Kleren begrafenis

Dag iedereen

Mijn opa is onlangs gestorven en volgende week is het zijn begrafenis. Ik wil graag iets nieuws kopen (uiteraard zwart) en ik vroeg me af of jullie soms tips hebben dat ik kan aandoen? Er gaan heel veel mensen komen weet ik want mijn opa was een bekend persoon in België.

Gecondoleerd! Wat naar zeg, veel sterkte.

Waarom uiteraard zwart als ik vragen mag?

Ik zou gewoon iets nets aandoen, het hoeft niet perse zwart te zijn. Misschien een mooie blouse, eventueel met een blazer erover, met een donkere skinny? En dan iets van pumps of ballerina’s eronder.

Gecondoleerd in elk geval, en heel veel sterkte!

Is het niet gebruikelijk als je naar een begrafenis gaat dat je zwarte kleren draagt? Het kan zijn dat ik mis ben, want het is mijn eerste begrafenis.

Gecondoleerd! Misschien kan je het in dit algemeen-wat-aan-te-trekken topic proberen? http://forum.girlscene.nl/forum/fashion/algemeen-wat-aan-te-trekken-…-195777.0.html

Ik vind zwart een logische keuze, dat is inderdaad de rouwkleur. Verder zou ik absoluut voor netjes gaan, dus met een mooie rok of een nette jurk. Ik zou niet voor sexy gaan, dus geen korte rok of een kort jurkje, gewoon mooi en netjes. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou en bij de band die je had met je opa past, dus daar zou ik ook even over nadenken :wink:.

Bij sommige mensen wel ja. Toen mijn opa en tante waren overleden droeg ik donkere kleren, maar niet compleet zwart. Grijs, bruin en donkerblauw kunnen ook heel mooi staan.

Toen mijn oma werd begraven had ik een felgekleurd bloemenrokje aan met een groen topje. Mijn nicht had een gekleurde maxi dress aan. Toen we op straat liepen kwam er iemand naar ons toe dat we er zo mooi uitzagen, met de vraag of we een feestje hadden. Ja, we hadden totaal geen standaard begrafeniskleren aan, maar m’n oma had het mooi gevonden en daar ging het voor mij om.

Als je niet weet wat je aan moet doen zit je met zwart natuurlijk altijd goed, maar het hoeft dus niet perse. Het ligt er bijvoorbeeld ook aan hoe/of (streng) gelovig je opa/familie is enzo.

Veel sterkte!

Goh, zwart is het meest gebruikelijk maar zolang het geen megaflashy kleuren zijn, zijn andere dingen ook wel gepast. (donkerblauw, grijs, donkergroen)
Met een zwart kleedje kan je niet veel mis doen. Een paar propere schoenen eronder (botjes, ballerina’s, pumps) en dat komt goed.

Nu ben ik wel benieuwd wie je bv-opa was, als mede-Belg. Maar nogmaals veel sterkte! Begrafenissen zijn nooit fijn, en als je dan moet rouwen met een hele hoop onbekenden erbij, leuk is anders.

Ik denk dat het net aan het soort begrafenis ligt. Als je vooraf al weet dat het formeler is, dan zou ik inderdaad voor zwart gaan.
Ik zou inderdaad voor een simpele donkere spijkerbroek gaan met een mooie blouse of een mooie donkere jurk.

en heel veel sterkte natuurlijk!

Toen mijn opa overleed droeg ik een blauw/groen tuniek/jurkje omdat ik wist dat hij die heel mooi vond. Dat vind ik persoonlijk waardevoller dan zwart dragen omdat het moet.

Ben ik de enige die het vreemd vind dat het net lijkt of je meer om je outfit geeft dan om de begrafenis?

Gecondoleerd meis!

are you fucking kidding me? het is een begrafenis dan dragen mensen zwart/donkere kleuren.
Ik droeg zelf gewoon een zwart jurkje met een zwarte jas en bruine schoenen op een begrafenis, niet zo lang geleden.

Ten eerste gecondoleerd.

Misschien een witte blouse, donkerblauwe blazer, donkerblauwe skinny en mooie schoenen? (:

Are you fucking kidding me? Ik vraag het alleen. Het is gebruikelijk zwart te dragen omdat het de kleur van de rouw is, maar dat wil niet zeggen dat je perse in het zwart moet.

Helemaal mee eens.

Tegenwoordig hoef je geen zwart meer te dragen op een begrafenis hoor. Dus zo raar is het niet.
Ik zou aandoen waarvan je weet dat jouw opa dat mooi zou vinden. Ik droeg op de begrafenis van mijn opa donkerbruin en groen…

gecondoleerd! Een donker ingetogen jurkje is inderdaad wel gepast. Maar ik vind het op een begrafenis vooral belangrijk dat ik me fijn voel in mn kleding, zo’n dag is al zwaar genoeg.

het zijn uiteindelijk maaar kleren!!!
ik zou iets zwarts aandoen, maar waarom iets nieuws? dat snap ik niet

Ik zou niets nieuws kopen…
Dat ga je dan associëren met een nare gebeurtenis waardoor het kledingstuk daarna in de kast belandt.

Maar met donkere kleuren kan je vrij weinig verkeerd doen.

Wat naar! Sterkte en gecondoleerd!

Misschien kun je een zwart jurkje met een soort kanten mouwen. Snap je een beetje wat ik bedoel?