Knock offs: goedkoop is duurkoop?

Soms zie je iets moois in de etalage op of het web en dan denk je: dat MOET ik hebben!
Je gaat de winkel binnen of je googlet je suf en dan kom je erachter dat er aan dat moois een aardig bedrag hangt. Een FLINK bedrag zelfs.
Dan kan je twee dingen doen: hard werken en sparen om het geld er voor bij elkaar te krijgen of kijken naar een goedkoper alternatief, liefst eentje die er zoveel mogelijk op lijkt, al dan niet precies.

Misschien hebben jullie deze discussie al gezien in het jeffrey campbell schoenen topic.
Sommige ergeren zich aan de vragen om trend KOs (waaronder ik; let op de vragen ernaar, ik heb er niks op tegen dat je KOs draagt) anderen kiezen ervoor omdat ze gewoon niet zoveel willen betalen voor schoenen.
Van de KO tegenstanders is het grootste argument dat wanneer je KOs koopt, je niet moet klagen als ze snel kapot gaan of niet lekker zitten.

Nu vraag ik me dat ook af: is goedkoop ook echt duurkoop?
Kan je niet beter wat langer sparen voor iets wat duurder is maar waar je veel langer mee doet dan dat
je meteen de goedkopere versie er van haalt?

Of zijn er ook goedkopere versies van spullen waarvan de levensduur gelijk is en er weinig kwaliteitsverschil is?

Ik denk dat veel mensen KO’s kopen omdat ze dus goedkoper zijn en deze items vaak tijdgebonden zijn. Ze zijn op dit moment in de mode, misschien vind je het over een half jaar niet meer mooi. Dan is het zonde wanneer je grof geld hebt betaald voor iets wat je maar zo kort draagt.
Tenminste, dat is de reden waarom ik KO’s zou kopen. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan.

Ik heb niet echt iets wat ik kan vergelijken, maar ik merk de laatste tijd toch wel dat ik beter wat duurderde dingen van betere kwaliteit kan kopen, dan veel goedkope dingen. En dan heb ik het vooral over kleding. Want eerst kocht ik zo ongeveer alles bij de h&m en dat verslijt daar zó snel. En nu heb ik allemaal dingen van betere kwaliteit (sowieso basic hemdjes en ondergoed) en daar heb je dan zo veel langer plezier van…

Ben wel benieuwd wat ze hier gaan noemen!

Vaak is het wel zo dat wat duurdere items, zeker van schoenen en kleding, véél langer meegaan.
Ik heb bijvoorbeeld best veel laarsjes van de van Haren en dat soort winkels, daar betaal je maar 30 euro voor, maar na een maand kan je ze weggooien.
Daarentegen heb ik ook schoenen van rond de 200 euro, en die blijven mooi, daar heb ik dus uiteindelijk veel meer aan.
Net als kleding van de primark en H&M, het gaat allemaal gewoon net wat minder lang mee.

Aan de andere kant; soms betaal je ook gewoon voor het merk, ik denk dat het voor de kwaliteit niet meer uitmaakt of je schoenen 200 of 800 euro kosten, dan betaal je meer voor het merk, niet voor de kwaliteit.

ik koop vaak knockoffs omdat ik wéét dat ik ze toch niet lang ga dragen, ik wissel altijd nogal snel van kledingstijl om het zo maar even te zeggen. dan kan ik wel dure merken gaan kopen, maar als ik het over een jaar niet meer draag heb ik daar wel mooi veel geld aan uitgegeven…
ik heb vorig jaar wel knockoff all stars gekocht met het idee ‘als ik ze na een jaar nog leuk vind, dan ga ik de echte kopen’. en dat ga ik dus ook doen. maar dat is meer omdat all stars echt tijdloos zijn… echt tijdsgebonden kledingstukken zou ik nooit écht kopen, gewoon omdat ik daar binnenkort toch weer op uitgekeken ben.

Het ligt er heel erg aan. Soms zie je een truitje bij de h&m voor 15 euro terwijl bij de bijenkorf een bijna zelfgelijk truitj is van 60 euro.

Maar bij schoenen is het vaak wel anders vind ik, bijv neppe uggs zijn bijna altijd zo kapto. terwijl echte uggs(200 euro) is wel duur maar je doet er wel lang mee en goede kwaliteit

Ik heb nog nooit mooie KO lita’s gezien, dus in dat geval vind ik wel dat je beter de echte kan kopen. Als ze net zo mooi en comfortabel zouden zijn dan de echte zou ik het wel overwegen, maar als dat niet zo is spaar ik liever door.
Een tijd terug heb ik ook echte docs gekocht omdat ik de KO’s (van bijvoorbeeld de Primark en H&M) niet mooi van kwaliteit vond. Heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Het ligt eraan. Je hebt trend en je hebt dingen die je altijd zal blijven dragen. Of teminste langer dan een trend

Voor iets wat ik graag wil hebben en ook vaak zal dragen heb ik best een fors bedrag over maar voor iets wat ik misschien een maand draag en daarna niet meer ga ik niet voor designer.

Een voorbeeld is de YSL arty ring, schitterend ding. Dus ik heb een KO besteld in die stijl en die heb ik misschien 4 keer gedragen. Dat geeft voor mij al aan dat ik geen echte hoef te kopen omdat ik hem toch niet ga dragen/onhandig vind.

Zelfde met JC schoenen, heel leuk maar kan ik ze combineren met veel kleding en ga ik ze vaak dragen? Denk het niet. Stel ik had een outfit waar ze echt schitterend onder passen zou ik best KO kopen.

Het is alleen zo dat zodra het merk er XXL opstaat zou ik niet voor nep gaan. Dan gaat het meestal alleen om het merk wat erop staat ipv het design wat je mooi vind. En dan erger ik me dood als iemand roept “KIJK NAAR MIJN *Merk* SHIRT!” en het is overduidelijk nep.

Qua levensduur is het gewoon zo dat goedkope dingen meestal van betere kwaliteit zijn. Alhoewel het ook anders kan zijn, mijn designer broek van 150 euro was binnen een week gescheurd bij de naad [geen idee of het een productie fout was of gewoon slechte afwerking] en een broek van de markt van 15 euro kan ik jaren mee doen zonder slijtage.

Sorry, maar wat doe je dan met die schoenen? o_0

Ik haal bijvoorbeeld altijd m’n schoenen bij de schoenenreus… Ik heb echt schoenen die jaren oud zijn en die nog er nog steeds gewoon goed uit zien…

Meestal is het wel zo dat wanneer je iets koopt, een KO, vaak datgene veel goedkoper is, de kwaliteit minder is en ook sneller kapot en verdragen is. Daar heb ik op zich geen problemen mee want daar betaal je ook voor. Heel af en toe zit er een item bij die wat langer meegaat, maarja het ligt er ook aan waar je iets koopt. H&M kleding gaat nooit zo lang mee, terwijl Vero Moda kleding wat langer meegaat. De prijzen verschillen niet extreem tussen beide winkels. Maarja sommige items zijn maar een jaartje/twee jaar heel erg in trend, en vervolgens zie je het niet meer en is het uit. Sommige willen juist daarom KO of omdat ze niet zeker zijn of het product de prijs wel waard is.(Wat bij JCs wel degelijk zo is als ik anderen hoor! Ik ben aan het sparen voor echte Damsels.)… maarja dat is voor ieder zich. Ik erger me er alleen aan mensen die KO ergens van hebben, of iets hebben waar een grote merknaam aan zit wat duidelijk zichtbaar nep is, en dan net doen of het echt is. Like, wtf, dat kan jij never nooit betalen

Ik denk dat het heel erg verschilt met wat je koopt. Sommige goedkope dingen gaan namelijk ook heel lang mee en sommige dure kledingstukken zijn na een week al kapot. Ik vind namelijk de basics van bijvoorbeeld de Vero Moda/Only/WE heel goed en niet zo duur. Maar schoenen van winkels als de schoenenreus en H&M die zijn goedkoop, maar heel snel al lelijk of kapot. Het verschilt wat mij betreft echt per product of een goedkope versie even goed is, of dat je beter een duurdere kan nemen. Het is gewoon de kunst om uit te vinden welke dingen je ook goedkoop kan halen en voor welke dingen je beter iets meer kan neertellen!

Gewoon op lopen?
Heb niet het idee dat ik er zoiets raars mee doe. Maar de zool laat vaak snel los, of er komen van die lelijke schuurplekjes op, aan de zijkant.
Sowieso vind ik duurdere schoenen wel een must eigenlijk, ze ademen beter en geven veel meer steun.

-dubbel.

Heb eigenlijk nooit een zool die loslaat, af en toen wel van die schuurplekjes, dat klopt wel :wink:, maar die heb ik ook (als ik ze überhaupt heb) maar na een half jaar ofzo? En ik loop er ook maar gewoon op.

Oké, naja misschien heb ik gewoon pech, weet ook niet. In ieder geval merk ik héél, heel veel verschil tussen dure en goedkope schoenen.

Dat heb ik nu ook. Ik koop liever een aantal duurdere dingen(als het kan ook nog in de sale :stuck_out_tongue:) dan een shitload aan goedkope spullen.
Daar is de H&M een goed voorbeeld van inderdaad. Al kom ik daar nog wel als er sale is.

Ik ben dit topic gestart nadat ik een zonnebril had gevonden die ik eigenlijk wel wil kopen voor komende zomer. Hij was niet heel duur.
Alleen het model kwam me zo bekend voor, dus ik ben gaan googlen en nu blijkt het dat ik de originele versie daarvan in eerste instantie al wilde hebben!
Maar die is echt 6 keer zo duur.

Maar dan zit ik dus met de vraag: zal ik de goedkope doen en het riskeren dat de kwaliteit niet goed is of kan ik beter voor de dure gaan en dat er vanuit kan gaan dat ik minstens 20 jaar met die zonnebril kan doen?
Ik wil graag producten waar ik gewoon langer dan 2 jaar mee kan. En die ook gewoon goed zijn.

Ik heb ook wel problemen met merken hoor: Vans heeft mij de afgelopen 3 jaar al flink teleurgesteld.
Heb in die 3 jaar 2 paar kunnen weggooien. Ik longboard wel, maar ik cruise alleen. Daar hoort niet de stof van je hele hak van stuk te gaan.

Sorry dat ik er even tussendoor kom, maar ik denk dat met schoenen van de van haren of andere schoenen winkels het zo is dat je goed moet opletten wat je koopt.

Zo koop ik nooit schoenen met hele dunne zolen. Die laten los zoals Krullevaar al zegt. Maar er zijn best schoenen waar ik jaren op kan lopen.

Het is natuurlijk ook verschillend of je nu iedere dag loopt op die schoenen of ze 1x in de 2 weken draagt.

Verder loopt iedereen anders, Ik heb altijd slijt vlekken hoger op de schoen omdat ik met 1 voet altijd langs dat gedeelte ga. Andere mensen sloffen meer en zullen aan de zool veel slijtage krijgen.

Hm tja, ik ben zelf niet zo’n held met zonnebrillen want ik krijg ze toch wel kapot (wat de kwaliteit ook is), dus zelf zou ik dan voor een goedkope gaan. Maar als je helemaal verliefd bent op een wat duurdere en je gaat er voorzichtig mee om, zou ik toch gewoon eventjes doorsparen.

En over vans gesproken: ik heb die gekocht omdat ik ze mij vertelde dat het echte goede schoenen waren, en die had ik nodig dus ik dacht: kassa! Maar er zit dus echt geen voetbed in en de stof zelf is meteen kapot. Ik heb ze nu af en toe aan als ik ‘vies mag worden’ maar voor de rest staan ze lekker in mn kast haha!

Succes met je keuze maken, aan mij heb je niet echt veel volgens mij haha!

Ik heb er verder niet echt een mening over, alleen denk ik wel dat de meeste merkdingen veel langer mee gaan. Meestal spaar ik en wacht ik tot de sale is begonnen. Ik heb een van mijn lita’s voor maar 90 euro uit de sale! I mean, leg dan ff 60 euro bij en je hebt echte ipv neppe.

En ja, als je dan een KO koopt, zoek dat iets wat er op lijkt. Die nep-lita’s vind ik echt lelijk en lijken er weinig op…

Ik heb eigenlijk nog nooit een dure zonnebril gehad.
Die ik heb zitten tussen een prijsklasse van 5-25 euro. En die van H&M vind ik nu maar plastic ondingen(schroefje kwijt geraakt van een pootje grmbl) dus nu heb ik wel zoiets van: misschien moet ik toch maar even kijken naar hogere prijsklassen, ook wat betreft glazen die erin zitten.
Heb nou ook niet echt het idee dat die van de H&M of Hema je ogen goed beschermen.

Ik had dus ook platform sneakers van de H&M gekocht. Ik dacht: leuk voor erbij, ik hoef geen Superga of JC ZOMGs omdat ik ze toch niet als standaard schoenen ga gebruiken(ja ik deel mijn schoenen in qua gebruik :stuck_out_tongue:).
Maar lieve help die boden totaal geen ondersteuning! Dus ik heb ze maar verkocht.

In mijn geval is het echt goedkoop is duurkoop.
Nu vind ik de H&M ook niet een winkel waar je schoenen gaat kopen als je schoenen nodig hebt.