Klieren in keel

Hey meiden! Ik kamp sinds een week of twee met een probleem in mijn hals.

Het begon twee weken geleden ongeveer. De klier aan de rechterkant van mijn adamsappel begon op te zwellen. Hij was voelbaar groter en ik kon hem ‘bewegen’. Je kon echter niet zien dat hij vergroot was, of geïrriteerd was. Ik dacht dat het kwam door mijn verkoudheid en ben er verder niet echt mee bezig geweest. Een tijdje later merkte ik dat ook de klier aan de linkerkant van mijn adamsappel dezelfde grootte had aangenomen als de opgezwollen klier aan de rechterkant. Ook zat er een verdikte klier net onder mijn oor aan beide kanten. Ik gok dat de verdikkingen zo’n 1 - 3 cm groot zijn en aan beide kanten (ongeveer) symmetrisch.

Mijn vader zegt dat de klieren zo lang dik blijven omdat ik er continue aan zit te pulken (oké, daar zit wat in), maar ik begin me zo langzamerhand wel een beetje zorgen te maken. Het doet niet echt pijn als ik erop druk of iets dergelijks, maar ze zijn soms wel geïrriteerd en de irritatie trekt door in mijn kaak langs mijn oor.

Even wat bijkomende informatie:

• Ik heb een koortslip gehad.
  • Ik ben langere tijd geleden verkouden/grieperig geweest.

Het heeft volgens mij te maken met mijn lymfeklieren, want daar is sinds 3 a 4 jaar al het een en ander ‘‘mis mee’’. Zo heb ik al (goedaardige, ze zijn gecontroleerd) lymfeknopen in mijn lies, oksel en zijkant van mijn borst gehad. Deze zijn na verloop van tijd allemaal weggetrokken.

Ik heb inmiddels al een afspraak bij de dokter gemaakt, maar ik ben benieuwd of iemand van jullie ditzelfde probleem heeft gehad?

Alvast bedankt!

Ben je ook moe? Dan kan het ook pfeiffer zijn. Dit is namelijk een variant van het herpesvirus, het virus dat ook een koortslip veroorzaakt.

Ja, ik ben de laatste tijd wel moe inderdaad. Maar niet overdreven moe!

Het kan zijn dat je bloedarmoede hebt aangezien ik ook last heb. Je schildklier produceert dan minder stoffen en daardoor opzwelt.

Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad, en ben ook naar de dokter geweest.
Ik kreeg daar medicijnen en ik moest in het ziekenhuis gaan bloed prikken.
Ben een weekje thuis gebleven en daarna was het dan ook wel weer over.

Het komt er waarschijnlijk door omdat je te weinig weerstand hebt. (slecht eten, slecht slapen etc)

Jij had geen pfeiffer dus? En wat voor een medicijnen kreeg je, antibiotica?

Ik heb dat ook en het zit er al twee jaar. Ben ermee naar de dokter geweest en die vertelde me dat het van een verkoudheid kan komen. Het kan daarna nog heel lang blijven zitten :slightly_smiling_face:

Ik heb Pfeiffer gehad vorig jaar en had hetzelfde, maar pas na een tijdje vonden ze dat het pfeiffer was en toen lag ik inmiddels al 3 weken met 40 graden koorts, ik zou sowieso bloed laten prikken!