Allereerst sorry voor de lange tekst, maar ik hoop dat je de moeite wilt nemen om het helemaal door te lezen. Je zou mij echt enorm helpen!
Voor het vak M&O heb ik samen met twee klasgenoten een ondernemingsplan moeten schrijven. De vijf beste plannen van onze school mochten meedoen met een wedstrijd, waar wij van alle scholen uiteindelijk de hoofdprijs wonnen. In eerste instantie was het nooit de bedoeling om het idee echt uit te gaan voeren (omdat het een schoolproject was), maar doordat ik via Twitter honderden reacties kreeg van mensen die zouden willen dat het er echt zou komen, heb ik besloten dat ik er toch mee verder wil. Ik kreeg zelfs een aantal leuke reacties binnen van bn’ers als Leontine Borsato.
Wat is Kledingmatcher?
Ons idee is Kledingmatcher, een website en (iOS/Android) app die het mogelijk maakt om in een aantal simpele stappen automatisch een geschikte kledingcombinatie te maken aan de hand van de kleding die in je eigen kledingkast hangt. Waarschijnlijk heb jezelf ook wel eens de vraag te horen gekregen: ‘Schat, staat dit?’, vandaar dat wij Kledingmatcher hebben bedacht. Veel kleding staat vaak wel bij modellen, maar wanneer je het zelf aantrekt ziet het er helaas niet altijd even leuk uit. Vandaar dat in de Kledingmatcher goed te zien is hoe kleding écht bij je staat.
Stel je voor, je staat 's ochtends op en hebt werkelijk geen idee wat je aan moet trekken! Je opent Kledingmatcher, en die stelt een leuke kleding combinatie voor die je aan kunt trekken. Er wordt zelfs rekening gehouden met het plaatselijke weer! Natuurlijk zijn er mensen die het vaak sneller koud/warm hebben dan anderen, vandaar dat je in een aantal simpele stappen zelf kunt selecteren wat voor soort outfit je wilt aandoen. Ook kun je op categorieën selecteren als sportkleding, gewone kleding etc. Kledingmatcher maakt vervolgens een leuke combinatie/setje van de kleding die in je eigen kledingkast hangt. Deze kleding heb je eerder via een aantal simpele stappen kunnen toevoegen. Met Kledingmatcher zul je op combinaties komen waar je waarschijnlijk zelf nooit eerder aan hebt gedacht. Vaak is het zo dat oude kleding vaak toch nog heel leuk ergens bij staat, maar je moet maar net op die ene perfecte combinatie komen!
Om de kleding bij elkaar te matchen, moeten wij over zoveel mogelijk product gegevens van kledingstukken beschikken, denk aan gegevens als kleur, productfoto’s en merk van een kledingstuk. Aan de hand hiervan kunnen wij de kledingstukken automatisch bij elkaar matchen. Inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen dat ik van tientallen bekende fashion merken en webshops product gegevens kan opnemen. Het probleem is alleen, dat dit alleen product gegevens van het huidige seizoen zijn. Maar je wilt als gebruiker natuurlijk ook kledingstukken van een aantal jaar geleden kunnen matchen.
Het is alleen waanzinnig moeilijk om aan product gegevens van kledingstukken van een aantal jaar geleden te komen. We slaan inmiddels wel alle product gegevens op van het huidige seizoen, dus van alle komende collecties kunnen we wel de product gegevens opnemen. Alleen niet die van de afgelopen jaren.
Via Twitter heb ik laatst gevraagd of mensen de app zouden downloaden, als het er echt zou komen (http://www.twitter.com/gaoverdestreep/status/194871916337700864). Toen kregen we een paar honderd reacties binnen.
Nu de vraag aan jullie. Zou je van Kledingmatcher gebruikmaken als het er echt zou komen, en zou je dit ook nog doen als je in eerste instantie alleen de kleding die je dit jaar hebt gekocht kunt matchen? We willen natuurlijk zo snel mogelijk over zoveel mogelijk product gegevens beschikken, zodat je ook oude kleding kunt matchen. Maar dit is waarschijnlijk niet bij elk merk mogelijk… Mocht je nog ideeën hebben, dan hoor ik het natuurlijk ook heel erg graag!
Alvast bedankt iedereen!
p.s. hoe meer reacties, hoe beter! Wie weet valt er nog een investeer zo te overtuigen. Ook als je het totaal niks vindt, zou het mooi zijn als je een reactie achter laat.
Als Kledingmatcher er echt komt, zullen we het bekend maken op: http://www.twitter.com/kledingmatcher