Kleding kopen met een maatje minder

Hoi meiden!

Ik ben van nature altijd smaller geweest dan gemiddeld. Hoewel ik veel eet en gezond leef, zullen mijn maten vanwege mijn smalle bouw altijd blijven hangen rond de 87 cm heup, 60 cm taille en 73 cm borst. Dit komt ongeveer neer op kledingmaat XXS of 32.

Elke keer als ik ga winkelen, valt het me op dat het ontzettend moeilijk is om passende kleding te vinden in Nederland. Zo gaan de meeste winkels niet lager dan XS/34, of ze stoppen zelfs bij S/36. Bij The Sting en bij Tally Weijl zie ik nog wel eens kleren met het maatlabel XXS, maar grappig genoeg vallen deze kleren meestal gewoon als een reguliere XS. Winkelen bij de kinderafdeling is helaas geen optie, want ik ben 1m73 lang.

Ik snap dat men tegenwoordig graag de “curvy ladies” will hypen, maar hoe moet het dan met de meiden die van zichzelf een maatje minder hebben? Waarom heeft de H&M wél een speciale afdeling voor stevige meiden, maar niet voor slanke?

Wat ik nog het meest frustrerende vind, is dat ze in veel andere landen wél maat XXS verkopen. Zo kan ik in Azië prima slagen, en ook in de meeste Oost-Europese landen wordt maat XXS verkocht. Ik wil echter gewoon in Nederland kleren kunnen kopen, en niet meer afhankelijk zijn van buitenlandse webshops waarbij retourneren vaak duur is.

Ik vraag mij af of meer meiden hier last van hebben, en of iemand misschien winkels in Nederland weet waar maat XXS wordt verkocht (zonder dat deze kleren stiekem groter uitvallen). Ook mag iedereen natuurlijk zijn mening verkondigen, frustraties uiten, ervaringen delen of vragen stellen :slightly_smiling_face:

Liefs!

Zuid-Europese ketens als Bershka en Zara vallen vaak redelijk klein uit qua maten, pas je daar misschien in een XS? Verder geen idee!

Helaas, ook daar past een XS mij meestal niet… maar toch heel erg bedankt voor je tip! :slightly_smiling_face:

Up!

Ik heb zelf ook 32 nodig, en het viel me wel op dat in Engeland kleren vaak kleiner vallen ipv grootte, maar helaas niet smaller dus met mijn 1,75 waren ze dan te kort. Balen is dat altijd :’)

Dit herken ik! Ik pas dan meestal wel een 34 of XS, maar ook regelmatig niet… Ik ken eigenlijk alleen maar de Lady Sting waar ze wel eens XXS verkopen.

Bij The Sting verkopen ze ook xxs! Verder weet ik het niet

Misschien Asos? Volgens mij hebben zij een speciale collectie voor kleine maten. En geen verzendkosten dacht ik.

Bij sommige V&D’s hebben ze een shop-in-shop van Jane Norman en daar verkopen ze maat 32. Verder zit er in Amsterdam een River Island en daar verkopen ze ook maat 32.

dat is een collectie gericht op kleine mensen onder de 1.60, niet hele dunne mensen

Ik snap je helemaal… Helaas. Zelf pas ik vaak XS wel bij winkels als de H&M, maar bij bijvoorbeeld de Sting hebben ze ook XXs en zelfs XXXS. Misschien moet je voortaan een XXXS passen?
Oja! De primark heeft veel broekjes en topjes in maatje 32 (6)!

Italiaanse merken vallen altijd kleiner. Voor de rest heb ik weinig tips.

Vind dat ook altijd zo lastig. Vaak heb ik een 32 nodig voor de taille en een 38 voor de boezem. Met jurkjes is dit dus al helemaal lastig. Jane Norman heeft inderdaad wat kleiner vallende maten en zijn ook vaak getailleerd.

Asos heeft inderdaad de “Petite” collectie! Is eigenlijk vooral bedoeld voor kleine mensen, maar aangezien die kleren ook smaller zijn, kan ik daar best aardig terecht voor jurkjes en shirtjes. Het nadeel van Asos is alleen dat, hoewel ze je de spullen gratis toesturen, het retourneren vaak duur kan uitvallen. Je betaalt dan standaard kosten voor post naar de UK, en da’s niet niks helaas :frowning_face:

Klopt ja :grinning: heb inderdaad mijn winterjas van Jane Norman en kan ook wel regelmatig slagen bij River Island. Jammer dat ik geen filiaal van River Island in de buurt heb, want ik vind hun spullen vaak best tof.

Goh, ik wist helemaal niet dat ze bij the Sting ook XXXS hebben! Die moet ik zeker eens proberen :slightly_smiling_face:
Maat 6 bij Primark is me helaas meestal alsnog aan de grote kant, maar het zit al meer in de buurt dan een reguliere XS.

Hollister en abercrombie verkopen sinds kort ook (x)xxs rn ze verkopen ook heel kleine maten broeken enzo

Zara, Bershkra en Pull and bear verkopen idd steeds vaker ook maat 32 in broekmaat en maat XXS, maar omdat er best vraag nara is zijn die maten snel weg. Ik denk dat je op internet het beste naar deze maten op zoek kunt gaan.

En mss heel lullig om zo te stellen, maar ketens als Zara en Mango verkopen echt leuke kinderkleding! Soms zelfs exacte kopieën van wat ze in de volwassen collectie hebben. Ik koop, met mijn maatje S/M wel eens wat van de kindercollectie hoor :0

Pull&Bear valt soms heel klein. Ik heb normaal een S en kocht er laatst een jurkje in L. Dus wie weet valt een S stiekem gewoon als XXS haha. Succes! Lijkt me idd frustrerend!

Niet dat ik die maat heb en er dus ervaring mee heb maar ik weet niet of je ook op webshops besteld? Want nelly.com (niet als reclame bedoeld!) Heeft ook vaak xxs ik weet niet hoe die uitvallen maar hopelijk heb je hier iets aan!