Klopt het dat de meeste probleemjongeren een(erg)strenge opvoeding hebben(gehad)

Eigenlijk een erg simpele vraag.
Klopt het dat de meeste probleemjongeren een (erg) strenge opvoeding hebben(gehad)?

Nee dat denk ik niet sommige wel omdat ze dan juist gaan rebelleren maar ik denk dat de meeste uit probleem gezinnen komen.

Ik denk juist een te milde tot vrijwel geen opvoeding zeg maar.
Ik vind dat het over het algemeen aan de ouders ligt, spijt me zeer maar dat vind ik echt.

Zelfde met honden, die worden ook niet ‘zomaar’ vals.

Nee, dit is bij elke persoon anders.

Vind ik niet. Je kan wel alle schuld bij je ouders neerleggen maar dat betekend niet dat je je eigen leven niet in de hand hebt. Je ouders dwingen je niet om je zo te gedragen. Een hond is een ander verhaal, die weet niet hoe het wel moet. Wij mensen weten dat wel.

Nou dat vraag ik me af en toe ook af.

Iemand die in een probleemgezin is opgegroeid weet ook niet hoe het moet.
Er zijn mensen die gewoon moeite hebben met sociale dingen, (dan heb ik t niet meteen over autisme ofzo, sommige mensen hebben dat gewoon) en die kunnen dan door hele kleine dingen al slecht beïnvloed worden.

Mijn neefje kun je ook wel een probleemjongen noemen en zijn ouders hebben het echt heel erg moeilijk. Streng aanpakken, juist meer loslaten, alles is moeilijk. Hij is ondanks zijn sociale opvoeding enzo gewoon heel erg naïef en laat zich enorm snel beïnvloeden door andere mensen.

Ik weet niet hoe het zit met statistieken e.d. maar vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat de probleemjongeren die ik ken/kende juist een enorm losse opvoeding hebben gehad. Of nou ja, eigenlijk niet eens een opvoeding maar ouders die het gewoon geen drol kon schelen waar hun kinderen uithingen of wat er met ze gebeurd.

Volgens mij juist geen opvoeding idd

Ik denk dat de meeste komen uit een té strenge omgeving of net een hele losse. :slightly_smiling_face:

Het heeft verschillende (mogelijke) oorzaken,
het kan door een problematische opvoedingssituatie: ouders hebben problemen (zitten aan de drugs, drinken, niet genoeg geld, …)
door een milde of te strenge opvoeding
of door de omgeving

Dit dacht ik dus ook al, maar ik ben nogal onzeker over mezelf en me menigen en nieuwsgierig naar wat anderen vinden.

mee eens, het ligt natuurlijk soms wel aan de ouders, als jongeren gewoon een kut thuis situatie hebben. maar het ligt heel erg aan het verstand van het kind. ik ben onwijs vrij opgevoed, en ik gedraag me prima en ben verstandig. bij een meisje die een vriendin van mij was waren de ouders ook vrij, maar zij is helemaal los gegaan. het verschilt echt.

Dat kun je niet zo stellen. Er zijn verschillende factoren die mee spelen, omgevingsfactoren (ouders, vrienden(peers), ben je opgegroeid in een stad of een dorp), persoonlijke factoren(je karakter, ben je impulsief bijvoorbeeld? naief, bezwijk je snel onder groepsdruk?Er zijn zoveel karaktereigenschappen die een rol kunnen spelen…). Al die dingen hebben invloed op elkaar, het is dan persoonsafhankelijk of een strenge opvoeding probleemgedrag juist aanwakkert of niet, voor sommige kinderen kan een strenge opvoeding wel beter uitpakken. De gulden middenweg is natuurlijk altijd het beste lijkt me…

Maar goed, ik weet het niet precies maar er is vast wel veel onderzoek naar gedaan.