Kinkhoest?

Dag dames,

Ik had eigenlijk een vraag/probleem.

Gezien ik sinds de carnavalsvakantie aan het kuchen en hoesten ben (Carnavalsvakantie was medio februari) en er nog steeds niet vanaf ben… Vermoed ik dat het eventueel kinkhoest zou kunnen zijn.

Waarom vermoed ik dit?

• Ik heb stage gelopen in de apotheek, dus daar komt alle griepsoorten, verkoudheidssoorten bij elkaar.
  • Gezien het bijna 5 maanden het hoesten aan de gang is, wat daadwerkelijk ook op internet staat dat het lang kan duren.
  • Met een verkoudheid heb ik nauwelijks adem als ik moet hoesten.
  • Als ik hoest, ben ik net zo’n rotte hond.

Ik ben al een aantal keer naar de huisarts geweest, die wees me erop dat het een luchtweginfectie is aan het bovenste gedeelte van mijn luchtpijp. Maar dat zou veroorzaakt moeten zijn door een virus, dat na 6 weken max. over zou moeten gaan. Dit was dus in maart.

Het klinkt misschien heel stom, hoor. Maar zijn er mensen die het misschien ook hebben gehad tussen de leeftijdscategorie 14-21 jaar? Hebben jullie er toen wat voor gekregen? Gezien het een bacterie infectie is?

Ik hoest nu denk ik al een jaar of 3, momenteel gelukkig niet zoveel maar het komt steeds weer terug.
Van de huisarts heb ik 2x dezelfde inhalator gehad die iig niets uithaalde bij mij maar misschien helpt het bij jou, die waren geloof ik ook tegen bacteriële infecties.

Dan heb jij waarschijnlijk Ventolin/Salbutamol gehad inderdaad.

Ik weet dat ik vroeger flink astmatisch ben geweest door mijn bronchitus. Ik weet niet of dat in één keer aan het opspelen is.

Ik heb kinkhoest gehad op mijn 15e. De dokter heeft het elke keer afgewezen als verkoudheid, dus ik heb er zo’n halfjaar meegelopen. Aan het eind was ik gewoon zo moe van het hoesten, elke keer als ik me inspande moest ik meer hoesten en aan het eind deed ik er een halfuur over om naar school te fietsen (normaal 5 tot 10 minuutjes) Uiteindelijk is het volgens mij door bloedonderzoek opgehelderd, ik kreeg inderdaad antibiotica en nog duurde het best lang voordat het helemaal over was. Maar precies weet ik het ook niet meer, het is alweer een tijd geleden. Ik weet nog dat ik op straat zo moest hoesten en wildvreemde mensen zeiden tegen mij: Steek er anders nog entje op!, en dat terwijl ik nooit rookte.

^ Dat zeggen mijn ouders ook. ‘Het is net of je een buil shag per dag rookt.’

Terwijl ik ook 0 komma 0 sigaretten rook.
Bedankt iig voor je informatie :slight_smile:

Ik heb afgelopen januari / februari / maart last van kinkhoest gehad … mijn zusje begon hiermee en ik heb het toen overgenomen. Vreselijk de hele tijd dat gehoest en dat benauwde gevoel … jakkes Je kan er niet veel mee doen gewoon uitzieken !

Laat je niet afschepen, een meisje die ik ken had ook heel lang dezelfde klachten als jij. Haar huisarts zei ook dat het ‘wel over ging’. Uiteindelijk heeft ze een andere arts bezocht, die constateerde wél kinkhoest en ze kreeg daarvoor antibiotica. Dat hielp.
Ik heb vroeger maar liefst 4 keer kinkhoest gehad so I know the feeling, succes!

Dan zal ik maandag is even bellen naar de huisarts.

Hoe kunnen ze kinkhoest constateren eigenlijk? Zoals Rohala zei, via een bloedonderzoek? Of…

^ ja volgens mij via bloed onderzoek kan me herinneren dat me zusje dat ook heeft gehad en een ‘scan’ van der longen

Dit heeft mijn moeder ook gehad.
Alsof ze aan het stikken was… Dat maakte me echt bang toen ik haar 's nachts hoorde ‘hoesten’ !

Je kan best naar de dokter gaan.

Ik heb het gehad toen ik 11(?) was. Dat was ook best lang, toen ben ik naar het ziekenhuis gegaan en allemaal bloed geprikt en toen was het dus kinkhoest. Maar ik was zo verzwakt door het hoesten dat ik mijn benen niet meer kon bewegen!
Daardoor moest ik 2 nachten in het ziekenhuis doorbrengen, aan het infuus enzo. Maar ik hoop dat het bij jou niet zo ernstig is.

Ik heb het gehad toen ik 12 was, geloof ik.

Ik kreeg geen adem tijdens het hoesten en het gaf zo’n stikkend geluid. Zo van ‘hiiiiiii’ (sorry kan het niet zo goed uitleggen haha).

Ik werd altijd 's nachts wakker en dan kwam mijn moeder, maar zij kon niks doen. Naar de dokter geweest en het bleek kinkhoest te zijn, een kuur met tabletten gekregen en het was over! (Alhoewel het in totaal lang heeft geduurd, maar gewoon laat naar de dokter)

Als je zelf kinkhoest vermoed, kan het wel dat je dokter je deze tabletten gewon meegeeft. Omdat het zeer besmettelijk is en mijn vader ook aan het hoesten was, hebben we ze ook meteen voor hem meegekregen, ook al was hij er niet bij.

Ik ga maandag toch even bellen. Als het inderdaad een bacterie is dat kinkhoest bij mij heeft veroorzaakt, zullen ze me wel Azitromycine of Claritromycine meegeven. Hoewel waarschijnlijk deze geen nut hebben gezien ik allang de stadium voorbij ben van besmetting en dergelijke.

+ Ik ga vragen of een eventuele vaccinatie niet een uitkomst zal bieden. Vroeger heb ik inderdaar een DKTP vaccinatie gehad, maar deze heeft 15 jaar werkzaamheid, daarna verminderd deze.

Ik heb de afgelopen 3 weken ook last van hoesten, constant voel ik een kriebel in m’n keel en als ik diep inadem, moet ik gelijk hoesten,

Ik heb het gehad toen ik 8 jaar was volgens mij. Vreselijk veel hoesten, mijn ouders waren heel erg ongerust dus ik heb moeten bloedprikken. Wat trouwens verschrikkelijk was, want mevrouw kon mijn ader niet vinden dus heeft ze drie keer die naald in mijn arm gedouwd.
Anyway, ik had dus kinkhoest, ben een maand niet naar school geweest omdat ik dat gewoon niet kon en door alle druk die hoesten veroorzaakt knapten ook nog eens de adertjes in mijn ogen dus was mijn oogwit rood. :")
Het hoesten was bij mij zo erg dat ik er soms gewoon van moest overgeven. Al denk ik dat het ook allemaal wel erger is als je jonger bent ipv jouw leeftijd. Volgens mij kunnen baby’s er zelfs aan overlijden.

Baby’s en kleuters/peuters kunnen er inderdaad aan overlijden. Want dat is de meest kwetsbare groep.

Nu maakt het mij niet zo erg veel uit of ik het heb of niet… Ik wil er gewoon vanaf want ik vind het bloedirritant worden :’]

Ik hoorde al op de radio dat het steeds vaker voorkomt, en bijna een echt probleem word. Dus het kan heel goed dat je het hebt. Vervelend joh! Lijkt me verschrikkelijk. Ik vind het doodeng als ik moet happen naar adem. Enkele keren gehad en ik schrik er steeds van ookal overkomt me niks. Kinkhoest heb ik volgens mij niet gehad. Waren daar geen vaccinaties voor? Volgens mij heb ik die.

Mijn zus heeft het gehad.
Die heeft echt maanden aan een stuk gehoest, en ze klonk als een of andere mislukte zeehond :'D
Ik weet niet wat ze kreeg, maar als ik jou was zou ik terug gaan naar de dokter.

mijn zusje heeft ook kinkhoest, ik weet niet wat ze precies bij de huisarts gedaan hebben om te kijken of ze het had (omdat ik toen een weekje niet thuis was, anders had ik er wel naar gevraagd hoor).
op de radio o.i.d. had ik gehoord dat het weer steeds vaker voor komt, dus het zal best kunnen dat je het hebt, want het ‘‘heerst’’ een beetje.

Ik heb dat ook een paar keer gehad, toen was ik echt minutenlang aan het hoesten, dan liepen de tranen over m’n wangen en moest ik kokhalzen.