderzoek uit te gaan of gewoon lekker bij je te zijn. De hamster van mijn zusje slaapt bijvoorbeeld standaard op mijn vrije ochtenden in de mouw van mijn badjas, vind ze heerlijk. Lekker warm, dicht bij je en een beetje heen en weer gewiegd worden. Als je haar 's avonds uit de kooi haalt is ze actief en heel lief en zindelijk ( :hammer: ) ze kan zo in je hand gaan liggen, met haar kopje op je vinger. Als je die dan heel zachtjes beweegt gaat ze zo met d’r oogjes dicht liggen kroelen, heerlijk.

Het is een russisch dwerghamstertje met drie pootjes overigens :slightly_smiling_face:

En welke beestjes zijn het aanhankelijkst?
Zijnhamsterd echt.zindelijk of was dat grapje? Haha
En met weinig tijd.die.het.kost bedoel ik niet elke dag een uur ik geef dieren zoieso elke dag aandacht maak jullie.maar geen zorgen :wink:)

Het schijnt dat hamsters meestal een plekje in hun kooi kiezen om daar altijd te plassen. Is wel heel handig, dan kan je gewoon dat plekje wegscheppen en bijvullen om het goed schoon te houden.

Ik hoor van veel mensen dat rakken het aanhankelijkst zijn. Ik ken iemand die vroeger met die ratten op zijn schouders over straat liep en die beesten bleven altijd rustig.
Ik had zelf cavia’s en die bleven toch altijd heel schuw. Heel snel bang en ook heel vaak over je heen plassen als je ze op schoot had. x3
Een vriendin van mij heeft een hamster. Die schrikt nu niet meer als ze haar hand in de kooi steekt dus dat gaat goed.

Met ratten moet je er wel rekening mee houden dat de dierenartsrekening hoog kan oplopen. Ze hebben nogal vaak last van tumors enz. (Natuurlijk niet altijd, maar wel vaak) en als je pech hebt mag je dus elke maand naar de dierenarts of een paar operaties betalen. Verder zijn het wel heeeel leuke dieren, maar dan moet je een soort dierenartspotje aanleggen zodat je altijd genoeg geld achter de hand hebt! (Dat is sowieso een goede tip voor eender welk dier, met een hamster kan namelijk ook wel eens iets mis gaan, maar met ratjes lopen de kosten meestal hoger op.)

Ik heb al jaren steeds een hamster gehad, super lief maar neem geen witte/albino die zijn gemeen!

Echt hoezk gemeen dan? Bijten hamsters vaak? Wat voor soort.raden jullie aan?

Ik had zelf twee cavia’s, erg leuk. :slightly_smiling_face: Reageren op hun naam, of bijvoorbeeld wanneer ik de koelkast open deed gingen ze piepen omdat ze dachten dat ze wat kregen of wilden haha. Echt leuke beestjes! En je kunt ze lekker knuffelen. Ze vielen wel eens heel lief bij mij op schoot, en dan zachtjes piepen net als een baby die in slaapt valt en nog wat mompelt. Ik vond het echt leuke beestjes! :slightly_smiling_face:

Ik had twee dwerghamstertjes, heel lieve diertjes! Niet veel verzorging nodig en waren gewoon tam. Heb ook een cavia gehad maar weet daar niet veel meer vanaf. Een konijn is heel veel werk (vind ik persoonlijk)

Zeker een syrischehamster/goudhamster. Heb er zelf ook al een aantal gehad en nu weer een. Ze hebben me ook nog nooit gebeten. Vooral met die ik nu heb kan je allessss doen. Wakker kroelen kan zelfs dan schrikt ie niet. Dat vind ie lekker. Terwijl veel schrikken en misschien wel zouden happen. Je moet wel regelmatig water verversen, dagelijks eten bijvullen etc. Snoepjes geven. Kroelen en los laten lopen een beetje, niet te los. Het klopt inderdaad dat ze 1 plek hebben waar ze altijd plassen. Of ze moeten heeel nodig moeten dan kunnen ze t op jou of de bank doen haha. Maar dan kunnen ze t niet meer ophouden. Poepen doen ze overal wel. Maar dat zijn kleine harde keuteltjes. hok gewoon 1 keer in de week minimaal verschonen!

Cavia’s vind ik trouwens ook mega saai, verharen best wel en ze piepen veel

Ik heb een syrische hamster/goudhamster maar heb ook dwerghamsters gehad! Ben een echte hamsterliefhebber, enige dieren die ik ook in huis neem. Heb ook een konijn en dat is geen succes… Ik zelf vind syrische hamsters leuker dan dwerghamsters, ik ben wel eens gebeten ja maar dat is net zoals dat een mens weleens boos is. Mijn Aviva Rose zit in een ferplast mary van 80 x 50, het minimale voor een syrische hamster qua kooiafmetingen is 60 x 40 en dat is dan ook echt het minimale, dus het liefst groter natuurlijk. De tralieafstand moet ook niet al te groot zijn (max 1 cm) anders kruipen ze er door heen en dan heb je een ontsnapte hamster. Je kan een hamster beter bij een hamsterfokker halen (die vind je onderandere op dehamster.nl) dan in de dierenwinkel, bij een fokker zijn ze gezonder, veel minder kans op rare ziektes en broodfok enzo en je weet precies wanneer hij/zij geboren is. Je kan beter geen hamsterwatten geven aan je hamster omdat hij/zij daarin verstikt kan raken en ook geen knaag/liksteen want die bevatten te veel zout.

Hopelijk heb je het hele verhaal gelezen want ondanks dat hamsters klein zijn vind ik dat ze toch vaak geknuffeld moeten worden, als je meer informatie wilt is dehamster.nl een goede site, ook hun forum is een aanrader maar voor vragen kan je ook altijd bij mij terecht :slightly_smiling_face: Succes!!

Ja hamsters hebben allemaal een eigen persoonlijkheid dus je kan ze toch niet vergelijken. Maar ze zijn over t algemeen mega lief! Leven alleen niet heel lang jammer genoeg maar dat is ook t enige nadeel als je t mij vraagt.

Maarja, van hamsters kun je ook ontzettend veel last hebben als je 's nachts lekker ligt in te dommelen en je hamster denkt lekker te gaan rennen op zijn rat

Hamstertjes zijn geweldig! Zo lief!

Je hebt stille radjes! Silence spinner heet die van ons volgens mij