Hey,
Ik las net dit artikel en ik vind het wel interessant, aangezien ik ook het onderwijs in ga en ik ben benieuwd wie het er wel of niet mee eens is.
Nu ben ik beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel wat is voortgekomen uit de orthopedagogiek [alsof er alleen nog maar kinderen met afwijkingen zouden bestaan]. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren. Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd, just for profit, not for people. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties en dit zal zich gaan openbaren in een explosieve toename van zelfmoordpogingen en een verharding van de maatschappij.http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013/09/30/ik-stop-ermee-8/
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik inderdaad dat er in een -ik neem mijn nichtje als mijn voorbeeld- kleuterklas veel geleerd wordt. Ik vind alleen niet dat dit perse iets slechts hoeft te zijn. Mijn nichtje vind het leuk. Maar als hierdoor de motorische vaardigheden achteruit gaan is het wel iets waar we naar moeten kijken. Ik deed in de kleuterklas -voor zover ik me herinner- niet zo veel en ik denk niet dat ik daar dommer van geworden ben.
Wat is jullie mening over dit artikel? Leren kleuters te snel?