Klaar met alles?

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en wil het graag van me afschrijven, dus bij deze.

Ik ben 18 jaar en heb al een mavo diploma en zit nu op de havo (nog 1,5 jaar). Ik mag op zich niet klagen, maar ik ben helemaal klaar met de middelbare school voor mijn gevoel. Ook ben ik klaar met de sleur waar ik elke dag maar weer door heen ga. Ook heb ik het gevoel dat ik met klaar ben met mijn vrienden. Ik ken ze al zo lang, maar vraag me de laatste paar maanden serieus af of ik hen nog wel vrienden kan noemen. Momenteel voel ik mij dus gewoon heel eenzaam. Ik heb zelfs de gedachten om gewoon mijn koffer te pakken en weg te gaan naar een ander land en opnieuw te starten, maar ik zou het verschrikkelijk vinden dat ik mijn familie daar zo veel pijn mee zal doen door hen achter te laten. Maar ik zie er zo erg tegen op om nog 1,5 jaar naar school te gaan en dan nog 4 jaar te studeren en dan pas ‘vrij’ te zijn.

Je bent nu 18, dus niet meer leerplichtig. Je zou een tussenjaar kunnen nemen en kunnen gaan werken? Dat je daarna een studie doet op het mbo?
Als het niet meer ziet zitten op de middelbare, zakt je morivatie ook en heeft het (lijkt mij) niet veel zin…

Ik ben na het behalen van mijn mavo diploma naar het mbo gegaan en dat beviel me niet en ik zag ook geen andere leuke opleidingen dus ben ik naar havo gegaan

En als je verder gaat op de vavo? Na een tussenjaar oid?

Ik vond de middelbareschool ook niks aan maar dat is gewoon doorzetten. Daarna zou je een tussenjaar oid kunnen gaan doen. Probeer in tussentijd zo veel mogelijk leuke dingen te doen.

Ik heb dit ook gehad en weet hoe je je voelt! Ik vond erna wel een opleiding waarvoor ik nu mijn diploma heb, maar ben ook echt niet van het leren… Ik heb een tijdje overwogen om een jaar in het buitenland te gaan werken en zag veel vacatures voor een klantcenter in Lissabon (Portugal) en heel veel andere grote steden buiten Nederland! Het zag er allemaal heel goed uit dus misschien is dat iets wat jou zou kunnen helpen om er ‘even tussenuit’ te gaan? Een huis, arbeidscontract, bankpas en GSM wordt daar allemaal voor je geregeld.

Het lijkt mij ook echt helemaal niets om op je 18e (en straks dus ook je 19e) nog op de middelbare school te moeten zitten, dus ik begrijp je wel.
Ik zou ook stoppen en gaan werken, tenzij er een hbo-opleiding is die je wel ontzettend leuk lijkt. Dan is het nu zonde om op te geven.

Ik zou nu sowieso doorzetten tot je je havo-diploma hebt. Daarna kan je alle tussenjaren nemen die je wil :’)
Persoonlijk haatte ik het ook echt op school, maar ik had daarnaast ook nog andere problemen waardoor ik er uiteindelijk twee jaar langer op heb gezeten. De laatste twee jaar wou ik ook heel graag van school af, maar ik ben blij dat ik toch mijn diploma heb gehaald zonder nog meer onderbrekingen.

Een tussenjaar voordat je je diploma hebt, zou ik niet aanraden. Dan duurt het alleen maar langer tot je je diploma hebt en stel je het alleen maar uit. Je zou je nog kunnen verdiepen in opleidingen, zodat je iets hebt om naartoe te leven. Misschien kan je zelfs naast school iets extra’s gaan leren, zodat je gemotiveerd blijft.

Ik zou toch je havo af gaan maken, desnoods via de vavo maar als je er nu mee stopt dan krijg je nooit je havodiploma en dat is zo zonde als je wel gewoon havo kán doen.
Je kan je havodiploma een tussenjaar nemen, maar ik zou ook niet zo denken dat je vervolgopleiding net zo rigide is als de middelbare school. Ja, je moet ook aan het werk maar ik vind dit zoveel leuker dat ik m’n herfstvakantie niet miste. :’)

Helemaal met eens! Ik was de middelbare school ook helemaal zat, maar heb toch doorgezet (want hey, dat diploma heb je echt nodig). Daarna erg getwijfeld of ik uberhaupt wel zou studeren, want was er wat klaar mee en ondertussen studeer ik al 5 jaar (omdat ik iets gevonden heb dat me echt interesseert). Dus nog anderhalf jaartje doorzetten, klinkt lang maar is echt niet zo ontzettend lang hoor en daarna kan je rustig bekijken wat je wil. Succes!

Bedankt lieve meiden