Kleuter is geen schoolkind.

Hey,
Ik las net dit artikel en ik vind het wel interessant, aangezien ik ook het onderwijs in ga en ik ben benieuwd wie het er wel of niet mee eens is.

Nu ben ik beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel wat is voortgekomen uit de orthopedagogiek [alsof er alleen nog maar kinderen met afwijkingen zouden bestaan]. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren. Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd, just for profit, not for people. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties en dit zal zich gaan openbaren in een explosieve toename van zelfmoordpogingen en een verharding van de maatschappij.
http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013/09/30/ik-stop-ermee-8/

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik inderdaad dat er in een -ik neem mijn nichtje als mijn voorbeeld- kleuterklas veel geleerd wordt. Ik vind alleen niet dat dit perse iets slechts hoeft te zijn. Mijn nichtje vind het leuk. Maar als hierdoor de motorische vaardigheden achteruit gaan is het wel iets waar we naar moeten kijken. Ik deed in de kleuterklas -voor zover ik me herinner- niet zo veel en ik denk niet dat ik daar dommer van geworden ben.

Wat is jullie mening over dit artikel? Leren kleuters te snel?

Ik denk van niet hoor. Ze leren toch nog spelender wijs en als ze zo klein zijn vinden ze het nog leuk ook! Als er nou daadwerkelijk onderzoeks resultaten waren die aangaven dat de motorische vaardigheden in zulke mate achteruit zijn gegaan dat het slecht voor ze is…

^ Ja precies, maar ik hoor toch vaak dat veel docenten -vooral die al langer in het onderwijs werken- dit als een probleem zien.
Maar ik denk dat je op deze manier eventuele beperkingen juist vroeg kunt ontdekken en met een vroege aanpak help je het kind alleen maar beter, neem ik aan.

Ik vind wel dat er teveel op resultaten wordt gehamerd, kinderen horen spelenderwijs te leren. Maar ik zie steeds vaker dat kinderen die net wat langzamer leren direct als ‘raar’ worden gezien. Worden ze van de ene pedagoog naar de andere gegooid, terwijl die kinderen gewoon net iets langzamer zijn, nog iets speelser dan hun klasgenoten. Is dat zo raar? Die kinderen zijn pas 6/7 jaar oud, laat ze lekker…

(Ik zit niet in het onderwijs ofzo, maar dit is een beetje het beeld dat ik krijg van het basisonderwijs bij m’n broertje op school etc.)

Upje :stuck_out_tongue:

zolang de kleutertjes spelenderwijs leren zie ik het probleem niet echt, de meeste kleutertjes (ik gebruik even neefjes als voorbeeld) vinden het leuk om naar ‘school’ te gaan.

^^^ Precies dat dus!

Kleuters horen te leren tellen en hun naam schrijven. Verder gewoon lekker spelenderwijs veel leren door naar buiten te gaan en ze van alles te laten zien.

Ik heb in de kleuterschool niet superveel gedaan. Er werd voorgelezen uit prentenboeken, we schreven onze namen, leerden het alfabet, gingen tellen en verder veel knutselen en spelen. Er werd ook niet zo erg op je prestaties gelet, want je was nog maar 4 of 5 jaar. Het was allemaal wel best zo.
Ik denk ook niet dat je kleuters te veel moet laten leren, want daarvoor hebben ze ook gewoon teveel energie en te weinig concentratie.

Ik vind het niet goed dat er zoveel getoetst wordt in de kleuterklassen. Maar ik denk niet dat het er in de kleuterklassen qua dagelijkse bezigheden heel verkeerd aan toe gaat.

Van wat ik heb gezien (afgelopen jaar aantal lesobservaties gedaan in een kleuterklas) werd namelijk echt alles spelenderwijs aangeleerd en bleef ook héél veel tijd tussendoor voor écht spelen (“jij gaat nu in de poppenhoek, jij mag nu met de blokken”). Maar dit is maar één ervaring met één basisschool. Misschien kunnen meiden hier die pabo doen of hebben gedaan er meer zinnigs over zeggen? :slightly_smiling_face:

Ik leerde in de kleuterklas al wel ‘echt’ (lezen, een beetje schrijven en ook Engelse woordjes) en ik vond dat leuk hoor.

Met mijn stages in groep 1/2 kan ik zeggen dat er inderdaad ook geleerd wordt, maar spelenderwijs, maar ook wel al lezen en schrijven. Dit omdat ze dat op die leeftijd nog beter oppakken dan als daar pas in groep 3 mee wordt gestart. Het enige wat ik vervelend vind is dat er van de school verwacht wordt dat er citotoetsen bij groep 1/2 worden gedaan, dat vind ik dan nog nergens voor nodig. Je kunt door middel van observeren in groep 1/2 best goed zien wat ze wel en wat ze niet kunnen en daar is zo’n cito daar nog niet voor nodig. Voor de rest is er ook nog genog tijd voor gewoon spelen en lekker naar buiten gaan

Wauw dat slaat nergens op… Citos in groep 1? In groep 1 en 2 leerden wij hoe je fatsoenlijk met elkaar om moest gaan, basisdingen zoals je naam schrijven, veters strikken en cadeautjes maken voor vader en moederdag…

De cito toets is in groep 8 nog niet eens zo heel belangrijk naar mijn mening

Ik zal dit topic eens in dat topic noemen :stuck_out_tongue:

Er is geen pabotopic meer helaas. Vind ik erg zonde, maar blijkbaar is een algemeen leraar-topic voldoende

Ik vind eerlijk gezegd sowieso dat ze kleuterklassen af moeten schaffen. In Zweden gaan kinderen met 6 naar school en de eerste groep is dan een soort kleuterjaar, pas met 7 ‘leren’ ze echt dingen.
Toen ik in Zweden was en vertelde dat kinderen hier met 4 naar school gingen, keken ze me aan alsof Nederland een land was waar ze kinderen mishandelen door ze met 4 naar school te laten gaan.

Laat kinderen gewoon lekker spelen zonder dat ze naar school hoeven, laat ze de wereld ontdekken in plaats van ze op te sluiten in een school.

Volgens mij gaan ze in België al met 2 jaar echt naar school.

Correct me if I’m wrong, maar dat hoorde ik een keer. Dus wat dat betreft valt het nog wel mee.

Ik vind dat er te veel verplichtingen voor de leerkrachten en leerlingen zijn. De citotoetsen bijvoorbeeld. Ik vind echter wel dat het goed is dat de kleuters op spelenderwijs leren en ook het niveau wat aangegeven wordt in het artikel.
Kleuters die eraan toe zijn pikken het op en vinden uitdaging in het spelen en kleuters die er nog niet aan toe zijn, doen er niets mee maar krijgen er wel iets van mee. De kring kan niet lang duren ivm de spanningboog van de leerlingen. Maar ik denk wel dat het nuttig is. In januari heb ik bijvoorbeeld aan groep 1 een les gegeven over ijs en sneeuw. Ik had ijsklontjes bij me en vervolgens heb ik de leerlingen laten onderzoeken wat smelten is en waar ijs snel smelt en waar niet. Zo waren ze heel lang bezig op een spelende manier. En je merkt ook dat bijna alle leerlingen over zo’n activiteit nog lang doorpraten waardoor ze de woorden ook goed leren. Maar dit zijn niet gelijk vragen in bijvoorbeeld een citotoets. Hierdoor leren ze niet tellen of de letters.

Maar wat ik nog erger vind, is dat de sociale vaardigheden hierdoor totaal niet aan bod kunnen komen. Ik vind dat je bij de kleuters vooral je moet kunnen richten op het sociale gebied. Dat stilzitten en werken komt wel in groep 3… Ik denk dat als je in gr 1/2 de kinderen vooral spelenderwijs laat leren en ze op sociaal gebied helpt, dat je dan ook veel verder komt als ze in gr 3 of hoger zitten. Nu vervalt dat en moeten ze in de hogere groepen steeds meer aandacht bieden aan de sociale basisvaardigheden. Als ik de scholen vergelijk waar ik ben geweest, zie ik dat overal wel terugkomen.

Mijn oppaskindje van 5 (over een maandje 6) zit nu in groep 2,
Ze moet waarschijnlijk blijven zitten, want volgens juf wil ze niet leren en is ze nog niet goed genoeg voor groep 3.
Ze kan namelijk nog niet alle letters schrijven.
Persoonlijk vind ik dit echt belachelijk, hoor je dat in groep 3 niet te leren?

(Ze kan overigens het hele alfabet opzeggen, haar naam schrijven, alle maanden opzeggen, alle dagen opzeggen, alle letters aanwijzen, de meeste letters schrijven, alle nummers schrijven, verschillende simpele woordjes schrijven…)

Mijn broertje is ook blijven zitten in groep 2, omdat hij nog niet wilde leren. Daar was hij gewoon nog niet klaar voor. Liever een extra jaartje kleuteren waarbij ze dus ook nog de kans krijgen om te spelen dan blijven zitten in groep 3 waarbij ze dat niet doen