kleedgeld

probleempjee,

Ik ben 15 en krijg ongeveer sinds mijn 12e kleedgeld. Dit begon met 25 euro per maand, maar dit is inmiddels nog steeds zo. Dit vind ik zelf erg weinig. Ik kan amper een leuk bloesje of iets in die richting kopen en dan is het al op. Ik ging vaak over dit bedrag heen. Ik betaalde dit dan van mijn verjaardagsgeld, zakgeld of loon. Maar afgelopen jaar vond m’n pa dat ik iets te veel had uitgegeven dus ik moest gaan ‘bezuinigen’. Maar ja met 25 euro red ik het gewoon niet.
Toen ik dit subtiel tegen mijn vader zei, zei hij dat ik t maar gewoon even moest gaan proberen en eerst heel goed nadenken of ik het echt echt echt nodig had.

Nu heb ik net een beetje zitten googelen en daar staat op elke site dat het gemiddelde bedrag aan kleedgeld per maand voor een 15 jarige 45-80 euro is. Of tussen de 50 en 60.
Als ik dit zou zeggen tegen mijn vader en erbij zovan: Iedereen krijgt meer dan ik, dan krijg ik het standaard zinnetje te horen: ‘je moet jezelf niet vergelijken met anderen’

arrgh :hammer:

Wat kan ik het beste doen?

Misschien kunnen je ouders gewoon niet meer geven omdat ze anders niet rondkomen?

Toen ik 15 was kreeg ik voor het eerst kleedgeld (50 euro).

Misschien kun je er eens rustig over praten met je ouders, en dan laten zien wat het gemiddelde is.
Vraag ook wat hun reden is dat jij 25 euro krijg, wie weet is het idd wat TryMe zegt.

En als je iets met je “eigen” geld koopt, en je ouders reageren hierop, zeg dan rustig dat het je eigen geld is en je er zelf voor werkt. Dus dat je in principe zelf mag kiezen wat je wel/niet koopt.

verder kun je er weinig aan doen denk ik, hun bepalen nog altijd wat ze naar je overmaken.

Ik zou zeggen,
Zoek een baantje en spaar!
Dan heb altijd genoeg en het is je eigen geld :slightly_smiling_face:

Hoeveel zakgeld krijg je dan?
Mijn ouders stoppen gewoon zakgeld en kleedgeld ineen, ik moet zelf kiezen tussen die haarlak of dat shirtje

Is het erg dan om van je loon een shirtje te kopen? In principe kun je elke maand een ding kopen en soms zelfs twee dingen en dat vind ik persoonlijk niet eens zo weinig. Ik heb niet eens 25 euro per maand voor kleding x)
Wil je meer, moet je het zelf betalen.
Je zou kunnen vragen waarom je maar 25 euro krijgt en eventueel een voorstel kunnen maken. Bijvoorbeeld: Ik heb dit, dit en dit nodig, maar ik heb daar gemiddeld zoveel euro voor nodig. Kunnen jullie daar wat meer bij helpen?
Toen ik 15 was vond ik het ook weinig hoor, maar ik vind nu dat je echt niet meer dan 1 nieuw shirtje per maand nodig hebt, als je in principe voldoende kleren hebt. Dan is dat zelfs nog best wel veel.

Als je daar ook winterjassen en schoenen voor moet kopen vind ik het inderdaad wel een beetje weinig. Maar als je ouders niet meer te besteden hebben, moet je je daarbij neerleggen. Dan kan je inderdaad een baantje zoeken of je ander geld gebruiken.

Ik heb altijd alles samen gekregen, dus zakgeld, kleedgeld en eender ander wat ik moest hebben. Dat was dan 100 euro, maar de kapper, eten op school enz. moest ik daar ook van betalen, dus uiteindelijk besteedde ik ook maar een 25 euro van dat bedrag aan kleding. De rest kocht ik van verjaardagsgeld.

Je bent 15, ga werken

ik heb nooit kleedgeld gekregen, alleen maar 20 euro zakgeld en daar moest ik het mee doen xD

niet om het een of ander, maar geef je dan élke maand al je geld uit? Het lijkt mij dat als je het al vanaf je 12de krijgt en je het gewoon spaart het echt wel te doen is. En je kan van dat geld echt wel een leuk bloesje kopen. Of moet het perse mega duur zijn?

Wees blij dat je ouders je al wat geven, misschien hebben ze het niet breed. Vergelijk jezelf niet met anderen, hun ouders kunnen het misschien wel veroorloven. En wil je toch persé iets duurders kopen of kan je niet sparen en moet je elke maand je geld uitgeven: zoek een baan. Je kan ook kranten gaan bezorgen.

Op de website van het nibud staat inderdaad tussen de 50-60 euro per maand, maar het ligt er ook aan wat je ouders kunnen betalen en wat je er van moet kopen. Moet je er bijvoorbeeld ook schoenen, ondergoed, sokken en een winterjas van kopen?

Misschien ben ik raar maar ik vind niet dat een meisje van 15 moet werken voor haar ondergoed en winterjas en dat kun je zelfs bij de H&M niet kopen van 25 euro per maand. (Maar goed, ik weet dus niet of TS dat moet betalen.)

Even nog over nagedacht, maar misschien moet je eens een lijstje maken met wat je nodig hebt? Een winterjas bijvoorbeeld kan makkelijk 2-3 jaar mee, dus dat moet je al niet elk jaar kopen. Ondergoed koop je normaal ook niet elke maand, en normaal heb je ook niet élke maand een nieuw bloesje/broek nodig.

Ik denk dat ik op een jaar ongeveer 400 euro op doe, dat is dus voor jassen, schoenen, kleren, ondergoed… De hele mikmak. Jij krijgt nu 300 euro, dus dan zou je nog 100 euro moeten bijleggen om goed rond te komen (iig, ik kom goed rond vind ik zelf. :’)) en dat is nog minder dan 10 euro per maand.

Zoals ik het nu lees is het puur voor dingen die zij erbij wilt hebben en zullen haar ouders de noodzakelijke dingen nog wel betalen. En ja, voor dingen die zij zelf wilt hebben en die niet noodzakelijk zijn vind ik dat jij mag gaan werken. Ik werk ook al vanaf mijn veertiende om dingen te kunnen betalen die ik leuk vond. Sowieso vind ik het belachelijk om elke maand kleding erbij te kopen, maar dat ben ik. Dan kan ze dat geld bij elkaar sparen voor wat duurdere dingen die ze wil hebben.

Tja, je ouders zijn je ook niet verplicht om je een bepaald bedrag wat ‘gemiddeld’ is per maand te betalen natuurlijk. Moet jij van die 25 euro echt álles betalen? Als in winterjas, schoenen, bh’s?

uit TS haar verhaal lijkt het me dat ze dat van der ouders krijgt, anders had ze daar wel iets over opgemerkt i.p.v. het feit dat ze geen leuk bloesje kan kopen.
Als ze reageert dan is dat ook meteen duidelijker voor ons of ze zich aanstelt of niet.

Ik kreeg op die leeftijd helemaal geen kleedgeld of zakgeld; simpelweg omdat mijn ouders het geld zelf nodig hadden. Dus in dat opzicht mag je blij zijn dat je al 25 euro per maand krijgt. Ik kreeg natuurlijk soms wel eens wat van kleren van mijn ouders.
Je hoeft toch ook niet elke maand wat nieuws te kopen, of dure dingen? Je kan het ook een paar maanden sparen en dan een keertje gaan winkelen. Daarnaast zeg je dat je ook nog zakgeld en loon hebt, dus ik neem aan dat je toch wel een redelijk geldbedrag bij elkaar hebt. Het is gewoon een kwestie van kiezen waar je het aan uitgeeft.

Ik weet niet of dit kleedgeld is die je extra krijgt. Dus dat je ouders wel je hoognodige kleding betalen zoals jassen etc , maar anders vind ik dit op zich wel een ok bedrag. Het is niet heel erg veel, maar van de andere kant: je bent 15. Je kunt een baantje zoeken en je eigen geld verdienen ^^ Is een goede levenservaring om een bijbaantje te vinden en je verdient er geld mee :wink:

Ik krijg kleedgeld vanaf mijn 15de en toen kreeg ik 50 euro per maand. (Ben nu 16 en krijg nu 60 euro per maand) Ik moet zeggen dat ik 25 euro wel weinig. Moet je daar ook jassen en schoenen voor kopen? Als je bepaalde dingen al van je ouders krijgt kan het misschien nog meevallen. Wat krijg je van je ouders aan andere kosten? (Zoals geld voor bios, zwemmen, enz)

Ik zou er toch eens rustig over proberen te praten. Het is hier al vaker gezegd, maar hebben je ouder misschien niet meer geld.

Ik zou inderdaad aan je ouders vragen waarom je zo weinig krijgt. Als ze het niet breed hebben, valt er weinig aan te doen. Maar over het algemeen vind ik 25 euro kleedgeld per maand echt te weinig. Al ligt het er wel aan of je nog zakgeld krijgt en hoeveel en of je echt alles van je kleedgeld moet kopen.