Kloosterweekend met school

Zijn hier mensen die eens met school naar een klooster zijn geweest? Ik ga namelijk volgende week donderdag, en ik was benieuwd naar ervaringen van anderen. Waren de ochtendgebeden echt zo erg? Heb je je innerlijke rust gevonden? :’)

Thank god no.

whahahahah
doen ze dat echt met school?
maar nee nooit gehad lijkt me ook niet echt wat eigenlijk

haha lijkt me vet eng xD

Gelukkig niet =D
Ik moet er niet aan denken om met school een paar dagen naar een klooster te gaan, ook nog nooit gehoord dat dat kan. Zit je op een gelovige school ofzo?

Nope.

Ergens lijkt het me wel vet voor een weekend, maar aan de andere kant ook wel weer eng ofzo :’]

Haha bij ons kan je je daar voor aanmelden. En zo’n jongen dacht dat het gewoon een lekker gezellig weekendje was in België [want daar was het ergens]. En toen zei iemand tegen hem: “Weet je wat je dat weekend gaat doen?”
Hij: “Ja gezellig stappen, feestje houden enzo.”
Andere: "Je gaat naar het klooster en *naam van een gigantische sukkel* gaat ook mee.
Hij: …
:'D

Maar mij lijkt het wel coel om er een keer doorheen te lopen.

Ik zou het wel vet vinden voor een keer maar niet langer xD
Dus ik ben nog nooit geweest.

xx

Ik zou echt niet naar een christelijk klooster willen, lijkt me afgrijselijk.
Ik heb wel een week in een boeddhistisch klooster in Frankrijk gezeten, en dat was best vet. Met mn ouders en zusje trouwens, niet met school.

Nooit gedaan, lijkt me wel vet. Best heftig, wel apart om met school te doen. Ik ben totaal niet christelijk, maar de sfeer in kerken spreekt me vaak wel aan. Je leert een andere manier van leven in een paar dagen. Ben benieuwd hoe je daarna je eigen leventje beschouwd.

en ik wist niet dat er boeddhistische kloosters bestaan :open_mouth: Zijn dat niet gewoon tempels dan? Dat lijkt me helemaal super.

Hahahaha lijkt me wel grappig een keer te doen.

Nee wel naar een moskee.

Nee, het zijn juist helemaal geen tempels. Klooster is gewoon het woord dat er voor wordt gebruikt, maar eigenlijk is het meer een soort “community”, als je begrijpt wat ik bedoel. Het klooster waar ik was bestond uit verschillende meditatiezalen, een verblijf voor de monniken, huisjes en een campingplaats voor de bezoekers, en een eetzaal. Anders vertel ik wel even hoe het er aan toe gaat, want het zal wel moeilijk voor te stellen zijn.
's Ochtends sta je vroeg op, als je wilt kan je eerst ochtendmeditatie gaan doen, en dan ga je (in stilte) ontbijten. Na het ontbijt is er meestal een halfuurtje/uurtje niks, en dan ga je bijvoorbeeld naar een lezing van een monnik. Dat duurt meestal wel een paar uur, maar de jeugdgroepen mogen meestal eerder weg. Dan ga je lunchen, ook in stilte. Na de lunch is er weer een uurtje niks, en dan is er bijvoorbeeld wandelmeditatie. Dan komt het avondeten, in stilte, en na het avondeten ga je bijvoorbeeld een stuk wandelen met de hele groep. 's Avonds is er soms een viering, en soms gewoon een samenkomst van je groepje waar je in zit.
De dagen verschillen wel, maar dit is een voorbeeld van hoe een dag eruit kan zien. Een heel verhaal xD

Nou ik heb het helemaal gelezen hoor, vind het echt interessant. Hoe lang ben je daar geweest? 4 jaar geleden ben ik Thailand geweest, dus ook veel tempels bezocht en dergelijke, maar toen interesseerde ik me er nog niet zo voor. Waarschijnlijk ga ik deze zomer ook er weer heen. Ik ga eens informeren naar kloosters daar, maar ben bang dat ze je daar dan nog heel erg als ‘de toerist’ gaan behandelen.

Het lijkt me echt heel erg vet om daar naar toe te gaan, ben er nog nooit geweest. Ook al heb ik niks met geloven. Meer in jezelf geloven en mediteren enz is wat voor mij.

Ik ben er 5 dagen geweest. Ik zou eerst een week blijven, maar ik sliep in een tent, en het is voor mij echt onmogelijk om in een tent te slapen. In 5 nachten heb ik zo’n 2 uur geslapen. Dus door oververmoeidheid ben ik eerder weggegaan, ik vond het echt jammer.
Ik denk inderdaad dat je in Thailand wel als een toerist wordt bekeken ja. Als het je leuk lijkt om ook een keer op “retraite” te gaan (zo heet dat als je in een boeddhistisch klooster gaat zitten), ze worden ook in Nederland gehouden, maar dan meestal gewoon in een groot gebouw. Het klooster waar ik in zat heette “Plum Village”, als je het op zou willen zoeken ofzo =]

Omg, je hebt er een heel topic over gemaakt. Ik wordt nu toch wel bang voor hoe erg het gaat worden.