Kom samen van die (vr)eetbuien af!

Hoi,

De laatste tijd heb ik steeds weer meer last van (vr)eetbuien.
Ik ben zeker dat ik niet de enige ben, dus ik dacht laat ik dit topic openen.
De bedoeling van dit topic is dus om elkaar te motiveren om te stoppen met (vr)eetbuien.
Even voor de mensen die geen goed beeld van een (vr)eetbui:

Er is sprake van een eetbui wanneer binnen korte tijd (binnen 2 uur) een overdreven grote hoeveelheid voedsel wordt gegeten. Eetbuien worden hierom ook wel vreetbuien genoemd. Dit soort eetbuien kunnen in kcal zelfs oplopen tot 10.000 kcal.

Bron: http://www.proud2bme.nl/De_psychologie_van.../Eetbuien

Veel mensen klagen dat ze een (vr)eetbui hebben gehad als ze drie koekjes en twee appels op hebben. Dit is geen (vr)eetbui. Een (vr)eetbui is bijvoorbeeld: een zak chips, een pak koekjes, een zak m&m’s, 2chocaladerepen, een bak ijs en 5 boterhammen.

Nou ik hoop dat we elkaar in dit topic kunnen helpen en tips kunnen geven om van die vervelende (vr)eetbuien af te komen! :grinning:

Ik ga dit even volgen voor extra motivatie om mezelf onder controle te krijgen:)
Mijn (v)reetbuien zitten meestal tussen deze 2 voorbeelden in…

Ik ga dit topic ook volgen! Mijn vreetbuien zijn niet super groot, maar wel onnodig. Dus ik wil er zo snel mogelijk vanaf.

xoxo

Eetbuien ( zo noem ik het liever, vind vreetbuien zo negatief overkomen… ) hebben vaak 1 van deze 2 oorzaken:

• Je eet te weinig op een dag en je lichaam snakt naar eten waardoor je alles in een keer op wil eten en je veel meer eet dan je eigenlijk nodig had. Je lichaam hunkert naar suikers en wil van alles binnen krijgen omdat het weet dat je weer een periode te weinig gaat eten.

In dit geval is de enige manier om echt van je eetbuien af te komen, meer te gaan eten. Regelmatig en meer. Indien dit moeilijk voor je is kan je het beetje, bij beetje ophogen. Het zal een tijd duren voordat de balans in je lichaam hersteld is en het kan dus zijn dat, ondanks dat je je eetpatroon uitbreid je nog last hebt van eetbuien. Dit geeft niks en is alleen maar een natuurlijk proces van je lichaam. Het heeft nog geen vertrouwen in jou, dat jij je lichaam geeft wat het nodig heeft.

Een gezond volwaardig eetpatroon bestaat ongeveer uit:

1. Ontbijt: goed volwaardig ontbijt met wat eiwitten/koolhydraten: 50 gram brinta met melk, 3 boterhammen met boter en beleg, bak kwark met noten en wat meusli etc. Genoeg keuzes!

2. Goed tussendoortje van ongeveer 100-300 kcal.

3. Lunch: +/- 3 a 4 boterhammen met beleg en wat zuivel. Een goede salade met kip/tonijn/boterham.

4. Goed tussendoortje

5. Avondmaaltijd: koolhydraten:rijst/aardappels/pasta, groente,vlees.

6. Eventueel weer een tussendoortje.

• Psychische gedeelte. Je emoties wegwerken door een eetbui te krijgen. In dit geval zou je elke eetbui kunnen gaan uitschrijven. Voorbeeldje:
  1. Wat deed je voor je eetbui? Wat waren je gedachtes/gevoelens op dat moment? Voelde je je onrustig of verveelde je je? Is er in de voorgaande uren iets gebeurt (ook al is het heel klein) waardoor je een onrustig, niet fijn gevoel kreeg?
  2. De eetbui:
  • tijdstip
  • wat heb je allemaal precies gegeten, proberen zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven.
  • Wat waren je gedachten tijdens de eetbui als je die had.
  • Hoelang duurde de eetbui, waar heb je de eetbui gehouden?
  • Wat voelde je na de eetbui?

Dit kan goed helpen bij het inzicht krijgen op je eetbuien, waarom je het doet en wat de oorzaak kan zijn van je eetbuien.
Stel je hebt dit een aantal keer nauwkeurig uitgeschreven en je komt telkens op terug dat je op de bank zat, niks te doen had en je eenzaam voelde. Dan kan je op een gegeven moment proberen om bij dat punt ervoor te kiezen om iets anders te gaan doen.Je bedenkt je, ik voel me nu alleen en ik verveel me, dit kan een aanleiding zijn voor mij, om een eetbui te krijgen. Op dat moment kan je ingrijpen en proberen afleiding te zoeken, naar buiten te gaan, een vriendin te bellen, je vader of moeder te vragen om even iets met je te doen.

Veel mensen voelen alsof een eetbui hun uit het niets overkomt, maar dit is vaak niet waar. Er zit iets achter waardoor jij dat gaat doen. Uiteindelijk heb jezelf de controle erover, dit voelt misschien niet zo maar jij bent diegene die de keuzes maakt over je leven. Jij kan de eetbuien stoppen. Het kost veel werk en energie en soms weet je misschien niet eens waarom je nou een eetbui had, maar dit geeft niks. Het volgende moment heb je weer een keuzemogelijkheid, heb ik een eetbui nodig of is er iets anders wat ik nodig heb zoals een goed gesprek over hoe ik me voel, wat liefde van je vader/moeder/vriendin, aandacht.

Hee
Super goed dat je er vanaf wilt komen!
Zelf heb ik ze ook gehad, alleen probeerde ik dan zo gezond mogelijk te eten (zie 6 dubbele boterhammen met pindakaas en hagelslag en nog steeds honger te hebben, dat terwijl ik die middag tijdens mijn lunch ook al 4 boterhammen gegeten had).
Ondertussen ben ik er vanaf door te stoppen met het eten van suiker (natuurlijke suikers eet ik wel hoor). Best lastig, maar als ik zie hoeveel eten ik tegenwoordig laat staan is dat het waard. Nu eet ik tussen de middag 4 roggebroodjes en na school een stuk fruit en dat is het. Ik heb gewoon geen honger meer!
Het klinkt misschien wel heel extreem en al je suiker skippen hoeft natuurlijk niet, maar misschien/waarschijnlijk merk je al veel verschil door niet met snoepen te beginnen. Ik krijg die vreetbuien namelijk doordat ik dan niet meer kan stoppen met eten. Als ik nu een reep chocola eet, moetie op terwijl als ik er niet aan begin, ik niks tussendoor eet.
Als je meer info wilt, moet je het maar laten weten :slightly_smiling_face: en iniedergeval veel succes!

Ik ben nu ongeveer sinds september eetbui-vrij… dus ik wil iedereen hier veel succes wensen want het kan zo rot zijn soms (zeker als het psychisch is).

Het is bij mij denk ik een beetje een combi van de twee oorzaken. ik moet zeggen dat het al wel een stuk minder is dan pak weg een jaar geleden. :slightly_smiling_face: heeft iemand tips voor wat je kan doen als je een eetbui aan voelt komen? ik heb namelijk vaak dat ik 's middags om een uur of 3 denk: hmm vanavond ben ik alleen thuis, wat zal ik eens allemaal gaan eten. aangezien ik het een paar uur van te voren al besluit lijkt het me dat ik het moet kunnen voorkomen. maar als ik eenmaal heb besloten van, vanavond vreet ik me vol, komt het mn hoofd niet meer uit.

Ik heb ook al lang heel erg last (gehad) van vreetbuien, ik had ze heel vaak, vooral afgelopen december was het het ergst toen had ik ze zo’n beetje elke dag… Bij mij zitten er psychische gebeurtenissen/redenen achter, sinds het nieuwe jaar gaat het veel beter. Ik heb nog ‘‘maar’’ 2/3 eetbuien gehad en die waren ook niet zo groot als ze eerst geweest zouden zijn. Al gaat het wel moeilijk worden met de pasen denk ik, mijn ouders zijn weg en ik ben nu al aan het plannen (ja echt heel erg).

zijn hier nog mensen actief?? denk het niet he :frowning_face:
bij mij zitten mijn eetbuien ook een beetje tussen die 2 voorbeelden in.
gister bijvoorbeeld (geloof ik. het gaat namelijk zo snel en onbewust dat ik het vaak niet meer precies weet):
4 boterhammen, 2 beschuitjes, ijsje, paar plakjes kipfilet
en de avond daarvoor: wat chips, wat zoutjes, paar boterhammen, ijsje

Terwijl ik dan gewoon de hele dag genoeg heb gegeten en vaak niet eens honger heb…

ik HOU van dit topic. als ik op school zit en we gaan in de pauze naar de winkel, kom ik altijd met heeel veel te vreten terug. gaat allemaal op. hallo kilo’s :bored:

Waar ik last van heb is dat ik echt NOOIT meer honger heb, en dan soms opeens in 1x heeeel erg veel en dan echt super veel eet. Nouja, ze zijn alsnog niet bizar groot, maar wel een stuk meer dan ik zou willen haha

Ik heb er heel erg last van , dan begin ik met iets al heb ik geen honger en dan eet ik gewoon alles wat ik kan vinden.

mijn eetbuien bestaan uit 2 zakken chips, 2 chocoladerepen, 1 bak sorbetijs, pak koekjes, 1,5 liter frisdrank ernaast… en daarnaast eet ik dus ook nog een normale hoeveelheid normaal eten om m’n eetbuien niet op te laten vallen naar de buitenwereld toe. m’n eetbuien heb ik alleen, dus niet met iemand erbij. en als ik niet nog gewoon daarnaast ontbijt, middag en avondeten eet gaan mensen dingen doorhebben. al klinkt dat zo raar als ik dat nu hier typ, maar goed. :’) ik wil niet dat mensen mij als zo’n vieze vreetzak gaan zien ofzo. sowieso wat hier al in de OP stond… dat mensen soms een paar boterhammen en wat appels al als eetbuien zien… ja die mensen ken ik in het echt. ik heb liever niet dat ze dan horen wat ik allemaal tijdens zo’n eetbui naar binnen prop…

oja en die eetbuien heb ik dan meerdere dagen achter elkaar… en als het me eenmaal lukt om te stoppen dan eet ik weer 2 weken normaal (2000 kcal per dag, redelijk gezond eten) en vervolgens val ik weer terug naar zo’n patroon van dagen achter elkaar met eetbuien. beetje ziekelijk is het wel.

oja en tijdens zo’n eetbui heb ik dus ook gewoon echt buikpijn van al het eten, maar ik MOET van mezelf alles op eten om mezelf te straffen…

het enige positieve wat ik nog wel kan melden is dat de periodes van vreetbuien steeds korter worden en de periodes van normaal eten steeds langer. dus er zit verbetering in.

Oh eetbuien zijn zo vervelend. Gelukkig heb ik er de laatste paar weken niet meer zoveel last van. De tips die ik kan geven is om echt genoeg te eten (dus volwaardige maaltijden en tussendoortjes) en het onderscheid te maken tussen echte honger en emotionele trek.

-

Dag twee zonder eetbuien :beer:

Ik heb gelukkig niet constant eetbuien, maar als ik op een verjaardag ben (alleen bij mijn tante) moet ik echt alles eten wat voor mijn neus staat. Alle chips, zoutjes, toastjes etc. ik wil het niet maar móet het gewoon allemaal eten!
Gelukkig zijn er niet zoveel verjaardagen

Echt zo herkenbaar dit topic. Ik heb net nog een heel pak chocoladekoekjes opgegeten :flushed: .