Kleuren

Dit topic gaat over kleuren. Niet het werkwoord, maar het begrip.

Ik vroeg me af: Kunnen er niet meer kleuren bestaan dan wij weten?
We weten zoveel niet, dan kunnen er toch nog wel veel meer kleuren zijn dan wij denken.

Ik zal het even uitleggen. Wikipedia:

[i]Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald
door de samenstelling van de verschillende golflengtes
waaruit dat licht bestaat. Mensen nemen licht waar wanneer
elektromagnetische straling met een golflengte tussen
750 en 400 nanometer het oog bereikt. De samenstelling
van golflengtes wordt het spectrum genoemd.

De kleur van een oppervlak wordt bepaald door het deel
van het licht dat door dat oppervlak wordt weerkaatst.
[/i]

Dat laatste, daar gaat het me om. Stel dat de echte kleuren weerkaatst worden, maar dat wij die niet kunnen zien. Dat wij bijvoorbeeld het zien als geel, terwijl het in het echt een hele andere kleur is!
Net zoals met geluid, boven een bepaalde toonhoogte kunnen wij geluid niet meer horen, maar het is er dan nog wel. En bijvoorbeeld cavia’s (7x sterker gehoor als de mens geloof ik), kunnen het dan nog wel horen.

Zou dit kunnen, of is dit onmogelijk?

En als het zou kunnen: hoe komen we daar dan achter?
Zouden dieren het kunnen zien?
Moeten we dan als proef een dierenoog bij een mens implanteren?
Kunnen onze hersenen het dan wel omzetten? Of ligt daar gewoon het probleem?

Snap je hier niets van: Sorry. Upjes zijn ook welkom :slightly_smiling_face:
Vind je dit interessant of heb je iets zinnigs te melden: Doe het! Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie meningen :grinning:

Ik snap precies wat je bedoelt, maar ik heb geen idee of er meer kleuren bestaan dan die wij kennen!

Haha ik heb hier ook altijd last van , ik filosofeer me een gek, maar kom dan tot de conclusie dat sommige dingen we nooit achter komen :stuck_out_tongue:
Maar ik vind het ook altijd grappig, dat wij mensen altijd denken dat wel alles weten, terijl onze meetlat de mens zelf is!
Hetzelfde als wij allemaal kleurenblind zijn en de kleur anders zou zijn dan wij allemaal denken …
Haha maar een dierenhersenimplant bij de mens klinkt me toch niet zo heel lekker :stuck_out_tongue:

Ik snap je wel, en ik vind het wel een grappig punt voor discussie.
Ik weet dat er zoooooveel is dat wij niet weten,
maar ik leg me er ook bij neer als het dingen zijn die we nooit KUNNEN weten =P

Een dierenoog bij een mens inplanten kan denk ik niet, zit superingewikkeld in verbinding met je hersenen, en als het al lukt om dat goed ‘aan te sluiten’, stoot het menselijk lichaam dat af…
Maarja, ik denk eigenlijk dat het wel mogelijk is dat er meer kleuren zijn.

Volgensmij kennen wij alle kleuren wel :’)

Misschien verschilt de kleur die we zien ook wel per persoon. Dat wat ik als rood beschouw, voor jou blauw is. Dat zijn ook dingen die je niet echt kunt weten, omdat je wordt opgevoed met: ‘Dat is blauw en dat is rood’. En de rest van je leven koppel je die begrippen aan de kleur die je toen zag. Dat als ik door jouw ogen zou kijken, dat ik gek zou worden omdat de lucht dat ‘mijn’ geel zou zijn ofzo.
(En nu niet aankomen met wetenschap, ik vind dit gewoon een fijn onderwerp om over na te denken. :wink: )

Haha klopt, dat dierenoog gaat ook niet werken denk ik :stuck_out_tongue:
Maar het is wel de enige manier om te testen of het waar is.
Want als de mens het niet kan zien, kunnen we het niet met de mens testen.

@een na laatste reactie: waarom denk je dat? :slightly_smiling_face:

Zou inderdaad best logisch zijn! Maar wie bepaalt welke naam elke kleur krijgt?
We worden wel allemaal opgevoed met dezelfde namen voor alle kleuren.
En dat leren onze hersenen aan.
Als je hersenen dat niet aan zouden leren, wat zou er dan gebeuren?
Het is niet waarschijnlijk, omdat het gewoon een woord is, en als je een taal spreekt, je dat ook kent. Anders kun je het ook niet omschrijven.
Kleuren kun je alleen maar omschrijven met andere kleuren.

Lichtblauw, donkergeel, etc.

Ik denk niet dat we daar ooit achter komen. Er zullen veel meer kleuren zijn, net als geluiden, geuren, prikkels, go on like that die wij niet op kunnen/zullen merken. Om het te onderzoeken zouden we dan alles met computers moeten doen en theorieën, maar ons brein zou nooit kunnen laten zien hoe die kleuren er dan uit zien, denk ik.

Ik denk hier ook wel eens over na, omdat dit van die lekkere abstracte dingen zijn -of juist andersom, daar raak ik altijd door in de war-. Net als met gevoelens enzo, iemand anders ervaart dat weer anders, maar hoe? En hoe kan iemand een opmerking verkeerd opvatten, hoe ziet hij/zij dat dan? Heerlijk om daar lekker over te zitten miepen :’)

Up!

Je zou het wel met computers kunnen doen, maar als die dan de werkelijke kleur laten zien, kunnen wij die dan toch nog niet zien?

Ik vraag me soms ook weleens af of iemand anders misschien wel een hele andere kleur ziet dan ik, maar het hetzelfde noemt omdat hij/zij dat zo geleerd heeft.

ik denk dat wij wel alle kleuren kennen.
Ik bedoel, alle kleuren ontstaan uit de basiskleuren. En wanneer die gemengd worden onstaan er weer andere kleuren. En daarom is de voorraad verschillende tinten ook oneindig.

Ik denk wel dat we alle kleuren kennen, maar vind het wel een raar idee om te bedenken dat andere mensen misschien alles anders zien.

Upje :slightly_smiling_face:

Ik denk - weet wel zeker eigenlijk - dat er meer kleuren bestaan dan wij kunnen zien. Waarom zouden de ‘onzichtbare’ golflengtes geen kleur hebben? Dat is toch eigenlijk hartstikke onlogisch?
Sommigen dieren zien trouwens ook meer kleuren dan wij, denk bijvoorbeeld aan ultraviolet, er zijn dieren die dat kunnen zien.
En als dieren meer kunnen horen dan wij - honden, vleermuizen met die hoge tonen - waarom zouden ze dan niet meer kunnen zien?
Alleen zul je het nooit zeker weten - obviously. Wat je niet kan zien, kan je nou eenmaal niet zien. :’)

jaaaa!! dat dacht ik ook altijd…
Maar helaas, ben ik al weer 4 jaar avn die droom af, nadat we natuurkunde gehad hadden. hmpf.
Maartoch.

OT: ik denk het wel eigenlijk, maa rnu ben ik moe en heb ik geen zin om na te denken

Waarom? Als je het over golflengtes hebt, kun je daarmee nog steeds niet zeker weten dat iedereen ‘rood’ ook daadwerkelijk als dezelfde ‘rood’ ziet. Alles is gekoppeld aan een naam, ook in de natuurkunde.

Hoe weet je zo zeker dat álle kleuren uit de basiskleuren worden gevormd? Dat zijn alleen de kleuren die wij inderdaad kennen. Wie zegt dat er niet nog meer kleuren zijn die niet op deze manier gevormd worden? Neonkleuren kun je bijv. ook niet uit de basiskleuren maken.

Haha echt grappig, daar hadden we het laatst over op school :slightly_smiling_face:
Maar ik denk dat er wel meer kleuren zijn dan wij kunnen zien, ik kan het me alleen wel heel moeilijk voorstellen… Maar wij kunnen inderdaad ook bepaalde tonen niet horen, dus waarom zouden wij bepaalde kleuren dan niet kunnen zien?

Interessant =) Dat vroeg ik me dus ook altijd af, of er kleuren zijn die wij mensen gewoon niet kunnen zien. En dat wat RosaElisa zegt vroeg ik me ook altijd af ^.^ Alleen heb ik er geen info over gezocht :stuck_out_tongue_winking_eye: