Kleedgeld?

Hoi meiden,
Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt en mijn topic heeft een andere ‘bedoeling’.
Nou is het zo dat ik alleen 15 euro zakgeld per maand krijg.
Mijn moeder houdt niet van shoppen, en ik krijg geen kleedgeld.
Dat mag ik niet, omdat het ‘nadelig’ is. Maar ik krijg nauwelijks kleding. Misschien heel soms een keer een bestelling ofzo, maar dat is ong. 5x per jaar…
Als ik naar de stad ga koop ik kleding van mijn zakgeld en dat is dan gelijk op. Als ik iets wil , ongeacht de prijs is het altijd:
'Je hebt genoeg kleding, zeur niet zo
Hoe zou ik mijn ouders toch kunnen overhalen dat ik kleedgeld kan krijgen?

Het is ook zo dat ik erg van stijl ben veranderd afgelopen maanden. JA ik heb wel veel kleding alleen 3/4 draag ik niet omdat ik het ronduit gewoon niet mooi vind.
Liefs

Wat irritant :S
Je kunt misschien zeggen dat je graag wilt leren om met geld om te gaan, want als je later op kamers gaat moet je alles zelf kopen. En zeg dat je niet heel veel gaat kopen en ook ermee kunt sparen voor een duurder of kwalitatief beter item.
Groei je nog? Want als je niet meer groeit, kun je zeggen dat alles wat je nu koopt je voor heel lang kunt blijven dragen, en je wilt niet altijd in dezelfde kleding blijven lopen.

Misschien kun je zelf een baantje gaan zoeken?

Hmm, vertel ze dat je juist verantwoordelijk wordt door met geld om te gaan etc?
En, misschien kan je er een baantje bijnemen? Ik weet niet hoe oud je bent maar bijv.: opassen, krantenwijk, winkel?

Hmmm ik zie dat je pas 13 bent, dus werken is niet echt een optie.
Oppassen kun je wel proberen.

ik ben 13 :] Ik heb zelfs 3 oppas adresjes, alleen ze vragen me nooit <_<

je kunt toch een krantenwijkje nemen ofzo?

Ooo <_<
Uuuuuhm, aan je vader vragen?:’)

Same problem here, maar ik werk (oppassen en uitlaten) en verdien daar 70 euro p.m mee dus ik heb niets te klagen.

Ik zou rustig praten met ze en uitleggen dat je van stijl bent verandert en dat je inmiddels al 13 bent en met gild wilt leren omgaan. Er is ook ergens een site met daarop een advies hoeveel een kind per maand zou moeten krijgen, misschien kun je die laten zien?

^ja nibudjong.nl

De helft van de meisjes van 13 jaar oud met kleedgeld krijgt meer dan ¤ 50,- kleedgeld per maand en de andere helft minder.

Afspraken maken met je ouders
Wil jij ook graag kleedgeld of krijg je het al? Dan is het slim om de volgende afspraken met je ouders te maken:

Welke kleding vinden je ouders en jijzelf dat je echt moet hebben? Denk ook aan sportkleding, schoenen, ondergoed, nette kleding, handschoenen etc.
Koop je al je kleding van je kleedgeld? Of alleen bovenkleding?
Hoeveel kleedgeld krijg je?
Hoe vaak krijg je je kleedgeld? Eens per maand, eens per kwartaal?< /li>
Krijg je het kleedgeld cash of op je bankrekening?
Te weinig
Vind je dat je te weinig kleedgeld krijgt? Probeer dan eens het volgende:

Maak nieuwe afspraken met je ouders. Zorg dat je een lijst hebt gemaakt van je aankopen, zodat je kan laten zien dat het écht te weinig is.
Vul het aan met je zakgeld of zoek een baantje.
Bezuinig op je kledinguitgaven (of op andere uitgaven).

Je ouders overtuigen
Wil je meer geld? Bedenk waar je het voor nodig hebt. Vraag je ook af wat de reden is dat je ouders het zakgeld niet willen verhogen. Als je vindt dat ze geen gelijk hebben, waarom vind je dat dan? Ga op een rustig moment met ze praten. Om je ouders te laten zien dat je meer zakgeld nodig hebt, kun je het invullijstje hieronder gebruiken.

Redenen:
Anders moet ik een bijbaantje zoeken, en daar lijdt mijn schoolwerk onder
De hele klas krijgt meer dan ik
Ik krijg evenveel als de rest van de klas, maar ik moet er meer van doen!
Met dit kleedgeldbedrag kan ik geen ‘nette’ kleding kopen
Ik heb geen geld over om ondergoed te kopen…
Ik doe tenminste nuttige dingen met mijn geld!

Krijg je genoeg kleedgeld?
Hoeveel geld je aan kleding uitgeeft, heeft te maken met hoeveel geld je hebt en of je kleding belangrijk vindt. Voor een complete garderobe is minimaal ¤ 40 per maand nodig. Scholieren geven gemiddeld ¤ 51 per maand uit.

Wil je meer kleedgeld? Maak een lijst met wat je dit jaar allemaal nog nodig hebt en wat je denkt dat dat kost. Bespreek het met je ouders. Denk ook aan dingen als sport- en feestkleding, of accessoires als riemen, muts en handschoenen e.d.

:grinning:

Hier: http://www.nibud.nl/omgaa…en-en-geld/kleedgeld.html

verkoop de kleding die je niet draagt?
voor de rest, ga de discussie op een goed moment op een rustige manier met béide ouders aan, of de ouder die het welwillendst is haha, en noem de voordelen. je ouders hoeven niet meer mee te shoppen, je kunt leren omgaan met geld, je zeurt niet meer om kleding, leert wat goeie en slechte kleding is blabla

neem een baantje.

Dankjulliewel. Ik ben deze discussie al zo vaak aangegaan alleen nu ga ik het nog een keer proberen. Alleen ‘durf’ ik het nu niet ofzo, omdat ik weet dat mijn moeder dan een beetje kwaad wordt. Mijn vader vindt alles wel best, hij zegt altijd ’ ja ik ga even overleggen met naam ’ en dan mag het uiteindelijk nooit omdat ze het niet nodig vindt.

^ Probeer het je vader dan rustig uit te leggen en zeg dat je d’r erg mee zit enzo en dat je het fijner vind als e zelf leuek en rustig je kleren kan uitzoeken?

Ja, nu zie ik tig dingen die ik gewoon niet kan kopen ! :[

ik heb die link van jou Rimona even doorgestuurd naar ze, het gemiddelde is 45 per maand voor mijn leeftijd en daar neem ik genoegen mee!

Nou Rimona je hebt mijn leven gered <3

Ik heb een compromis gesloten:
ik krijg 2 paar schoenen per jaar
40 euro kleedgeld
15 euro zakgeld
en in de zomer en winter 30 euro extra voor een jas
+
ik moet zelf cadeau’tjes kopen voor vriendinnen
maar mijn ouders gaan wel mijn mobiele rekening betalen.

Nou, mooi :slightly_smiling_face: