Koemelkeiwitvrij dieet

Sinds een paar dagen ben ik bezig met een heel streng dieet, waarin ik geen producten mag waar ook maar een enkel spoor van koemelkeiwit in zit. Dit moet ik 6 weken volhouden om te zien of dat de oorzaak is van m’n buikpijn.

Dus nu vroeg ik me af of er nog meiden zijn die ook zo’n dieet volgen? Ik vind het namelijk lastig om lekkere koemelkvrije producten te vinden, het is namelijk zo dat 95% van alles wat ik hiervoor at koemelk bevat.

Ja maar niet zo steng, ik ben vroeger allergisch geweest voor koemelk. Maar mijn nicht heeft een vegetarisch, koemelkvrij en suikervrij dieet en die kan erg veel eten! Sojamelk, geitenkaas etc.

Ik mag geen koemelk in de zin van yoghurt, melk e.d. Dingen als koekjes en chocolade en zo mag ik gelukkig wel. Wat je kunt proberen is alpro soja, dat redt echt mijn leven en de yoghurt is bijv. heel lekker met havermout en fruit. Verder kun je bakboter in heel veel cakes e.d. vervangen door avocado en melk door soja melk of water. In de natuurvoedingswinkel hebben ze chocolade zonder melk. Ik vind hem niet te eten maar jij misschien wel.

Sojamelk heb ik ook en die yoghurt van alpro soya, maar dat vind ik echt onwijs smerig. Het is ook wel een kwestie van wennen waarschijnlijk, maar het blijft lastig om niet alles te kunnen eten wat je wilt.

En avocado in plaats van bakboter?

oh en er is bij de AH boter zonder koemelk, die had ik vorige keer perongeluk gekocht. Weet niet meer zeker hoe die heet, volgens mij twentyfour ofzo en het is een bakje met oranje (en blauw dacht ik)

Bedankt! ^ Gebruik nu boter van alpro soya, en dat gaat ook wel.

Even nog een vraag. Weet iemand of Aroma’s van melk hier ook onder vallen? In chips/nootjes zit dat namelijk vaak.

Ik heb koemelkallergie al van baby af aan. Vroeger dronk ik sojamelk en sojavla maar dat doe ik al 15 jaar of zo niet meer. Ik denk dat sojaproducten toch de beste vervanger zijn. En idd geitenkaas en het is trouwens belangrijk om calciumtabletten te slikken wanneer je geen melk etc. meer drinkt!

Ben sinds vandaag inderdaad begonnen met calciumtabletten. Gisteren een geitenkaas tosti geprobeerd, viel mee, maar het idee blijf ik raar vinden haha.

Je hebt een intollerantie voor koemelk? dan zou je wel eten met aroma van melk kunnen eten hoor :slightly_smiling_face: ik heb zo’n intollerantie voor een stuk of 10 dingen en als er zo een klein beetje inzit dan voel ik het amper aan mijn buik dat ik het op heb, alleen als ik nu echt melk zou drinken heb ik last van buikpijn maar koekjes niet :slightly_smiling_face:

JA! Aroma’s vallen daar ook onder!
Ik ben zelf ook vanaf mijn geboorte allergisch voor koemelk en ik heb een lactose intolerantie, dus ik mag helemaal niks van melk hebben. Ik drink zelf alleen geen soja, want daar heb ik ook een allergie voor ontwikkeld, omdat ik het als melkvervanger gebruikte als kind zijnde. (plus ik ben zelf tegen soja als melkvervanger gebruiken) Ik gebruik in plaats daarvan amandelmelk met calcium, dus daardoor hoef ik ook geen vieze calciumtabletten (: Ik vind het alleen zo niet te drinken, dus ik maak er allerlei soorten pap van!

Pure chocolade is overigens ook (vaak) gewoon zonder melk, dus daarvoor hoef je helemaal niet naar de natuur winkel. En als bakboter kan je ook wajang gebruiken of de plantaardige boter van de AH!

Nou, dat is dus nog niet zeker. Hiermee hoop ik erachter te komen of ik dat heb, maar het gaat echt om de koemelkeiwitten.

Ik mag nu dus 6 weken ook helemaal NIETS waar ook maar een klein beetje koemelk inzit, ook geen dingen waarop staat ‘Kan sporen van melk bevatten’. Dus er blijft voor mij niet erg veel over om te eten.

Bedankt voor je reactie! Goed om daar even duidelijkheid over te hebben.
Ik vind calciumtabletten juist wel ideaal, omdat ik een hele makkelijke pillenslikker ben. :’)

Dat van die pure chocola wist ik niet, ga morgen meteen even kijken! Die Wajang boter gebruik ik nu inderdaad ook, smaakt prima.

ja zoiets moest ik ook doen voor 3 maanden, best rot maar is me gelukt :slightly_smiling_face: je kan ook in de plaats van melk in je saus te doen kokosmelk gebruiken, ook heel lekker?

Ik volg een lactose-vrij en fructose-vrij dieet. Het beste is als je een dieet moet volgen om gezondheidsredenen is dat je bijna alles echt zelf maakt. En geen kant en klare dingen koopt in de winkel. Je wordt wel heel creatief van het dieeten.

Succes met het dieet en ik hoop dat je er snel achter komt waar de buikpijn vandaan komt!

Kokosmelk! Dat is wel een goeie, dat kan ik misschien ook wel voor pannenkoeken gebruiken.

En @Vaan. Ja klopt haha, maar je moet er wel tijd voor hebben. En dankjewel! ik hoop het ook. Al hoop ik niet dat dit het is, moet er niet aan denken om m’n hele leven etiketten te moeten lezen.