Kinderboek

Hee, ik ben bezig met een kinderboek. Nouja, of het blijft bij een lang verhaal. Ik heb de eerste pagina al af. Dus voor wie het wil lezen (en me me tips wil geven :grinning:), hier het verhaal tot nu toe:

Meneer Meester is de lievelingsleraar van alle kinderen op basisschool de Suikerpot. Hij maakt altijd grapjes, maar als hij iets uitlegt luistert iedereen naar hem. Hij is best dik en heeft een grote, ronde bril met onder zijn neus een snor die bijna heel zijn bovenlip bedekt. Als hij praat is het net of alleen zijn onderlip beweegt. Maar dat hij niet de knapste meester is maakt de kinderen niets uit.
Dit schooljaar heeft meneer Meester een klas van 12 kinderen, en ze zitten allemaal in groep 4 in klas 4B. De groep bestaat uit 6 meisjes en 6 jongens. De meisjes heten: Lotte, Jasmijn, Anne, Kim, Tara en Sanne. De jongens heten: Rens, Frank, Jan, Sven, Kevin en Joris.

Op dit moment is groep 4B een toneelstukje in elkaar aan het zetten. Ze moeten over 3 weken voor alle ouders gaan optreden. Dit is pas de eerste keer dat ze er mee aan de slag gaan.
‘Nou jongens en meisjes,’ zegt meneer Meester tegen de groep ‘iedereen krijgt een rol in dit toneelstukje. Niemand mag ervoor kiezen om achter het toneel te blijven.’ Zegt hij.
‘Aah…’ Zuchten een paar kinderen.
Zij willen liever niet optreden. Dat vinden ze eng. Maar je moet gewoon maar denken dat heel het publiek in z’n onderbroek zit! Had meneer Meester gezegd.
‘Niet zo negatief. Het wordt een super toneelstukje! Ga maar lekker even zitten, dan zal ik voorlezen waar het toneelstuk over gaat.
Hij begon met lezen: ‘Eens was er een koning. De koning was gemeen, zelfs tegen zijn eigen zoon. De zoon, prins Karel genaamd, was verliefd geworden op een meisje dat niet van Adel of Koninklijk bloed was. De koning was boos geworden op Karel, en hij mocht niet met haar trouwen. ALLEEN…’ zei meneer Meester met een harde stem. De kinderen keken hem vol spanning aan. ‘maar alleen als hij naar de Dodengrot zou gaan, om daar de draak te doden die jaren geleden de dierbare kroon van de koning had afgepakt. Als hij de draak zou doden en de kroon mee terug kon nemen, mocht hij trouwen met het meisje. En anders, werd hij pardoes uit het land verbannen en wilde de koning hem nooit meer spreken.’
Zonder dat er nog maar een tel voorbij was waren de kinderen al begonnen met de rolverdeling.
‘Ik ben prinses!’ zei Anne.
‘Ik wil de draak zijn die de prins opeet!’ zei Frank.
‘Niet eerlijk, ik wilde de draak zijn!’ riep Kevin.
‘En nu even allemaal stil mijn onderdanen.’ Riep meneer Meester met harde stem. Hij stond op een wankelend tafeltje dat een meter voor het podium stond. De kinderen, die allemaal op het podium stonden gingen gelijk zitten en waren stil.
‘Ik heb al een rolverdeling. Niemand heeft een stomme rol, want ik zal je verklappen dat elke rol leuk is om te spelen. Voor de kinders die het eng vinden om helemaal vooraan te staan heb ik een rol bedacht waarbij je natuurlijk wel wat moet zeggen en dansen en zingen, maar waarbij je toch niet helemaal vol in de aandacht staat. Ik weet zeker dat niemand z’n rol erg zal vinden, weet ik zeker.’
Klas 4B werd gelijk al weer wat vrolijker. Meneer Meester sprong van de tafel af en pakte een papier dat in zijn koffertje zat.
‘Let op, dit is de rolverdeling: Jasmijn, jij bent Laurentina. Dus het meisje waar prins Karel verliefd op is. Lotte, jij bent de geest van de grot. Klinkt dat niet spannend? Anne, jij bent de vrouw van de koning. Kim, jij bent de hofdame van de koning, samen met Sanne. En dan komt Tara, jij mag het verhaal gaan vertellen. Tijdens het toneelstuk krijg jij een blaadje en tussendoor lees jij voor. Dat is voor jullie ouders om het verhaal goed te kunnen begrijpen. Zijn jullie toch wel blij met jullie rol?’
De meisjes knikten, niemand vond dat ze echt een stomme rol had.
‘En dan nu de jongens. Eens even zien… hum die dum… ja! Frank, jij speelt de koning. Kevin, jij bent de prins. Sven, jij speelt de draak. Joris jij bent een ridder te paard, samen met Jan. En Rens, jij mag de rol van misdadiger op je nemen. En is iemand van jullie niet blij met zijn rol?’
De jongens knikten allemaal van nee. Ze vonden dat ze allemaal een goede rol hadden gekregen.

niemand? :frowning_face: