Kleding in New York

Hoi allemaal!

Ik ga in oktober naar New York toe en ben natuurlijk van plan om lekker veel te gaan shoppen. Nu heb ik op Google gelezen dat je maximaal 430 euro mag besteden, anders moet je invoerrechten betalen.

Maar hoe zit dat precies? Stel dat ik boven de 430 euro zit, wat gebeurd er dan?

Ik kan nu niet inschatten hoeveel ik ga besteden. Ik heb er het afgelopen half jaar heel veel voor gewerkt en ben vrij kieskeurig geweest met kleding kopen. Ik ben sowieso van plan om de meeste merkkleding bij outlets te kopen, maar er is dus een kleine kans dat ik over het bedrag spendeer. Ik ga sowieso proberen om eronder te blijven, maar in mijn achterhoofd onthoud ik wel dat ik er heel erg mijn best voor heb gedaan en dat ik het zeker verdien.

Wat als ik onder de 430 euro zit, is er dan niks aan de hand?
Is het handig om de prijskaartjes er af te halen?
En wat moet ik met de bonnetjes doen? Naar mijzelf opsturen of gewoon meenemen?

Dankjewel voor het helpen!

Als je de prijskaartjes eraf haalt dan kraait daar echt geen haan naar (tenzij je misschien voor duizenden en duizenden euro’s aan kleding koopt).

ff

De info van Juno klopt, maar is heel theoretisch natuurlijk. Wanneer jij in praktijk op vakantie gaat naar NY en voor bijvoorbeeld 500-1000 euro aan kleding koopt komen ze daar bij de douane er echt niet achter. Wel zou ik van te voren even de kaartjes eraf knippen (ik neem aan dat je niet terugvliegt naar de USA om de kleding te retourneren haha).

Die invoerbelasting is er vooral om te voorkomen dat men massaal goederen (met name elektronica) gaat kopen op vakantie in landen als China of (bepaalde Staten van) Amerika omdat daar lagere BTW-tarieven (cq. sales tax) zijn die verwerkt zijn in de consumentenprijs. Zo kan het behoorlijk wat geld schelen wanneer je een nieuwe iPhone o.i.d. aanschaft op vakantie (in een laagbelast land) i.p.v. hier (hoogbelast land). Laat staan wanneer je dat voor al je vrienden/familie doet. Daarom wordt er gekeken naar koffers met (buitengewoon) veel dozen/verpakkingen/aankopen erin. Maar als jij kleding in je koffer stopt, kunnen zij natuurlijk niet weten of deze in Nederland of de VS is aangeschaft.

Oja, fijne vakantie (alvast…)!

Super bedankt voor jullie reacties! Dus als ik de prijskaartjes en de bonnen gewoon weggooi, is er in principe geen probleem?

Yup :slightly_smiling_face:.

Haal alles er af en neem geen bonnetje mee. Vond trouwens de kleding in NY ontzettend tegenvallen afgelopen jaar. Heb vrijwel niks gekocht. Verzorgingsspullen en lingerie daarentegen zijn ontzettend veel leuke dingen van.

Helemaal mee eens ^ @soepstengel

Maaar als je in NY gaat shoppen…

Ik ben al best vaak in Amerika geweest, en heb daar natuurlijk ook geshopt, en ik kan je vertellen: NYC valt tegen qua winkels. Als ik jou was zou ik wel in de thriftshops kijken als je een beetje van vintagedingetjes houdt.
Miijn aller grootste tip is: als je nog naar een ander deel van Amerika gaat, denk aan Florida ofzo, SHOP DAAR. In de stad waar ik altijd heen ga zitten zover ik weet daar 2 outletmalls. En denk aan echt super outlets als in een Victoria Secret Bh voor 8 dollar. In NYC ga je dit niet tegenkomen.

Maar goed als je niet verder Amerika induikt zou ik zeker wel even de winkels van NYC gaan checken. Toen ik er was geweest zaten we ver boven het bedrag maaar: trek iets aan, ALLE kaartjes eraf, zorg dat het er niet helemaal nieuw uitziet… dan is het wel goed. En neem de bonnetjes niet mee maar als je slim bent maak je wel een excel bestandje of dergelijk als overzicht van wat je allemaal hebt gekocht… Ik werd bij de douane op de terug weg niet gecheckt.

Dus maak je niet te veel zorgen en heel veel plezier xxx

Er is inderdaad niemand die jouw kleding gaat bestuderen waar je het hebt gekocht, haha! Heb jaren geleden zelfs een laptop gekocht en geen haan die daarnaar kraaide en ze hebben het sowieso gezien. Eenmaal thuis zag ik namelijk dat mijn bagage was gecontroleerd. Lekker shoppen dus!!