Kleuren

daar heb ik ook al vaak over nagedacht ja, whaha je verwoord echt precies m’n gedachten. xD
geweldig. als ik het probeer uit te leggen wordt ik nooit begrepen xD.
maar het zou best heel goed kunnen, dat het zo is.

En dat is zo weird, want dat gaat op voor nog zoveel meer dingen. Maar wel leuk om over na te denken. Zou ook voor geluiden kunnen gelden, denk ik. (Ik heb schijt aan natuurkunde.)

Er zijn veel meer kleuren dan dat wij mensen kennen.

Neem bv. een kanarie. Aan de buitenkant kan je niet zien of een kanarie een man of vrouw is (ook niet aan het geslachtsdeel).
Kanaries hebben in hun ogen een soort uv-filter zitten, waardoor ze waarschijnlijk meer kleuren kunnen zien, en hun dus wél het verschil tussen mannen en vrouwen kunnen zien.

Dat is mij in ieder geval eens uitgelegd tijdens de les van een vogelexpert :wink:

Zo hebben vele roofvogels (zoals een buizerd) een warmte sensor in de ogen zitten. Zo kunnen ze van een verre afstand een muis zien rennen en hem zo vangen.

Ja, ik snap je, ik zat er pas ook over te denken of er niet meer kleuren bestaan dan wij denken, maar ik kom er niet uit…

Dat is wel heel vet ja!

Ik vraag me al jaren precies hetzelfde af, en niemand die ik het vraag heeft het antwoord!

Dat heb ik nou ook. Stel je voor dat jij alles omgekeerd ziet, of njaa, wat voor mij omgekeerd zou zijn. Of dat rood bij jou is wat ik zie als groen, maar omdat je bent opgevoed met dat dat gewoon rood is, zeg jij rood en ik dan ook, maar eigenlijk zien we twee verschilende ideeën.

Of dat jij alles in negatief ziet, maar dat dat voor jou normaal is. Wow, zo van je echt nog eeuwig doorgaan.

JAA. I guess that’s a mystery that never’ll be solved.

Nou als je bijvoorbeeld een tekening in gaat kleuren, en je denkt dat de kleur blauw groen heet, dan kleur je het gras dus blauw. als je denkt dat de kleur oranje blauw heet dan kleur je de lucht oranje enz.zo kunnen andere mensen (die wel de ‘echte kleuren’ zien) denk ik zien dat jij andere kleuren ziet dan normaal. toch?

whaha dat denk ik ook altijd!