Komt het nog goed met mij?

Nou, de vraag is duidelijk (ik snap het hoor, als jullie niet kunnen helpen)
Ik ben 21 jaar, word dit jaar 22 en ik heb alleen mijn VMBO-TL. Ik zit thuis vanwege een depressie, mijn VMBO had ik vorig jaar gehaald en ik vond me al oud.
Ik heb serieus nachtmerries over school, dat ik in de klas zit en ik men huiswerk niet af heb, terwijl ik juist goed kan leren en het idee heb dat ik onder mijn niveau zat.
Ik kan elke keer wel huilen als iemand het over school heeft, ik wil ook! Maarja, als het goed is krijg ik snel een intensieve behandelling en dan ben ik tenminste ook bezig. Maar ik baal zo van de situatie, ik heb dingen meegemaakt waar ik niks aan kan doen.

-Daarbij wilde ik altijd een toneelopleiding doen maar dat zit er dus niet in. De therapie moet nog beginnen en duurt lang. Als ik dan eindelijk een opleiding kan doen, wil ik wel iets doen waar ik een goede baan in kan krijgen.

-Ik houd erg van dieren en ik wil dierenverzorgen, maar ik ben allergisch. Ik kan niet tegen stro enz. Heeft iemand hier tips voor? Mijn moeder zei namelijk dat ik eerst ook allergisch was voor onze kat maar dat dat wende en overging. Daarbij hou ik zo van dieren dat ik niets anders weet!

-Uit test komen dus dingen in het theater, cabaratiere ofzo, heel leuk maar daar kan ik niet mijn geld mee verdienen. Ook komt er medewerker maatschappelijke zorg uit, dat vind ik leuk maar ik heb zelf problemen dus ik weet niet of ik me na mijn behandelling nog met problemen en moeilijke dingen bezig wil houden. Ik wil dan eindelijk een relax leven hebben!

Nou, fijn dat je het gelezen hebt! Weten jullie anders leuke baantjes waar je geen diploma voor nodig hebt? Ik zie op het moment namelijk geen toekomst en ik kan wel wat positiefs gebruiken!

Ik moet eigenlijk naar mijn dagbesteding (ik ga dr dus ook zo heen) maar ik voel me daar echt niet op mijn plek :cry:

Dankje

Voor nu zou je naar een uitzendbureau kunnen. Daar hebben ze misschien tijdelijk een baantje voor je, met een vmbo diploma zullen ze vast ook iets voor jou kunnen vinden!

En je vervolgopleiding… Ik weet niet zo goed hoe het gaat op het MBO, maar je zult vast niet de oudste zijn toch? Jij begint nu later aan je opleiding door problemen, maar er zijn ook mensen die eerst de verkeerde richting hebben gekozen, of die gewoon geen zin hadden om meteen weer naar school te gaan. Daar zou ik niet over in zitten… je kunt er niks aan veranderen!

Ik zou niet aan een opleiding met dieren beginnen voordat je van je allergie af bent. Misschien kun je daarvoor eens langs de dokter, voor tips of medicijnen. Als je verder (behalve theater) niet een leuke opleiding weet, kun je iets algemeens gaan doen. Iets waarmee je alle kanten op kunt. Bijvoorbeeld administratie, en dan later proberen om bij een theater op kantoor te komen (ik bedenk ook maar wat:P)

En die dagbesteding… Als je je daar niet op je plek voelt, dan moet je daar niet meer heen gaan. Dan zou je misschien beter vrijwilligerswerk kunnen zoeken.

Hoop dat je hier wat aan hebt =)

Het is niet voor niks ‘volwassenenonderwijs’ het meid! Gewoon met goede moed er naar toe gaan. Misschien kan jij die ‘jonkies’ nog wat leren! Zie het als een toffe uitdaging en ga er voor de volle 100% voor. Het komt echt wel goed met jou.

En voor opleidingen, de standaard tips: veeeel open dagen bezoeken en van die studiebeurzen enzo. Dan loop je vanzelf wel tegen een leuke studie aan. Geef de moed niet op, je kan het!

Edit: ik ben zelf au- pair en heb mijn baan via marktplaats. Het is echt superleuk, dus missschien ook wat voor jou?

Oh ik quote mezelf per ongeluk ipv wijzig.

dubbel

Kun je op internet niks vinden over eventuele medicijnen of behandelingen tegen allergie? Als je dokter dan bot doet, kun je daar over beginnen.

Misschien is een sociale opleiding toch wel leuk om te doen, ook al vind je dat moeilijk. Je hoeft daarna niet persé met mensen met een psychische stoornis te werken. Je kan ook werken met geestelijk gehandicapten of iets met kinderen.
Ik zou zeker iets doen wat je leuk vind.

Je hebt bij maatschappelijk werk ook de richting creatieve therapie > dan ga je mensen wel ‘helpen’ zegmaar, maar dan op een leuke manier, door met ze toneel te spelen bijv. rollenspellen enzo.

Als je een mogelijkheid kunt vinden om die allergie voor dieren onder controle te krijgen, is vrijwilligerswerk bij een dierenasiel ook erg leuk. Ik heb dat heel lang gedaan op de zondag. Er zijn veel mensen die na hun opleiding nog een tweede opleiding gaan doen of eerst een paar jaar hebben gewerkt.

Je moet het niet zien als verloren tijd, jij bent gewoon intensief met jezelf bezig geweest en daardoor ben je vast een sterker persoon dan veel mensen van jouw leeftijd. Natuurlijk zijn er mensen die met 21 al afstuderen en dan een goede baan meteen krijgen. Maar wie zegt dat zij over 10 jaar niet totaal iets anders willen in hun leven of een periode aan zichzelf willen gaan werken;)