Dag dames,
Ik zit eigenlijk met een probleem.
Ik heb ontzettend lieve, leuke en geweldig ouders. En natuurlijk zijn ze soms bezorgd, maar ik heb het idee dat die bezorgdheid om aan het slaan is naar ‘het klein houden’ van mijn ontwikkeling. Ik voel dat ook aan en ik ben telkens aardig pissed als ik bijvoorbeeld iets niet mag of wat dan ook.
Zoals bijvoorbeeld het volgende: ik heb vorig jaar november mijn rijbewijs gehaald (JEUJ!), maar ik krijg nauwelijks de kans om te rijden. Mijn moeder en ik delen een auto, maar als ik bijvoorbeeld vraag om alleen de weg op te gaan (gewoon in de stad, niet op de snelweg) dan mag ik dat niet want ‘ze vertrouwen me niet op de weg’. Dan ga ik er natuurlijk vol tegen in onder het mom van ‘maar hoe leer ik dan om alleen auto te rijden, of gaan jullie tot mijn 67ste naast me blijven zitten?’. En dan raden jullie het al, dan is het weer bal. Ze vinden mij niet goed rijden. Maar als mijn vader er naast zit, heb ik het idee dat ik zijn rijstijl moet aanleren, niet dat van m’n eigen. Als ik dat zeg; dan is het ‘Je moet wel naar me luisteren!’. Natuurlijk snap ik dat mijn vader me inzicht leert krijgen met auto rijden, maar dit gaat toch wel te ver.
Ook ben ik van plan een buitenlandse stage te lopen in Afrika, voor 7 weken. Natuurlijk snap ik dat dit een hele shock is voor mijn ouders, maar ik wil gewoon ontzettend graag en ik heb al navraag gedaan voor het één en het ander, zodat ik voldoende informatie had in de hoop ze te overtuigen. Maar ik kreeg niet echt de indruk dat ze mij serieus namen. Mijn vaders argument: ‘Wat moet je toch in dat apenland waar je iedere keer verkracht kunt worden en de AIDS/HIV in de lucht hangt’, waar ik dan vol tegen in ga van: ‘Juist, daarom stuurt onze school ons daar naar toe, om verkracht te worden en dergelijke.’ Dan heb ik zoiets van; ik ben bijna 20, ik heb niet eens toestemming nodig en zou me zo eigenlijk kunnen opgeven om te gaan naar het buitenland… Maar dan ga je ook niet lekker weg. Maar goed; ik ben wel in deze staat.
Ik snap gewoon niet waarom ze mij dit soort dingen niet gunnen… Ze vertrouwen me wel, ik ben altijd wel eerlijk. Maar het komt zo wantrouwend over. Ik ben echt telkens over de zeik; terwijl ik gewoon mijn eigen ding wil doen. Zou dit misschien gewoon tekenen zijn dat ze mij eigenlijk moeten loslaten, maar dat ze het niet willen? Ik heb gewoon de indruk dat ik klein wordt gehouden. Ik heb trouwens nog een broer, maar die is al het huis uit (in de zin van op zichzelf wonen ). Maar die doet wel gewoon zijn eigen ding. Waarom mag ik dat niet? Vraag ik iedere keer. Ik krijg als antwoord ‘Daarom niet’. Ik baal daar echt heel erg van.
Zucht, wat te doen
Update
Papa heb ik zover, hoewel hij zoiets heeft van ‘Je moet het niet doen, dat is wat ik vind. Ik ontneem je geen kans. Je weet mijn standpunt’
Maar ik heb met mijn standpunten/argumenten dik over hem heen gewalst.
Nu één ander probleem; mama nog. En die is wat lastiger gezien zij heel snel NEE zegt; als een kip zonder kop. Hoe vertel je het dus tegen een nogal snel in paniek rakende moeder die het mediabeeld voor zich heeft?