Klas

Hallo meiden,
sinds september dit jaar zit in een nieuwe klas. Het is een grote klas met 30 leerlingen. Al snel merkte ik dat ik me er niet echt ‘thuis’ voelde. Het waren totaal niet mijn type mensen. Het zijn echt leerlingen die je op VMBO verwacht, en niet op MBO4 klas met gemiddelde leeftijd 20.

Mijn klas gedraagt zich ontzettend kinderachtig. Ik heb een houding aangenomen waarmee ik met niemand echt omga en dat bevalt me opzich wel, maar we moeten vaak samenwerken en dan heb ik niemand.
Vorige week zat de klas met de tafels in een soort kring. Één jongen had geen behoefte om in het kringetje te zitten en zat in het midden. Mijn klas moest verrekte kinderachtig zijn om propjes naar hem te gooien. Damn, hier schrok ik echt van. Dit vond ik op de middelbare niet eens meer stoer. Die jongen werd het op een gegeven moment zat en is toen boos de klas uitgelopen.

De lerares had het niet door en zei dat hij op afwezig zal worden gezet als hij weg zou gaan. Ik heb toen verteld tegen haar wat er aan de hand was.

Meteen erna was er pauze en ik heb in de groepswhatsapp van m’n klas verteld dat ik ze ‘facking kinderachtig’ vond (niet iedereen) En toen reageerde iedereen als ‘hou je bek kut’ en ‘dom wijf’. Wat ik al helemaaal niet snap. Na de pauze ben ik naar de jongens gegaan die dit soort dingen gezegd hebben tegen mij waarom ze dat zeiden, maar dan durven ze ineens niet meer.

Wat moet ik in GODS naam me zo’n klas? Een andere klas gaat hem niet lukken, dan kom ik in een niveau 3 klas. Dat wil ik niet aangezien ik het gevoel heb dat ik nu al onder mijn niveau zit.

I feel you girl! En daardoor worden je resultaten slechter en kun je uiteindelijk kun je blijven zitten… zo zal het bij mij wel gaan :’)
Ik ga dit topic even volgen, omdat ik ook wel een oplossing wil :slightly_smiling_face:

Ja, ik herken het heel erg. Dit heb ik ook op elke mbo opleiding mee gemaakt… Niks aan te doen denk ik?
Ik ben blij dat ik nu op 't HBO zit.

Dit idd je houding zal ook niet echt werken, en wss straal je ook uit dat jij te slim bent voor ze.
Dat zal ook niet goed vallen.
Ik herken het wel want kinderachtige klassen heb ik helaas een jaar of 6 last van gehad.
Probeer je er door heen te slaan en focus je op school. Je zit er voor jezelf en wss als je naar het HBO gaat heb je wel meer jou “soort” mensen.

Ik zou me er niet teveel mee bemoeien, concentreer je gewoon op school en als je moet samenwerken wordt je vast wel ergens ingedeeld als je niet meteen iemand vindt.

Je zit er voor jezelf en niet voor je klas

Ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem. Al heb ik dan nog wel een paar vriendinnen in mijn klas en zit ik nog maar in de derde klas. Maar heel veel van mijn klasgenoten huppelen door de gang en doen heel kinderachtig. Ik weet helaas geen oplossing voor je want ik heb zelf ook nog geen oplossing gevonden…

in de derde ben je toch al bijna klaar?

Same problem, heb ik ook in mij klas in het MBO niveau 2.
Nog steeds gooien mijn klasgenoten ook met propjes enzo.

Maar ik zou het je inderdaad niet veel aantrekken en proberen te focussen op je schoolwerk etc.

Dat lijkt me nou niet echt handig. Laat juist zien dat je heel goed kan concentreren, heb schijt aan de rest aan ga voor school.

Heb ik gedaan heeft gewerkt, zit nu op het HBO en ga bij mijn droom bedrijf stage lopen. Dat was niet gelukt als ik mij zo had laten afleiden.
Soms zie ik een klasgenootje die mij pesten en op haar Facebook staat dan MBO basis, sorry maar dan moet ik meestal smakelijk hard lachen.

Eerlijk is eerlijk, TS, je “ew iedereen is dom en ik sta boven mijn klas ik ga echt geen contact zoeken ugh” houding gaat je natuurlijk niet helpen. Op het HBO kan je ook te maken krijgen met nietsnutten die niet mee werken aan een project oid, en dan is dit zeker niet de beste aanpak.

Ik heb het idee dat ze in een andere klas net zo kinderachtig zullen zijn. Ik heb ook even op het MBO gezeten en ik schrok van het niveau qua gedrag! Heb het ook niet volgehouden :flushed:
Dus probeer met de mensen om te gaan die wel ‘normaal’ doen, er zal er toch wel eentje zijn?

Hihi, Dat niet precies, maar ik heb nu een klas met extra kinderachtige mensen waar ik totaal buiten sta. Ik kan ook niet tussen de groepjes komen en ik wil geen niveau omlaag en ik kan geen niveau omhoog :’)

Dit inderdaad.

Ik denk dat je je nu net zo kinderachtig hebt gedragen als hen.
Ze zijn blijkbaar niet gediend van de attitude van jou en van de jongen.
Ze proberen een groep te vormen en daar moet iedereen aan meewerken.
Je zou het eens in een groeps/mentorgesprek kunnen inbrengen dat je het gevoel hebt dat er spanning heerst en dat niet iedereen is gewenst in de klas.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat je eigen houding aanpassen aan de groep soms beter helpt dan het afstoten.
Je hoeft echt niet vrienden met hen te worden, maar een attitude van ik wil hier niet bijhoren, gaat alleen maar averechts werken.

dit idd ja

Ik kan me daar ook aan ergeren, eerlijk is eerlijk, maar bij mij gaat het dan over de domste dingen zoals: We hebben van een andere docent les dan van normaal en dan spreken ze met elkaar af om maar helemaal niet te gaan. Het spijt me, maar daar doe ik niet aan mee. Ze snappen niet dat dit niet zo hoort.

Negeren.

Ja! Dit heb ik tot nu toe ook 4 keer gehad op het HBO, samenwerken kan een hel zijn helaas…

Snap je helemaal, mijn laatste mbo opleiding deed ik toen ik rond de 22/23 was. Zat in de klas met meiden/jongens tussen de 16 en 18 jaar oud, met een paar richting de 20 waar ik dan mee op trok. Maar het was net alsof ik weer op de middelbare school zat, zo kinderachtig allemaal.

Ik zou zo goed mogelijk concentreren op je eigen schoolwerk, en je motivatie blijven behouden (al is dat moeilijk als je een ongemotiveerde kutklas heb, excuse my language). Is er niemand in je klas waar je mee op kan trekken, die zich wel wat volwassener gedraagt? Ik had gelukkig wel 2 meiden (1 was de jongste van de klas) die zich wel gewoon normaal volwassen gedroegen, hier trok ik dan ook mee op. De rest negeerde ik gewoon.

Nu ben ik zelf uiteindelijk overgestapt van niv 4 naar niv 3, puur om de school zelf omdat ik echt zo snel mogelijk eraf wilde met een diploma op zak. Het werd er kwa klas ook niet beter op haha. Maar gelukkig heb ik toen in een half jaar mijn niv 3 diploma gehaald, ipv dat ik nog 2 jaar moest voor niveau 4.