Kledingverslaving, maar dan anders.

Geen idee waar ik dit zou moeten plaatsen, dus ik doe het maar hier.

Ik heb een vraag aan jullie. Ik ben namelijk zoals velen kledingverslaafd, al m’n geld gaat er aan op.
Het enige is, zodra ik ‘teveel’ kleding heb (en dat vindt ik al snel) voel ik me schuldig en boos omdat ik geen overzicht heb en dan gooi ik alles weg (of ik zet ik 'm op m’n verkooptopic) en dan ben ik pas gerust als alles ‘weg’ is. Ik mis het ook niet. En toch blijf ik ook maar kleding kopen.

En nou weet ik dit veel meisjes veel kleding kopen, maar de meeste zijn trots op de hoeveelheid, en ‘blij’ ermee. Of willen alleen maar meer, haha.

Nu is mijn vraag. Zijn er mensen die dit ook hebben? Alles weg willen gooien?
Misschien lijkt dit een stomme vraag, maar ik ben de hele dag hiermee bezig in m’n hoofd, ik word er helemaal gek van. Ik zoek bijna elke dag m’n kast uit met ‘Wat kan er nog weg?’. Ik krijg er zelf een beetje paniekaanvallen van. En ik haat kleding ondertussen.

Stupid right.

Edit: Heeft iemand enig idee hoe ik hier vanaf kan komen. Haha.

Ik heb het eerste wel, het tweede juist niet. Ik heb juist dat ik kleding niet kán weggooien omdat ik denk ‘misschien vind ik het volgend jaar opeens wel weer leuk’.

@therushoflife Ik zou willen dat ik dat had hahaha. Stuk minder gedoe denk ik

Lijkt me anders nog wel handig dat je zonder al te veel problemen je kan losmaken van je kledij. Ik wil altijd dingen verkopen maar dat lukt uiteindelijk nooit omdat ik denk dat ik het misschien toch nog kan aandoen of gewoon omdat ik niemand anders erin wil zien lopen :’)

Aahhh nee! Ik snap niet waarom je ze zo ‘graag’ weg wil doen! Ben echt benieuwd ernaar haha :slightly_smiling_face:

Dat probleem heb ik ook, zeker met mijn zelfgemaakte kleidng wil ik niet hebben dat anderen mijn creaties gaan dragen.

Benieuwd naar de reden of benieuwd naar m’n kleding?
Tsja, meestal koop ik sowieso heel veel wat ik na 1 keer dragen niet meer leuk vindt en dan denk ik wtf did I buy, dus dat gaat sowieso weg. En verder. ik snap het ook niet. Ik voel me altijd schuldig van oh wat heb ik veel kleding, terwijl dat ondertussen best wel mee valt haha. En ik moet overzicht hebben voor mezelf. Moet ook wel zeggen dat sinds ik een verkooptopic heb geopend het veel erger is geworden. Maar ik wil blijven verkopeeeeen hoooow.

Maar, okay. Misschien is het wel gewoon nooit goed hahaha

misschien moet je voor jezelf een bepaald bedrag instellen wat je per maand mag uitgeven aan kleding. als je je aan dat bedrag houdt, zul je waarschijnlijk minder kleding kopen en je dus minder schuldig voelen :slightly_smiling_face:

Ik herken me in je verhaal - ik heb precies hetzelfde meegemaakt en inmiddels gaat het beter. Hoewel mensen het vaak als iets onschuldigs zien, is het goed om jezelf bewust te zijn van je gedrag. Mijn kast puilde uit van de spullen, als ik zeg dat een kwart van de kleding nog een kaartje had, overdrijf ik niet.

Ik ben me op een gegeven moment gaan afmelden op alle nieuwsbrieven en aanbiedingen die ik per mail kreeg. Sale dit, 30 procent korting dat: het was een te grote trigger voor mij. En dan moest ik weer kopen. Ook ging ik minder vaak de stad in en haalde ik online shops uit mijn favorieten. Als ik iets leuk zag, kocht ik het niet: ik moest er minimaal een nacht over slapen. Mijn kast heb ik uitgezocht en alles waarmee ik niet blij was heb ik verkocht/teruggebracht naar de winkel. Met deze acties ging het een stuk beter, omdat ik me heel bewust werd van wat ik wilde kopen en waarom. Vaak was het twee dagen later alweer uit mijn hoofd.

Wat ook goed werkt is jezelf een shopverbod opleggen van minimaal 3 maanden. In die tijd leer je je kleding combineren en draag je spullen die naar de achtergrond zijn verdwenen. Wellicht geeft dat je een hoop rust - dat heeft het bij mij ook gedaan. Wat ik nu doe is vooral kopen in de uitverkoop. Daar spaar ik dan bewust voor, zodat ik me niet schuldig hoef te voelen. En ik houd nu veel meer geld over - dat is ook fijn :slightly_smiling_face:

Lange post - maar hopelijk heb je er iets aan!

dubbel

Haha, heb ik geprobeerd! Toen had ik 100 pm voor kleding. Dat is alsnog veel maar meestal ligt het bedrag per maand wel rond de 200/250 euro haha. Maar misschien moet ik het maar weer gaan doen haha … Thanks!

Ahh, iemand die me snapt!! Hahahaha. Ja hier heb ik zeker iets aan. Ik heb een tijdje geleden al proberen te minderen, toen had ik een ‘contract’ opgemaakt voor mezelf dat ik 2 weken geen kleding mocht kopen. Na 4 dagen gefaald helaas :’) En ja, ik heb ook geprobeerd niet meer online te shoppen, maar dan alleen in de winkels (heb niet veel tijd daarvoor, dus dat betekent dan minder kopen). Het moeilijke voor mij was alleen dat ik 40 uur per week op stage achter m’n computer zit, en dat verveeld. Dus ik ging toch steeds weer kijken, ging zelfs naar meer sites zoeken. Gelukkig ben ik na volgende week wel klaar op stage, misschien kan ik me dan ook wel overal voor afmelden/ (Al kan ik de H&M site echt niet achter me laten… haha. Terwijl dat eigenlijk de boosdoener is). Maar thanks voor je tips! Ik ga m’n best doen! Het klinkt misschien stom maar ik denk echt dat ik veel gelukkiger ben zonder al dit gedoe haha.

Heb je bij alles dat je het na 1 keer weggooit?
Als je kleren hebt die je echt lang hebt en ook best vaak draagt, moet je eens kijken wat er hetzelfde aan is. Kun je voortaan kleren kopen die je écht leuk vind.

Heb gezondigt door bij de Miss Etam een wijd zwart T shirt te kopen, was helemaal niet van plan iets te kopen. Maar de drang wint het bij mij vaak van het gezonde verstamd :wink:

ik koop heel vaak miskopen… dat is mijn probleem, maar inderdaad, ik zet alles in een verkooptopic of op marktplaats. Gek genoeg verkoopt het nog best snel ook. En zo heb ik toch weer wat (terug) verdient.

Jaa vooral hier verkoopt het zeker snel! Maar dat werkt helaas ook wel verslavend haha (voor mij dan)