Eetbuien ( zo noem ik het liever, vind vreetbuien zo negatief overkomen… ) hebben vaak 1 van deze 2 oorzaken:
- Je eet te weinig op een dag en je lichaam snakt naar eten waardoor je alles in een keer op wil eten en je veel meer eet dan je eigenlijk nodig had. Je lichaam hunkert naar suikers en wil van alles binnen krijgen omdat het weet dat je weer een periode te weinig gaat eten.
In dit geval is de enige manier om echt van je eetbuien af te komen, meer te gaan eten. Regelmatig en meer. Indien dit moeilijk voor je is kan je het beetje, bij beetje ophogen. Het zal een tijd duren voordat de balans in je lichaam hersteld is en het kan dus zijn dat, ondanks dat je je eetpatroon uitbreid je nog last hebt van eetbuien. Dit geeft niks en is alleen maar een natuurlijk proces van je lichaam. Het heeft nog geen vertrouwen in jou, dat jij je lichaam geeft wat het nodig heeft.
Een gezond volwaardig eetpatroon bestaat ongeveer uit:
-
Ontbijt: goed volwaardig ontbijt met wat eiwitten/koolhydraten: 50 gram brinta met melk, 3 boterhammen met boter en beleg, bak kwark met noten en wat meusli etc. Genoeg keuzes!
-
Goed tussendoortje van ongeveer 100-300 kcal.
-
Lunch: +/- 3 a 4 boterhammen met beleg en wat zuivel. Een goede salade met kip/tonijn/boterham.
-
Goed tussendoortje
-
Avondmaaltijd: koolhydraten:rijst/aardappels/pasta, groente,vlees.
-
Eventueel weer een tussendoortje.
- Psychische gedeelte. Je emoties wegwerken door een eetbui te krijgen. In dit geval zou je elke eetbui kunnen gaan uitschrijven. Voorbeeldje:
- Wat deed je voor je eetbui? Wat waren je gedachtes/gevoelens op dat moment? Voelde je je onrustig of verveelde je je? Is er in de voorgaande uren iets gebeurt (ook al is het heel klein) waardoor je een onrustig, niet fijn gevoel kreeg?
- De eetbui:
- tijdstip
- wat heb je allemaal precies gegeten, proberen zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven.
- Wat waren je gedachten tijdens de eetbui als je die had.
- Hoelang duurde de eetbui, waar heb je de eetbui gehouden?
- Wat voelde je na de eetbui?
Dit kan goed helpen bij het inzicht krijgen op je eetbuien, waarom je het doet en wat de oorzaak kan zijn van je eetbuien.
Stel je hebt dit een aantal keer nauwkeurig uitgeschreven en je komt telkens op terug dat je op de bank zat, niks te doen had en je eenzaam voelde. Dan kan je op een gegeven moment proberen om bij dat punt ervoor te kiezen om iets anders te gaan doen.Je bedenkt je, ik voel me nu alleen en ik verveel me, dit kan een aanleiding zijn voor mij, om een eetbui te krijgen. Op dat moment kan je ingrijpen en proberen afleiding te zoeken, naar buiten te gaan, een vriendin te bellen, je vader of moeder te vragen om even iets met je te doen.
Veel mensen voelen alsof een eetbui hun uit het niets overkomt, maar dit is vaak niet waar. Er zit iets achter waardoor jij dat gaat doen. Uiteindelijk heb jezelf de controle erover, dit voelt misschien niet zo maar jij bent diegene die de keuzes maakt over je leven. Jij kan de eetbuien stoppen. Het kost veel werk en energie en soms weet je misschien niet eens waarom je nou een eetbui had, maar dit geeft niks. Het volgende moment heb je weer een keuzemogelijkheid, heb ik een eetbui nodig of is er iets anders wat ik nodig heb zoals een goed gesprek over hoe ik me voel, wat liefde van je vader/moeder/vriendin, aandacht.