De helft van de meisjes van 13 jaar oud met kleedgeld krijgt meer dan ¤ 50,- kleedgeld per maand en de andere helft minder.
Afspraken maken met je ouders
Wil jij ook graag kleedgeld of krijg je het al? Dan is het slim om de volgende afspraken met je ouders te maken:
Welke kleding vinden je ouders en jijzelf dat je echt moet hebben? Denk ook aan sportkleding, schoenen, ondergoed, nette kleding, handschoenen etc.
Koop je al je kleding van je kleedgeld? Of alleen bovenkleding?
Hoeveel kleedgeld krijg je?
Hoe vaak krijg je je kleedgeld? Eens per maand, eens per kwartaal?< /li>
Krijg je het kleedgeld cash of op je bankrekening?
Te weinig
Vind je dat je te weinig kleedgeld krijgt? Probeer dan eens het volgende:
Maak nieuwe afspraken met je ouders. Zorg dat je een lijst hebt gemaakt van je aankopen, zodat je kan laten zien dat het écht te weinig is.
Vul het aan met je zakgeld of zoek een baantje.
Bezuinig op je kledinguitgaven (of op andere uitgaven).
Je ouders overtuigen
Wil je meer geld? Bedenk waar je het voor nodig hebt. Vraag je ook af wat de reden is dat je ouders het zakgeld niet willen verhogen. Als je vindt dat ze geen gelijk hebben, waarom vind je dat dan? Ga op een rustig moment met ze praten. Om je ouders te laten zien dat je meer zakgeld nodig hebt, kun je het invullijstje hieronder gebruiken.
Redenen:
Anders moet ik een bijbaantje zoeken, en daar lijdt mijn schoolwerk onder
De hele klas krijgt meer dan ik
Ik krijg evenveel als de rest van de klas, maar ik moet er meer van doen!
Met dit kleedgeldbedrag kan ik geen ‘nette’ kleding kopen
Ik heb geen geld over om ondergoed te kopen…
Ik doe tenminste nuttige dingen met mijn geld!
Krijg je genoeg kleedgeld?
Hoeveel geld je aan kleding uitgeeft, heeft te maken met hoeveel geld je hebt en of je kleding belangrijk vindt. Voor een complete garderobe is minimaal ¤ 40 per maand nodig. Scholieren geven gemiddeld ¤ 51 per maand uit.
Wil je meer kleedgeld? Maak een lijst met wat je dit jaar allemaal nog nodig hebt en wat je denkt dat dat kost. Bespreek het met je ouders. Denk ook aan dingen als sport- en feestkleding, of accessoires als riemen, muts en handschoenen e.d.