Kinderen/familie/vrienden op de mond zoenen

Ik keek een paar weken geleden op uitzendinggemist die talentenjacht van ‘Lama gezocht’ en toen uit de zes halve finalisten de drie finalisten gekozen werden, werd er lustig op de mond gezoend om elkaar te feliciteren. Toen ik dit zag, vond ik dit weliswaar opvallend, maar interessant en ergens ook wel heel lief. Het was duidelijk dat die mensen door de weken heen een band gekregen hadden met elkaar.

Vanaf dat moment speelt dit onderwerp in mijn hoofd en na wat artikels gelezen te hebben op internet kwam ik tot mijn grote verbazing erachter dat veel mensen het echt not done vinden om hun kinderen of broers/zussen op de mond te kussen.

In dit artikel zegt de schrijver een gevoel van walging te hebben ondervonden toen ze een geëmotioneerde vader zijn zoon een kus op de mond zag geven tijdens zijn diploma-uitreiking. En in dit artikel geeft de schrijver aan dat als hij erachter komt dat zijn vader hem ooit op de mond gekust heeft als kleuter, dat hij hem het liefst direct aan zou geven, want ‘als kind ben je weerloos’.

Ik ben zelf als kind altijd op de mond gekust door mijn ouders en dat is gestopt toen ik er geen behoefte meer aan had. Ik heb mijn broer echter tot mijn achttiende nog soms op de mond gezoend. Dat is voor mij heel normaal, maar kennelijk verschilt dat dus heel erg van gezin tot gezin.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit onderwerp vinden en hoe jullie zelf zijn opgevoed wat dit betreft. (:

Wij doen dat echt nooit, dat zou gewoon raar zijn. Behalve als kindje misschien, bij je moeder of vader.

Maar ik heb er geen probleem mee als anderen dat doen. Maar in mijn omgeving is het raar.

Mijn oma kust mij soms nog op de mond! Maar ook heel vaak op de wang omdat ik nu natuurlijk ook wat ouder word… Zelf vind ik het niet erg

Volgens mij zoende mijn moeder me wel op de mond voordat ik vriendjes kreeg. Gewoon voor het slapengaan enzo. Maar als je een vriendje krijgt, krijgt dat zoenen toch een iets andere betekenis dus dan doe ik dat ook niet meer met ouders. :’] (ok mijn pa is sowieso niet van het lichaamscontact whatsoever)

Vind het op zich niet zo heel raar. Volgens mij doen ze dat in andere culturen wel op die manier maar in Nederland vinden veel mensen dat apart.

Inderdaad, ik zoende mijn ouders vroeger ook gewoon op hun mond als ik welterusten ging zeggen. Maar op een gegeven moment hield dat gewoon op.
Vorige week zag ik de moeder van mijn vriend haar dochter die op wereldreis ging ook gewoon een zoen geven op haar mond. Ik vond het juist heel lief.

Het is ook maar gewoon per gezin wat daar ‘normaal’ wordt gezien. Iedereen mag toch zelf weten hoe zij zoiets doet?
Edit: nu ik er over nadenk, ik zoen mijn oma ook nog steeds op haar mond, soms.

bij ons in het gezin kust iedereen elkaar op de mond, zelfs mijn broertje en ik, terwijl mijn broertje ook al 20 is. En ik kus ook gerust al mijn oppaskindjes op hun mond haha! Hoewel ze dat meestal zelf doen, maar dat ga ik ook niet tegenhouden.

Ik vind het niet raar, het is niet dat we innig romantisch staan te zoenen ofzo…

Ik ben 17 en kus mijn moeder nog steeds op de mond maar dat is ook de enige. Oh en m’n broertje en zusje ook trouwens, die zijn 6 en 8. Verder begon mijn vader mij en m’n broer sinds vorig jaar ineens op m’n wang te kussen ipv op m’n mond :’) Naja oke, ik vind het niet erg. M’n stiefvader en andere familie en vrienden enzo kus ik altijd op de wang.

Op de mond vind ik eigenlijk best wel raar :stuck_out_tongue: Maar dat ben ik, ik zou dat echt niet fijn vinden. Gewoon een/drie kussen op de wang is prima =)

Ik kus wel eens mijn beste vriendinnen op de mond en mn broertje ook maar die is dan ook nog 3 , maar ik geef mijn moeder of vader nooit kus ook niet op de wang is dat raar ?? :stuck_out_tongue: vindt ik zelf wel een beetje maarja

Precies dit.

Vroeger gaf ik mn ouders altijd een kus op hun mond, met mn broers heb ik dat eigenlijk nooit echt gedaan. Niet voor zover ik me kan herinneren tenminste. Nu doe ik het eigenlijk bij niemand meer (qua familie dan). Is gewoon opeens opgehouden ofzo, kan het me eerlijk gezegd niet eens meer herinneren…

Dat heb ik echt nooit gedaan. Ik doe alleen 3 kussen bij familie. Ik heb het eerder wel gedaan bij een paar vrienden/vriendinnen, een kus op de mond bij afscheid. Alleen bij hen vind ik het normaal als ik er aan denk. Bij andere vrienden zou het heel raar zijn om te doen, ook gewoon omdat zij helemaal niet zo zijn en het zou dus echt niet passen om dat te doen :’)
Maargoed, als je er mee opgroeit is het normaal. Ik ben er niet mee opgegroeid bij m’n ouders/familie/vrienden, dus het zou nu heel awkward zijn als zoiets gebeurt, omdat het normaal nooit gebeurt.

Bij mij thuis is het ook nooit gedaan, maar mijn zusje en ik zijn sowieso niet
echt “zoenerig”, met niemand uit de familie. Liever gewoon een knuffel en met verjaardagen
natuurlijk wel 3 zoenen.
Maar ik vind het ook niet raar ofzo als andere mensen het wel doen.

Ik zoen vrienden wel op de mond.
Familie niet, alleen soms wel eens mijn vader. (Dit klinkt raar maar ja ik bedoel dus gewoon even een snelle kus op de mond als hij me weg heeft gebracht met de auto ofzo)
En kinderen al helemaal niet (dat vind ik echt ranzig)

Ik geef m’n moeder en 2 van m’n broers wel nog steeds een kus op de mond, bij m’n vader is het een knuffel en bij m’n andere broer is het niks.
Vrienden knuffel ik gewoon, en kleine kindjes die ik echt héél lief vind, en al goed ken vraag ik af en toe om een kusje als ik weg ga.

Mijn ouders, oma en zussen geef ik wel een kus op de mond. Familie en goede vrienden gewoon een kus op de wang.

Ik heb bijna anderhalf jaar voor een kindje van één gezorgd (ik ben/was au pair), nu is die dus 2 en een half en die heb ik ook altijd gewoon op de mond gekust als het zo uitkwam. Ik voelde me ineens een beetje nerveus worden toen ik al die extreme meningen las op internet en ik vroeg me ineens af of mijn gast-ouders daar misschien ooit iets geks van gedacht hebben. Die hebben dat vaak genoeg gezien, maar er is nooit iets over gezegd, dus ik ga er vanuit dat ze het niet raar vonden.

Nooit gedaan bij iemand anders van de familie dan mijn opa (ik zie hem niet zo vaak en ik ben zijn favoriete kleinkind). Ik geef meestal 3 kussen op de wang. Ik ben in ieder geval niet zo’n zoentype. Maar ik kan het op zich wel begrijpen, het hoort niet heel erg raar te zijn, wij hebben het thuis gewoon niet zo.

Ik geef mn moeder wel eens een kus op haar mond, maar niet waar veel mensen bij elkaar zijn. Mijn vader geef ik gewoon een kus op zijn wang en mijn zus eigenlijk bijna nooit:P Af en toe een kusje op haar wang…
Maar mijn kleine nichtje die 14 jaar jonger is, geef ik wel een kus op haar mond:)