Kinderen met obesitas moeten voorkomen worden

Op straat zien we steeds meer dikke mensen, we kijken ze na en vormen gelijk vooroordelen. We denken namelijk vaak dat het komt doordat ze veel eten, terwijl het soms ook door een ziekte komt. Ze worden raar aangekeken als ze iets vets eten. Ze kunnen niet met de mode mee gaan, kleding kopen is sowieso moeilijk als je een maat 50 hebt. Mensen met obesitas willen niet anders behandeld worden dan andere mensen, maar zeuren tegelijkertijd wel over van alles. En dan de kinderen die dik zijn, ze hebben nog een hele toekomst voor zich. Er komen de laatste tijd steeds meer kinderen met obesitas. Ze worden gepest op school, pesten doet een kind pijn. Door het pesten isoleren kinderen zich snel.
Kinderen spelen tegenwoordig niet meer buiten, ze zitten alleen maar achter de XBOX hierdoor bewegen ze amper. Kinderen van de mensen uit de midden- en hogere sociale klasse kunnen op een teamsport of een andere sport. Hierdoor hebben deze kinderen meer beweging en meer sociale contacten. De kinderen uit de lagere sociale klassen kunnen niet deelnemen aan een sport en komen op deze manier in een isolatie terecht. Ze gaan meer gamen en eten daarbij een zak chips.
Hierdoor hebben ze al een grotere kans om dik te worden.
Wij vinden dat alle kinderen de mogelijkheid moeten hebben om deel te kunnen nemen aan een sport. Je moet alle kinderen gelijk behandelen, anders ontstaat op dat gebied ook weer ongelijkheid. Dit willen we voorkomen. Daarom hebben wij een super plan. Wij vinden dat alle kinderen de mogelijkheid moeten hebben tot sport, sommige kunnen niet sporten omdat hun ouders dit niet kunnen betalen. Wij vinden dat sport toegankelijk moet zijn voor alle kinderen tot 18 jaar.
Wij vinden dat alle kinderen tot 18 jaar gratis moeten kunnen sporten!
Dit wordt dan door de overheid betaald, ja de overheid maakt dan kosten maar uiteindelijk is het een win-winsituatie! Doordat kinderen de mogelijkheid hebben om te sporten, hierdoor neemt het aantal obesitas patiënten af en heeft de overheid minder zorgkosten! Zijn jullie het hier mee eens of oneens?

Nee, niet gratis sporten, gewoon het aanpassen van de opvoeding van ouders die de hele dag door aan het werken zijn en hun kinderen daarom maar volstoppen met opwarmmaaltijden en snoepgoed. Aangezien eten de grootste rol speelt in het alsmaar dikker worden van mensen (en ook kinderen) in deze maatschappij.
Natuurlijk is beweging belangrijk, maar als je suikers en geen verse groenten eet gaat er nooit wat veranderen.

Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe zouden we die opvoeding kunnen aanpassen? Het is namelijk niet zo dat het alleen gebeurd bij ouders die de hele dag aan het werk zijn, ook bij werkloze ouders komt het veel voor

Heb je door dat dit echt een hele erge overhaaste generalisatie is? Kinderen van tegenwoordig zitten echt niet de hele dag alleen maar op de xbox te spelen, en het is ook niet zo dat als je uit een lager milieu komt, je automatisch niet op een sport kunt.

Sorry, maar ik vind niet dat je een goede beginpost hebt gemaakt.

Tuurlijk wil je voorkomen dat kinderen obesitas krijgen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de ouder. De overheid kan daar wel in gaan investeren enzo, maar sporten helemaal gratis maken is daar niet de oplossing voor, denk ik. Ik ben van mening dat je bij de mensen thuis de mentaliteit zult moeten veranderen, want je kunt sporten wel gratis maken maar als mensen het nut er niet van inzien heeft het alsnog geen zin.

ik dacht dat er al een soort stichting was voor arme gezinnen zodat die wel sport konden betalen.

en sporten hoeft niet per se op een sportschool te gaan, gewoon buiten voetballen met vrienden of fietstochtjes maken is ook sport. en ik denk idd zoals hier boven gezegd wordt, ook mensen aanleren gezond te eten.

ik vind trouwens de beginpost wel een beetje vol met vooroordelen…

Ik ben het met iedereen hier eens. Verder vind ik ook dat er te hysterisch gedaan wordt, zoals laatst over dat koningsdag ontbijt. Verschillende organisaties vonden het super erg dat er dingen als chocoladehagel op tafel stonden terwijl daar echt niets mis mee is als je dat af en toe eet. Zeker niet op een feestdag.

Daarbij weet ik niet hoe het met andere sporten is maar als je uit een arm gezin komt kun je gratis op voetbal en krijg je zelfs schoenen e.d. van de club/gemeente/whatever.

Woow, Evieefjuh wij hebben het berichtje allebei op PRECIES hetzelfde moment verstuurd, haha!

Als je ouders het niet kunnen betalen is er idd nog een soort stichting(/gemeente). Onze buren gebruiken dit ook, het ene kind zit op streetdance en de andere op paardrijde. Bij het paardrijden moeten de ouders volgens mij wel bijbetalen maar de streetdance is helemaal gratis.
Daarbij hoeft een kind niet op een sport om te voorkomen dat hij overgewicht krijgt.

En het is ook niet zo dat je per se moet sporten om overgewicht te voorkomen. Er zijn zat manieren om ‘gezond’ te blijven, zelfs dmv spelletjes op de Wii.

Je titel klinkt trouwens alsof kinderen die overgewicht kunnen krijgen, geaborteerd moeten worden :’)

Wel raar dat ze geen geld hebben voor een sport, maar wel voor een dure spelcomputer…

Hier dacht ik ook meteen aan :’’’)

Als de ouders in de eerste plaats al eens zouden stoppen met hun kinderen vet te mesten :’) niet alle ouders van dikkertjes, maar toch een groot deel. En als ze dan toch geld hebben voor een playstation en waarschijnlijk 30 spelletjes, hebben ze vast ook wel geld voor een paar sportschoenen. Gewoon een beetje hardlopen, voetballen (hoeft niet per se bij een ploeg, kan ook gewoon gratis met vrienden) enzovoort. Ik wist trouwens niet dat er gratis voetbalploegen enzo zijn, volgens mij hebben wij dat hier niet… geen idee maar het zou op zich niet slecht zijn

Haha inderdaad, formulering kan iets beter.

Dit ja haha.

Ik ben het er mee eens dat obesitas zo veel mogelijk voorkomen moet worden, niet alleen om het pesten te voorkomen maar ook voor lichamelijke problemen later. Maar niet door iedereen tot 18 jaar maar een gratis sport abbo te geven. Buiten spelen is ook sporten, hardlopen etc. ook, daar is geen sportschool voor nodig. En ik denk dat ouders, en de kinderen zelf ook, beter voorgelicht moeten worden over hoe gezond (en goedkoop) te koken. Met sporten alleen ga je obesitas niet tegen, gezond eten is het belangrijkste.

En alsof alle obesitas kinderen ineens gaan sporten als het gratis is :’)

Verplaatst naar Nieuws en Actualiteiten!

De grootste verantwoordelijkheid ligt volgens mij inderdaad bij de ouders. Kinderen moeten naar mijn mening niet te veel bezig zijn met eten. Daarnaast vind ik het slecht dat ouders hun kinderen zelf laten bepalen hoeveel snoep ze eten. Kinderen kunnen die keuzes nog niet maken.

Dit ja, dat zal toch op een of andere manier gestimuleerd moeten worden.

Het is wel een feit dat kinderen uit een lagere SES (Sociaal Economische Status) een grotere kans op overgewicht hebben. Maar jij stelt dat ze sowieso overgewicht krijgen en dat het nog hun eigen schuld is ook. Dat is niet zo.
Ik denk dat je, om overgewicht te behandelen én te voorkomen, je je moet richten op een aantal zaken:

• Beweging inderdaad. Zo’n organisatie die gratis sporten aanbiedt is echt heel goed. Beweging moet meer gepromoot worden, door zo’n reclamecampagne van een organisatie als SIRE ofzoiets.
  • Goede voeding. Het is een feit dat vetrijke en suikerrijke producten goedkoper zijn dan echt gezonde voeding, omdat dit goedkope grondstoffen zijn. Dit zou, met hulp van de overheid, veranderd moeten worden.
  • Betere check up door de schooldokter en docenten. Zodra een kind te zwaar dreigt te worden, kaart het aan. Leer docenten dan wel hoe ze dit moeten doen, want het is wel een lastig onderwerp om te bespreken.
    Er zijn hele lespakketen rond gezond eten en bewegen, dat zou ook al een goed idee zijn om dat te verplichten misschien. Dan zegt een kind vanzelf tegen zijn ouders: “Ik heb geleerd dat ik 60 minuten per dag moet bewegen, mag ik gaan buitenspelen nu?”

Wie dit interessant vindt: lees De Obesogene Samenleving van H. Dagevos. Je kunt hem in google vinden als pdf :wink: