Kleedgeld/oudercrisis.

Hai Girlsceners!

Ik heb een kleine crisis met mijn ouders over kleedgeld.
Tot september kreeg ik gewoon wat ik nodig had qua kleding, maar nu hebben mijn ouders ineens besloten dat ik 50 euro kleedgeld krijg. Volgens het CWI is dat eigenlijk het minimum voor kleedgeld voor iemand van 18 jaar, dus op zich klinkt het best redelijk. Nu heb ik uitgerekend dat ik vorig winter gemiddeld het dubbele uitgaf aan kleding per maand. Op zich is dat dus niet zo’n probleem, ik wil best zelf wat bij leggen, maar ik ben sinds april ruim 8 kilo afgevallen en heb dus eigenlijk geen broeken meer die me goed zitten.

Daarnaast werk ik vrij veel om mee te betalen aan mijn paard & geld opzij te zetten voor later, lessen betaalde mijn vader altijd. Maar nu heeft hij dus ineen bedacht dat ik dat óok wel zelf kan betalen.

Het meest heikele punt is eigenlijk, dat ik van mijn 50 euro kleedgeld waarmee ik het dus al eigenlijk niet mee red, óok sportkleding moet kopen. Een beetje paardrijbroek ben je zo 70 euro kwijt. Natuurlijk heb je daar niet elke maand een van nodig, maar alles bij elkaar… red ik het dus gewoon niet. Ik hou geen cent over en ik wil eigenlijk gewoon zoveel mogelijk sparen omdat ik volgend jaar wil gaan studeren.

Ter vergelijking, mijn zusje van 16 krijgt ook 50 euro, maar die sport niet dus heeft daar verder ook geen kosten aan.

Ik heb geprobeerd met mijn ouders te praten, maar ze vinden dat ik niet moet zeuren en ze worden elke keer als ik erover begin boos. Daarom heb ik het gewoon een kans gegeven, gewoon proberen om het met die 50 euro te redden, maar ik begin nu gewoon mijn spaargeld te gebruiken omdat ik amper kleding met lange mouwen heb en ik liever niet bevries in de winter!

Heeft er iemand tips, argumenten oid zodat ik wel rustig met ze kan praten en dat we een redelijk compromis kunnen sluiten?

Een paardrijbroek hoef je toch niet elk jaar te kopen? Kan je echt niks meer van vorig jaar aan (niet alles hoeft aangesloten te zitten)?
En krijg je geen stufi?

En mijn tip: neem een baantje :'D

Nja… je bent 18. :’) Dan denk ik dat je blij mag zijn dat je überhaupt nog geld van je ouders krijgt? Er zijn mensen die het met veel minder moeten redden, dus ja, als je ouders je niet meer willen geven en jij niet meer wil werken, dan maar iets minder kleding…

Ik krijg helemaal geen kleedgeld, ik krijg alleen een 10tje in de maand zakgeld. Maar ik heb dus een baantje en verdien +/- 60 tot 100 euro per maand. (oproepcontract) en daar red ik het net mee. Ik zal zeggen “Zoek een baan” Dat helpt echt veel!

Als je leest, zie je dat ik vrij veel werk, ik werk zo’n 18/25 uur per week :slightly_smiling_face:

Een paardrijbroek heb je zeker wel elk jaar nodig, ik rijd dagelijks en heb er eigenlijk elk jaar wel 2 nodig omdat ik dat gewoon ‘‘verbruik’’.

Krijg je studiefinanciering?
Ik ben 19 jaar, maar betaal ook alles zelf, kleding, auto, verzekeringen, school.
En ik kriijg geen kleedgeld.
Daarnaast zeg je dat je werkt? Verdien je weinig?

Ik heb momenteel 4 shirts met lange mouwen en 1 goed zittende broek, dat lijkt me niet echt normaal meer voor een winter… Meer werken dat gaat gewoon niet buiten school (examenjaar) om…

Dubbel

Ik vind dat als je zelf werkt je geen kleedgeld van je ouders meer nodig hebt :confused:

Nu ik het verhaal van je nog eens doorlees merk ik op hoe erg je hierin op mijn zusje lijkt. Het komt over alsof je je hele loon op je spaarrekening gaat zetten. Je werkt dus in principe om te sparen? Maar je huidige kosten moeten je ouders betalen, want anders kan je niet sparen? Ach, ik vind het niet echt volwassen om over de rug van je ouders ‘rijk’ te worden. Als je een bijbaantje hebt en ook nog 50 euro kleedgeld hebt dan heb je geloof ik meer dan genoeg om het per maand te redden. Het is de bedoeling dat je een deel van je loon op sparen zet, niet alles. Die 50 euro die je ouders je toewerpen vind ik al heel aardig van ze, want dat zou je kunnen zien als compensatie omdat jouw paardrijbroek mss zo duur is elk jaar… maar imo hoef je als 18-jarige echt geen zakgeld meer te hebben hoor.

Over de rug van mijn ouders rijk worden? Jeetje zeg, lekker aardig om zo te zeggen…

Hier in de omgeving (vriendinnen, familie, kenissen) is het gewoon gebruikelijk om tot na je studie als je een vaste baan hebt gewoon geld voor kleding, zakgeld, dat soort dingen te krijgen. Ik wil graag zelf de helft van mijn maandelijkse loon sparen om volgend jaar als student een beetje rond te kunnen komen, met de huidige stufi of als het afgeschaft word gaat dat namelijk lastig worden.

Reacties als van; je mag geluk hebben dat ze dat uberhaupt betalen heb ik verder ook niks aan, ik vraag ook gewoon om ideeen om met mijn ouders op een redelijke manier erover te praten.

Ik bedoel het niet per se bitchy, het was een gezegde wat toevallig in me op kwam. Maar ach, in principe doe je dat wel. Je kunt er wel met je ouders over je beweegredenen praten. Zelfs vind ik het gewoon dat jij je egoistisch tegenover de situatie opstelt. Je bent bang dat jij niet genoeg spaart omdat je volgend jaar gaat studeren, maar je ouders gaan ook een krap jaar te gemoed. Give them a break!

Het is jouw eigen keuze om te gaan sporten. Dat betekent niet dat je ouders daar maar voor op moeten draaien

Ja, inderdaad.

ik vind persoonlijk dat als je kinderen neemt, je ze dan financieel fatsoenlijk moet kunnen onderhouden tot ze afgestudeerd zijn. Dus tot het moment dat ze zelfstandig fatsoenlijk kunnen bijdragen aan de maatschappij. Dus ik ben het een beetje met de topicstartster eens.

Wat je zou kunnen doen is een enorme berekening maken. Hoeveel verdien jij? Hoeveel moet je aan je paard betalen en hoeveel voor je lessen? Hoeveel kleedgeld krijg je dan in totaal en wat heb je daar van nodig? Het kan geen kwaad om minder te sparen (de helft van je loon klinkt best veel, en tijdens je studententijd kan je misschien ook nog werken en hoef je niet in te teren op je spaargeld). Schaf nieuwe broeken aan via marktplaats oid, laat zien dat je welwillend bent om je aan te passen.
Je geeft aan dat je normaal al 100 euro per maand aan kleding uit geeft, dat heb je écht niet nodig. Ikzelf ben student en doe het met ong 250 euro per jaar aan kleding. Veel hergebruiken, aanpassen, tweedehands en sale. En alleen kopen wat je echt nodig hebt!

Maar vooral dus: laat je ouders zien dat je bewust omgaat met je geld en dat je je wil aanpassen aan de situatie. En don’t worry over je spaargeld, ik deed dat ook, maar het valt echt allemaal mee als je eenmaal studeert!

^Maar het is niet zo dat niet wordt onderhouden. Haar ouders geven meer geld aan haar uit dan alleen het kleedgeld hoor. Dat is gewoon overbodige luxe, ik vind nl dat je als ouder ook de plicht heb je kinderen om te leren gaan met geld. Als 18e ben je al zo goed als volwassen, ik vind dat ze die financiële steun dan wel langzaam mogen laten verdwijnen. Je kan niet altijd geld toegegooid krijgen.

Wees blij dat je uberhaupt wat krijg en als het niet genoeg is ga je meer werken of moet je andere dingen laten.

Kom weer 8 kilo aan, dan passen je broeken weer :’)

Ik krijg helemaal niks :’) Ik koop alles beetje bij beetje. Je hoeft niet per se meteen een goede broek (ookal blijft dat wel langer heel), maar de prioriteit nu is kleding die past. Je hebt elke maand 50 euro, het is bijna uitverkoop, dus je kunt er zeker wat mee.

ik krijg 125 per maand;