Knieoperatie

Hoi iedereen,

Ik krijg binnenkort een kijkoperatie aan mijn buitenste meniscus. Nu moet ik op de dag van de operatie nuchter zijn, dat betekent dat ik na 00:00 niks meer mag eten. Mijn arts heeft daarom geadviseerd om de avond voor de operatie iets extra`s te nemen. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Verder moet ik besluiten of ik onder algehele narcose wil worden gebracht of een ruggenprik wil krijgen. Bij een algehele narcose zijn de bijwerkingen heviger, maar een ruggenprik lijkt me zo pijnlijk… Zijn er mensen die ervaring hebben met een narcose en/of ruggenprik?

Alvast bedankt!

Gewoon iets nemen wat goed vult, maakt niet veel uit wat het is maar ik zou niet hele vette dingen oid nemen. Is niet prettig als je misselijk word.

Ik heb geen ervaring met een ruggenprik, wel met narcose. Afgaande op wat jij zegt, zou ik voor een ruggenprik gaan. Een algehele narcose blijft vaak wel 2 dagen in je lichaam zitten voor het er helemaal uit is. Als je daarvan dus meer last krijgt na de operatie dan bij een ruggenprik, zou ik dus voor de prik gaan. Even doorbijten maar de eerste dagen herstel zijn wel vele malen fijner!

Een ruggenprik doet nauwelijks pijn :slightly_smiling_face: Je voelt het eigenlijk hetzelfde als een normale prik. Als de prik in je ruggenmerg gaat, dan gaan je zenuwvezels een soort van opzij voor de naald, het komt zelden voor dat je echt in een zenuw wordt geraakt. Het nadeel kan alleen zijn dan je dus wakker bent tijdens de operatie en dat vinden sommige mensen nogal eng, maar je herstelt wel veel beter dan na een narcose.

En kwa eten, ik zou iets met langzame koolhydraten en eiwitten nemen, deze zorgen ervoor dat je langer vol zit en dus ook niet gelijk weer zin hebt in iets anders

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik inderdaad voor de ruggenprik ga, dan voel ik me na de operatie een stuk beter zoals jullie ook al zeiden. En dan maar muziek luisteren zodat ik zo min mogelijk van de ingreep meekrijg haha :slightly_smiling_face:

Hey,

Ik zou echt 10000% voor een ruggenprik gaan. Ik heb die 2 keer gehad en het is me allebei de keren ZO erg meegevallen, en naast mij werd een meisje wakker uit de narcose en die was helemaal wazig enzo. Ik ben echt blij dat ik niet weg ben geweest.

Je komt op de OK en daar zetten ze je infuus, daar voel je echt niks van :stuck_out_tongue:. Daarna komt de anesthesist even praten, en moet je voorover gebogen gaan zitten zodat ze je rug goed kan zien. Dan tekent ze wat stipjes op je rug. Bij mij stond er een assistente bij mijn hoofd toen, dus daar heb ik mee zitten praten en in haar hand geknepen want de 1e keer was ik dood en dood zenuwachtig. Toen vertelde de anesthesist dat ze het plekje waar ze de prik ging zetten even lokaal ging verdoven, dat voelt een beetje als een speldenprikje, meer niet. Vervolgens zei ik na een minuut, hey, mijn been prikt! En toen zat die ruggenprik dus al gewoon haha :stuck_out_tongue:. Echt letterlijk NIKS van gevoeld. Daarna als alles goed zit leggen ze je voorzichtig neer, en dan krijg je dekentjes om je heen, en zo’n koepel dat je de operatie niet ziet als je dat niet wilt. Verder staan er 1 of 2 anesthesisten bij je hoofdeinde, en daar zou ik gewoon lekker mee praten, dat helpt echt voor de afleiding! :slightly_smiling_face:. Bij mij stond er ook radio op haha. Het is heel raar als je op een gegeven moment je been ziet bewegen en dat gewoon níet voelt. Als je klaar bent wordt je naar de verkoever gebracht, hier kon ik na 30 min al een béétje mijn tenen bewegen. Toen ik weer naar de afdeling mocht en ik een ENORME schaal vla op had (HONGER), kwam het gevoel in mijn benen super snel terug. Dat stuk voelt een beetje alsof je benen slapen, echt niet eng of vervelend zoals ik gedacht had.

Zo haha, heel verhaal. Maar dat je even weet dat het reuze meevalt :slightly_smiling_face:

Ik heb een knie operatie gehad en ik heb een narcose gehad. Ik hoefde het allemaal niet te zien enzo. Ik werd gewoon met narcose in slaap gebracht en na de operatie werd ik langzaam wakker en na een uurtje ofzo was ik goed wakker en heb ik wat gegeten. Ik kies toch voor de narcose.

@Miya; Heel erg bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat het meevalt haha, ik zie er nu veel minder tegen op! En het is ook fijn om te weten wat ik kan verwachten :slightly_smiling_face: .

@Demi; Dat is ook wel fijn, het verschilt inderdaad per persoon! Een vriendin van mij heeft ook totaal geen last gehad van de narcose. Bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

ik heb dezelfde operatie gehad en de ruggenprik viel hartstikke mee, ik vond het eerlijk gezegd best grappig. Je voelt je benen opeens niet meer, je kan er gewoon op slaan oid en je voelt niks :’) je hoeft verder ook niet bang te zijn dat je vieze dingen ziet, je ziet bijna niks namelijk. Als je wilt kan je op een scherm meekijken maar je ziet geen bloed of vieze dingen ofzo. Alles wat je ziet lijkt een beetje als een mri maar dan is het geen foto. Het duurt vaak ook maar ongeveer 20 minuten dus het is zo voorbij. Het gevoel in je benen komt ook na een halfuurtje na de operatie weer terug. Ook dat vond ik eigenlijk wel grappig, gek genoeg heb ik best een leuke ochtend gehad die dag :’)

Allereerst succes met je operatie! Ik ben zelf ook laatst geopereerd, en toen heb ik een algehele narcose gehad. Ben er wel een paar dagen ‘ziek’ van geweest dus ik zou de volgende keer voor n ruggenprik gaan. Je kan ook aangeven dat je het spannend vind, en dan helpen ze je om er zo gemakkelijk mogelijk erdoor heen te gaan. Er is misschien ook een optie om een roesje te krijgen voor je n ruggenprik krijgt, want dan krijg je er niet zo heel heel van mee. Mensen in m’n omgeving zeggen dat n ruggenprik wel meevalt. Heb er ook al van te voren vertrouwen in, dan ga je er ook positiever in. Succes! :hugs:

Je hoeft ook geen last te krijgen van de narcose hoor! Het is meer dat als je veel last van je knie krijgt en bijwerkingen oid, dan dat met de narcose nog in je lichaam de eerste dagen wat vervelender kan worden.
Ik had zelf ook geen last van de narcose, maar je merkt wel dat het nog even in je lichaam zit.

ik heb er geen ervaring mee maar succes bij de operatie! :kissing:

@Rio; hahaha, ik hoop dat ik hetzelfde kan zeggen! Ik denk niet dat ik mee wil kijken op een scherm, hoe minder ik van het hele gebeuren mee krijg hoe beter :stuck_out_tongue: . Fijn dat het gevoel redelijk snel weer terug komt in je benen! Ik ben benieuwd hoe het voelt haha.

@xCheffie; Awh, dankjewel! Een roesje is misschien inderdaad wel een goed idee! Ik zal eens gaan informeren bij het ziekenhuis. Ik heb nu al veel meer vertrouwen in de prik door al jullie reacties! Normaal gesproken voel ik vrij weinig van prikken en ik vind het nooit zo erg, alleen de ruggenprik klinkt zo pijnlijk :stuck_out_tongue: . Het komt vast goed allemaal :slightly_smiling_face:

@Traveler; Jaa, dat is zo! Een heleboel mensen hebben geen last van een narcose. Ik ga toch maar voor de ruggenprik, dan weet ik zeker dat ik me na de tijd snel weer goed voel. Wel fijn met de vakantie e.d. :slightly_smiling_face:

@kledinghanger; Awhh, dankjewel! :hugs:

Toen ik werd geopereerd at ik de avond van te voren (meer dan) genoeg en dan het iets wat redelijk langzaam word verteerd.
Daarnaast kreeg ik ook algehele narcose, maar ook een soort eenmalige ruggenprik achtig iets tegen de pijn na de operatie (ik werd in m’n rug geopereerd). Ik ben zelf heel blij geweest dat ik helemaal onder narcose ging, omdat ik me er vlak van tevoren toch wel van bewust werd dat ze echt in me gingen snijden enzo, haha. Ik weet alleen nog dat ik toen ik wakker werd wel misselijk was en me echt beroerd voelde, en ook meteen moest overgeven toen ik weer kon lopen. Daarna was het narcose gevoel weg.
Het gevolg van die ruggenprik vond ik persoonlijk veel vervelender, terwijl mijn “hoofd” al weer helemaal normaal was geworden waren mijn benen heel lang vreemd. Haha, heel raar voelt dat. Moest ook in een rolstoel toen en brrr, vreselijk vond ik dat gevoel!

In ieder geval veel succes!

Oh, is niet helemaal waar dat ik geen last van de narcose heb gehad. Na mijn operatie wilden ze nog een foto maken en toen zakte ik gewoon door m’n benen zonder dat ik flauw viel, heel maf!
Ga inderdaad maar voor de ruggenprik, haha!

Ik heb ervaring met narcose en ik vond het heel fijn! Ik werd gewoon in slaap gebracht via het infuus en hoefde zelfs niks te doen wat echt een voordeel was, aangezien ik heel bang was. Ik had achteraf wel af en toe nachtmerries 1 tot 2 weken na de operatie maar voor de rest nergens last van gehad, behalve dat ik suf was. Maar ik mocht niks eten daarna dus dat speelde ook wel mee.

Wel is het zo met narcose dat als je wakker wordt, meteen (veel) pijn hebt. Ik weet niet hoe dat met een ruggenprik is, of dat langzaam uitwerkt.

ik heb helemaal geen pijn gehad. Had mn krukken zelfs niet nodig. Maar bij mij hadden ze dan ook niet zoveel gedaan, ik had niet eens hechtingen

Ik heb een paar weken terug een ongeluk gehad en heb daarbij mijn been zwaar gewond. Mijn linkerbeen lag van links naar rechts helemaal open tot op het bot. Ze moesten dit in de Operatie kamer hechten. Maar doordat het allemaal onverwachts was, was ik natuurlijk niet nuchter. Hierdoor heb ik een ruggenprik gehad. Ik was echt super bang, maar uiteindelijk viel het heel erg mee. Je voelt het bijna niet en het wakker blijven is ook niet erg, ze zetten namelijk een scherm ervoor. Het enige rare vond ik dat je ook niet voelt of je moet plassen omdat het daar ook verdoofd was geworden, maar dat houden ze doormiddel van een echo voor en na de operatie in de gaten. Ohja en ik was tijdens de operatie wel misselijk geworden, maar daar hielpen ze me ook heel goed bij. Achteraf was ik dus blij dat ik een ruggenprik kreeg :slightly_smiling_face:

@gowiththeflow; Het is idd wel een raar idee haha, gelukkig komen er bij mij alleen maar twee gaatjes in mijn knie waardoor ze alles kunnen doen :stuck_out_tongue: . Ik hoop niet dat ik na de tijd een rolstoel nodig heb, ze hebben me verteld dat het gevoel na een halfuur ongeveer weer terugkomt. Daarna zal ik een paar dagen met krukken moeten lopen. Dankjewel! :slightly_smiling_face:

@Traveler; Wat raar, dat lijkt me wel eng! Ik ga inderdaad voor de ruggenprik haha

@Guccigirl; Wat heftig, dat komt heel onverwacht aan! Gelukkig viel de ruggenprik mee :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik heb mijn keuze al gemaakt, het ziekenhuis is er van op de hoogte dat ik voor de ruggenprik ga :slightly_smiling_face: . Ik maak me nu veel minder zorgen dan eerst dankzij jullie, heel fijn!

hee!

ik heb woensdag de 16e mijn operatie gehad, ook de buitenmeniscus gescheurd
dit hebben ze gedeeltelijk weggehaald… maar ze zijn er toen ook achter gekomen dat de pees die normaal op de meniscus ligt, er bij mij strak onder zat en vandaar ook de hevige pijn die ik had.

ik heb wel narcose gehad en heb er totaal geen last van gehad, heb lekker geslapen en het was allemaal zo voorbij… mocht ook meteen weer naar huis toen ik gegeten en gedronken had.

maar mijn vraag is eigenlijk… ik loop nog wel op krukken omdat ik anders een verkeerde houding aanneem en mijn been teveel verkeerd ga belasten, ik hou ook super veel vocht vast en kan daarom mijn been niet strekken of buigen, maar een klein beetje…
iemand hier ervaring mee? en hoelang duurt het voor het een beetje wegtrekt?
wordt er gek van :frowning_face:

dankje =)