Klant boos weggelopen uit winkel..

Ik heb een dingetje waar ik mee zit.

Ik werk al ruim een jaar in een winkel, en heb dit eigenlijk nog nooit gehad, wel eens over gedroomd, maar nog nooit gehad.
Gister was ik aan het werk, en het was de hele dag vrij rustig ivm het mooie weer. We stonden met 2 man (waaronder ik) in de winkel. Mijn collega was ondertussen met een klant bezig, en ik was werk van haar aan het controleren. Er komen klanten binnen, ik begroet ze en laat ze rustig een rondje lopen. Ik heb gemerkt dat klanten eerst rustig een rondje willen maken, en zodra ik zie dat ze een vraag hebben loop ik naar ze toe (of ze roepen mij erbij). Mijn collega kwam mijn kant op lopen om iets te pakken, en ondertussen kwam ik ergens niet uit. Ik vroeg aan haar hoe ze iets had gedaan, en zij legde mij dit snel ff uit. Prima (lijkt mij). Op het moment dat zij klaar was keek ik op om te kijken of de klanten die ik net had begroet er nog waren, maar ik zag ze nergens meer. (Overigens is het een vrij grote maar open winkel, helaas zijn en hier en daar wel wat dode hoeken). Ik ben vervolgens het werk van mijn collega gaan aanpassen op de computer, en op het moment dat ik begin met typen hoor ik was geschreeuw (leek van buiten de winkel te komen) en ineens kwam die klant die ik had begroet boos naar mij toe gelopen: ‘IS DIT HOE JULLIE MET KLANTEN OMGAAN?’ ik was er eigenlijk een beetje verbaasd hoe hij op mij af kwam, dat ik alleen ‘sorry?’ kon opbrengen. De klant herhaalde de zin, waarna zijn vrouw (die achter hem stond) er bijvoegde: ‘WE STAAN HIER AL DE HELE TIJD TE WACHTEN’. Nog voordat ik iets kon opbrengen schreeuwde de man: ‘NEE NEE LAAT MAAR IK KOOP NIETS MEER BIJ JULLIE!’ en stormde de winkel uit, zo naar de winkel (concurrent) tegenover ons.

Mijn collega die op dat moment bezig was met klanten (grieken, die verstonden niets van dit voorval) kwam later naar mij toe lopen; wat was dat? Tegen iedereen die ik het vertel zegt: Trek het je niet persoonlijk aan joh, die mensen heb je er altijd bij zitten. Maar toch voelt het niet goed.

Ik ben altijd ‘bang’ dat zo’n klant later terug komt en bv. een klacht indient ofzo. Ik baal ervan dat ik mijn standpunt niet heb kunnen verdedigen, en ga ook aan mezelf twijfelen. Had ik dan wel gelijk naar die klant toe moeten gaan? En moet ik dit morgen bij mijn leidinggevende (die er gister niet was) neerleggen?

Wat denken jullie? Help please!

Mensen hebben geen geduld meer tegenwoordig. Gebeurd bij mij op mijn werk ook wel eens. Is inderdaad niets persoonlijks naar jou, veel mensen worden ook stront chagrijnig van dit weer trouwens :’) Kan je echt merken aan hoe ongeduldig ze zijn.

Dit ook echt. Ik merk zelf ook dat ik veel minder geduld heb met dit weer.

Sommige mensen zijn inderdaad echt mega ongeduldig en vaak ook nog eens onbeleefd. Het is dus al door anderen tegen je gezegd, maar trek het je echt niet persoonlijk aan. Je hebt het niet expres gedaan, je hebt gewoon je werk gedaan. Ik heb ook vaak zat zulke klanten gehad. Toen ik er pas werkte was ik vaak te verbaasd om iets uit te brengen, maar ik heb ook geleerd voor mezelf op te komen. Blijft een klant onbeleefd terwijl er niets aan de hand is, dan begon ik ze gewoon een grote bek terug te geven (misschien niet het beste om te doen, maar sommigen verdienden dat zo erg, lol). Vaak roepen ze dan ook iets van “Ik kom hier nóóóit meer!” “Ik ga klachten indienen!!!” En vervolgens zag ik ze een weekje later weer binnen wandelen, nooit iets gehoord van een klacht. Doe gewoon lekker je werk, vervelende mensen bestaan nu eenmaal, dat weet je leidinggevende/manager ook :slightly_smiling_face:

Sommige klanten kunnen echt van 0 naar 10 springen.

Opeens zijn ze vriendelijk maar als ze nog maar 1 minuut moeten wachten want JA, de pinkaart van de persoon voor hun doet vervelend. kan gebeuren!! DAN MOET HET VOOR MIJ NIET MEER!
KAn er NOG een kassa open???
(Nee,)
NOU DAN MOET HET VOOR MIJ niet MEER…
In een winkel leer je helaas met ongeduldige klanten omgaan. Ze zijn in de minderheid, gelukkig! maar ze maken nogal een impact op je.

Als je verder gewoon altijd netjes hebt gewerkt, mocht er een klacht binnenkomen dat zal je leidinggevende die ene klacht vast niet heel serieus nemen.

Ik heb jaren lang supermarkt werkt gedaan, en het is mij wel eens overkomen dat een klant heel boos naar de baas is gestampt die op dat moment ergens verderop in de winkel stond om over mij te klagen. Mijn baas nam het niet heel serieus omdat ik bekend stond als een harde, nette werker.

Rotte appels zullen er altijd zijn en dat weet je leidinggevende ook wel.

Zoals hierboven al is gezegd, niets van aantrekken. Misschien lastig soms, maar sommige mensen moet alles perfect naar hun wens zijn, want ‘klant is koning’, maar er zijn grenzen en sommigen kennen die grenzen niet…

Ligt niet aan jou. Misschien hadden ze honger, was het druk in de cafetaria, waren ze chagrijnig en gingen ze eerst even naar de winkel waar jij werkt. En dat ze daarom zo deden. De kans is ook groot dat ze gewoon aso’s zijn, want een normaal mens zou niet zo reageren.