Kleren begrafenis

Gecondoleerd

Ik droeg op de begrafenis van mijn opa en zwarte broek met een zwart colbertje

Ik had daar een mooi blauw blousje onder met een mooie ketting
Het hoeft echt niet helemaal zwart hoor
al vind ik wel mooi als het grotendeels donker is

Ik vind bruin/beige ook heel goed kunnen ipv zwart hoor.
Het hangt er gewoon heel erg vanaf hoe jouw eigen familie is.
Vaak kiest men voor ‘gedekte’ kleuren, gewoon sober.
Ik zou een rokje, topje, blazer en een mooi sierraad doen (niet te glitterig, maar sober).

Maar om toch op je vraag te antwoorden, ik denk niet dat je iets nieuws moet kopen, draag gewoon iets niet opvallend in donkere kleuren, daarom hoeft het nog niet perse zwart te zijn. Draag iets gemakkelijk, het zal al een rare/vervelende/… dag zijn en dan wil je je niet constant druk maken om je kleding.

Oh ja, ik zou persoonlijk ook niets nieuws kopen (tenzij je echt niets hebt dat gepast is), zoals susiex93 zegt ga je dat dan snel associëren met die nare dag/gebeurtenis en trek je (tenminste dat heb ik) het niet snel ‘normaal’ aan.

Wat ga jij dragen dan? Fluor roze jurk?

en btw, ik vind het een beetje vreemd dat je nieuwe kleren ervoor gaat kopen…
Het is geen modeshow… Maar dat is mijn mening.

Ik vind dat het ook heel erg ligt aan wat voor persoon je opa was, wat voor begrafenis het is en hoe je je in het dagelijks leven kleed.

Mijn oma was erg gelovig en het was een hele kerkelijke dienst zeg maar, toen had ik een zwart jurkje aan, met zwarte hakken en een rode blazer.

Bij mijn vaders begrafenis had ik m’n mooiste kleren aangetrokken, zou ik zo mee uit kunnen bij wijze van

Wat een stomme opmerking. Op mijn opa’s crematie droeg ik een groen/blauw jurkje (geen fluor maar ook niet heel donker) omdat ik wist dat hij dat véél leuker en mooier en bij mij passender had gevonden dan helemaal in het zwart. Iets doen omdat het ‘moet’ terwijl iets anders beter voelt vind ik gewoon stom.

Naar mijn vaders begrafenis (ik was 12) had ik wel nieuwe kleren gekocht, ze waren wel zwart.
Ik kan me er niet meer veel van herinneren, ik vond het gewoon gepast om zwart te dragen en aangezien mijn vader ook christelijk was dacht ik niet anders.
De kleren heb ik daarna nog vaker gedragen, ik vond de kleding namelijk niet zo belangrijk.
Het zijn maar kleren, de reden dat ik kleren kocht was even voor afleiding.
Ik zou gewoon kleren aandoen die je misschien doen denken aan hem, of die hij mooi vond.
Speciaal kleren kopen moet niet, maar als afleiding kan het wel fijn zijn.
Je hoeft ook absoluut niet te denken over de hoeveelheid mensen die er komen en dat je wel er goed uit moet zijn in speciale kleding omdat er veel mensen komen.
Dat is - naar mijn mening - niet de essentie van een begrafenis.
Er kwamen op mijn vaders begrafenis ook heel veel mensen (stuk of 500), maar ik heb me er geen moment bij stilgestaan om naar hun wensen mij te kleden.
Ik deed gewoon aan wat ik mooi en gepast vond en als dat een roze jurk met glittertjes zou zijn weet ik zeker dat niemand daar bezwaar over zou maken.
Sowieso vind ik kleding een beetje overrated (sorry kom even niet op het nederlandse woord) voor een begrafenis.
Als er een persoon is overleden die ik niet zo goed ken, bijvoorbeeld een verre vriend van mijn moeder ik zeg maar wat, dan zou ik waarschijnlijk gewoon zwarte kleding aandoen.
(Behalve natuurlijk als de persoon zelf graag wilde dat iedereen in kleur komt, dat heb ik ook wel eens gehad.)
Ik weet wel dat ik voor mijn begrafenis ooit gewoon zou willen dat de mensen gekleed komen in wat zij willen.

Heel veel sterkte & gecondoleerd verder. :wink:

edit: ik vind het trouwens zo ontzettend ongepast sommige comments hier.
Zoveel waarde hechten aan kleding en voor iemand anders bepalen wat nou gepast is of niet?

Ik had niet alleen maar zwart aan bij mijn opa’s begrafenis maar gewoon wel donkere kleding. Niet dat ik met een roze colbertje kwam. Ik had volgens mij een middenkleur spijkerbroek aan met een zwart shirtje.

Ik had pas een crematie en ik droeg een donkerblauwe skinny met een zwart hemdje en een zwarte nette blazer. Had gekleurde laarsjes (bruin/blauw/rood/zwart/oranje achtig maar niet te fleurig hoor) aan. Mijn haar een klein beetje opgestoken.

Wat me wel opviel is dat veel mensen hun ‘gewone’ kleding droegen, of in ieder geval niet iets droegen waar héél veel aan gedaan was… Misschien kun je iets dragen waarvan je weet dat hij het mooi vond? Heel veel sterkte in ieder geval!

Dit was mijn opa: ///

Maar liever niet citeren want ik ga waarschijnlijk de link later terug weghalen.

En bedankt voor de tips en condolaties.

Mijn opa wou dat we niet teveel in de verdrietige zwarte sfeer kwamen en dat het echt een soort feestje werd. Dus ik vind die opmerking ook niet erg gepast aangezien ik ook gewoon in een felrozetrui kwam omdat ze dat wou :slightly_smiling_face:

Ik begrijp wel dat je ook wat bezig bent met de kledij die je aan wil trekken. Zeker als er zoveel volk zal komen.
Zelf had ik op de begrafenis van mijn grootmoeder een geklede zwarte broek aan en een wit vestje met zwart sjaaltje. Zwart = rouw; wit = hoop

Gecondoleerd met het overlijden van je opa, hopelijk vind je veel steun bij je familie X

Waarom niet zo iets? Het is niet helemaal zwart, maar ook niet heel kleurig.

Ja, precies. Mijn oma wou dat het ook een gezellige dag zou worden en ik had gewoon een donkergroen shirtje aan met een zwarte rok met gekleurde bloemetjes omdat ik wist dat ze dat mooi had gevonden.

haha ja sorry ik reageerde nogal droog :wink:

Ja precies, stom dat zij even oordeelt voor anderen dat dat ‘niet kan’.

Laten we deze discussie gewoon beëindigen haha.
Maar misschien zoiets als wat ik zei? En ik snap best dat je iets wilt kopen voor de begrafenis. Toen mijn opa overleed, toen was ik nog geen 10 volgens mij en toen ging ik wel een broek halen ervoor. Dus zo gek is het niet (:

Ten eerste: Heel veel sterkte!

Zelf vind ik het wel netjes om in donkere kleuren te komen. Zelf was ik op de begrafenis van iemand om wie ik gaf in een zwart jurkje, met zwarte legging. Wel had ik knal rode vans aangetrokken omdat kleuren bij het leven horen en een begrafenis is niet alleen maar rouwen. Het is ook het afsluiten van iets moois zeg maar. (oke, ik weet niet hoe ik het moet zeggen)