Kloppen kledingmaten vaak niet, of ligt het aan mij?

Hey meiden,

Ik vraag mij de laatste tijd steeds meer af of de kledingmaten in verschillende winkels, nog wel echt kloppen. Ik ben zelf wat aangekomen, dus ik heb wel een maatje groter. Maar zo vreemd, ik heb een aantal broeken die ik al een tijdje heb, in maat 38. Deze passen (op dit moment nog steeds) prima en sommige vallen zelfs ruim. Maar afgelopen week ging ik winkelen bij de Bershka en de H&M, en toen zat een 42 zelfs krap. Het ligt natuurlijk wel aan de stof en de vorm van de broek etc, maar come on, een maatje 38/40 leek bij de Bershka bij sommige broeken wel een modellen maatje. En ik heb wel een buikje hoor, maar ze maken de broeken bij de taille echt zó smal, ik begin nu echt te twijfelen. Ligt het echt puur aan mijn lichaam, of herkennen meerdere meiden zich in dit probleem, en kloppen de maten/verhoudingen van (voornamelijk broeken) niet? :anguished:?

Dan zou dat ook aan mij liggen, haha! Ik heb een maatje 42 in de kast liggen, maar ook een maatje 34 terwijl ik ‘normaal gesproken’ maar 36/38 heb.

Ja, vreemd, en vooral frustrerend bij het winkelen haha. Ik heb bijna altijd dat de pijpen passen, maar dat 't boven om mijn heupen gewoon veeelste smal is. Alsof iedereen benen/heupen heeft die in een rechte lijn doorlopen?

Heb ik ook, zeker met broeken. Smalle taille, brede heupen. Heel vervelend. Mijn tip: ga eens naar de Levi’s, daar zoeken ze er gewoon een voor je uit die precies past. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Heb ik ook hoor. Bij de H&M bv past een broek perfect in 38 en zelfde broek alleen andere kleur kreeg ik bij maat 40 nog niet eens dicht. Je moet gewoon altijd passen want maten zeggen echt niets.

Bij Bershka vallen de maten vaak sowieso kleiner omdat ze Spaanse maten aanhouden! En misschien is de stof wat uitgerekt bij de broeken die je al had? Maar ik wissel ook wel van maat bij sommige winkels ja.

Bedankt voor de tips!

En oh, ik wist dat helemaal niet van de Bershka. Ze hebben erg leuke dingen, maar valt idd allemaal erg klein…
Ik denk wel dat de stof van mijn oude broeken een beetje is uitgerekt, ja. Maar ik zal wel niet in een half jaar tijd 3 maten oid omhoog zijn gegaan, zo erg is het ook weer niet, hahaha.

Verschilt natuurlijk ook per merk hoe iets uitvalt.

Ja hangt ook echt van het merk af en dergelijke. H&M vind ik zo wisselvallig met de maten, vooral de broeken. Ze zijn vaak wel mooi en goed geprijsd dus dan maar wat meer passen haha. :slightly_smiling_face: Maar dat heb ik dus ook hoor, en Berschka en Zara ook vallen ook kleiner want in Spanje en andere zuidelijke landen in Europa zijn de confectiematen kleiner dan in Nederland, Duitsland.

Het is ook ff zoeken wat goed bij je figuur past, broeken zijn altijd wel lastig in dat opzicht.

Ik werk bij de Miss Etam en het valt daar vaak groter. Misschien om de klanten een plezier te doen? Want vaak pakken mensen een broek maat 42 en die is te groot, en 40 zit perfect terwijl ze normaal 42 hebben :’)
Zijn ze super blij natuurlijk. Maar Miss Etam valt gewoon groter dan H&M, C&A, Zara etccccc

het ligt gewoon aan in welke winkels je het koopt.
Ik kan bijv. geen broeken halen bij zaken als de lynn, omdat deze mij altijd te wijdt zijn (lange been, slanke taille)
Ik haal ze dus meestal bij de sting, daar zitten te meestal precies goed!
Het ligt er dus aan hoe je gebouwd bent bij welk soort winkels je broeken moet halen, denk ik.

Ligt gewoon aan de winkel. Ze kunnen ook gewoon niet voor elk lichaamstype een broek maken (behalve Levi’s) dus dan maar voor hun doelgroep (Miss Etam grotere maten).

Ik vraag me dan altijd af… Valt de kleding van Miss Etam echt groter, of juist normaal en is de kleding van andere winkels gewoon te klein?

Heb ik ook, vooral bij de Bershka! Laatst ging ik een broek passen bij de Primark, maat 38 was te groot. Daarna kwam ik bij de Bershka niet in een maat 40. Nooit geweten dat het aan die Spaanse maten ligt :stuck_out_tongue:

Het valt mij de laatste tijd ook op. Bij Esprit zit maat 38 ruim, terwijl een andere keer dat meer een maat 40 probleem was. Nu ligt het ook aan het model. Het is wel irritant.

Kan per winkel/merk heel erg verschillen. Je moet er gewoon een beetje achter komen welke maat je in welke winkel moet hebben. Bijna iedereen heeft dit wel denk ik.

Ja H&M is daar echt erg in… Ik had een spijkerbroek in donkerblauw en mama vond die zo mooi en wilde 'm graag ook hebben maar dan in een andere kleur. Dus zij mijn broek passen maar die zat te ruim bij haar dus maatje kleiner voor haar besteld en die zat zoveel te krap, echt bizar. Terwijl een andere kleur wel weer in die maat goed zat bij haar, zelfde broek. Echt bizar, ik bestel tegenwoordig standaard twee maten daar.

Ik heb dit altijd. Vooral met broeken inderdaad, maar ook jurkjes of bloesjes zijn per winkel/merk heel verschillend! Soms kom ik echt bijna jankend thuis omdat ik een broek in 3 maten groter heb moeten kopen en ik me een varken voel, maar als ik die broek dan langs mijn oude broeken hou, zijn ze allemaal even groot.

Dan vraag ik me af wat mijn echte maat eigenlijk is. :’)

Ja zo irritant inderdaad, loop ook meestal de paskamer in met meerdere maten van 1 kledingstuk. Het zou toch makkelijker zijn als het in ieder geval in dezelfde winkel allemaal hetzelfde viel :stuck_out_tongue:

En van Spaanse maten klopt inderdaad, vind dat zelf wel jammer want ik pas hierdoor niks meer bij de Zara en Bershka