Kind weggestuurd in Dolfinarium om sondevoeding

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22924865/Kind_moet_weg_om_sonde.html

Sorry voor de kwaliteitsbron. :’)

HARDERWIJK -
Een kind dat afhankelijk is van sondevoeding zou vrijdag met zijn gezin van een terras van het Dolfinarium in Harderwijk zijn gestuurd. Het park zoekt uit wat er precies is gebeurd.

Een moeder van een ander gezin maakte bezwaar tegen de sondevoeding op het terras, schrijft vriendin van het gezin Saskia Schouten op haar Facebookpagina. “Ze was zo brutaal om er iets van te zeggen en zelfs openlijk te vragen of mijn vriendin wel goed voor haar kind zorgde!”
De klagende vrouw haalde vervolgens de beveiliging erbij. “Die kwam vertellen dat zelf meegebrachte consumpties niet waren toegestaan op het terras. Het is sondevoeding!,” schrijft de verontwaardigde Saskia. Het gezin werd verzocht het terras te verlaten, omdat het “een onsmakelijke situatie zou zijn voor de andere gasten.”

Dit staat op de facebook van het dolfinarium

Reactie Dolfinarium omrent de familie die zou zijn weggestuurd van een van onze terrassen:

We zijn aan het uitzoeken wat er precies is gebeurd. Als het verhaal kopt dan is dat zeer kwalijk en zullen we vanzelfsprekend onze excuses aanbieden aan deze familie en het (meer dan) goed met ze maken.

Tevens hebben we jullie hulp nodig. Heeft er iemand het (email)adres of telefoonnummer van deze mensen? Zou diegene dat willen opsturen naar info@dolfinarium.nl?

Wij zullen vervolgens contact met deze familie opnemen.

update: De familie is gevonden en we gaan het oplossen. Bedankt voor jullie hulp en betrokkenheid.

Hierbij nogmaals een reactie op het voorval met de familie en de sondevoeding:

Sinds de klacht bij ons kenbaar is gemaakt zijn we dit gaan uitzoeken. Het incident bevreemde ons zeer, want zelf meegenomen etenswaren mogen gewoon genuttigd worden op de terrassen van onze horecagelegenheden. Laat staan als dit sondevoeding betreft. We ontvangen vaker volwassenen en kinderen die hier van afhankelijk zijn en werken tevens samen met stichtingen die het onder andere voor deze mensen net iets draaglijker maakt door ze samen met ons een onvergetelijke dag te bezorgen.

Bij de medewerkers die wij vandaag gesproken hebben en die normaliter bij dit soort voorvallen direct op de hoogte worden gebracht, is dit verhaal onbekend. We zijn daarom blij dat we inmiddels een eerste contact hebben kunnen maken met deze familie om van hen te vernemen wat er zich precies heeft afgespeeld. Later in deze week kunnen we er met deze familie uitgebreid over spreken. Pas als we alle feiten kennen, kunnen we zowel intern maatregelen treffen en de familie een dag terug laten komen om ze een grandioze dag in het Dolfinarium te bezorgen, zoals we dat bij elke gast trachten te doen.

We danken iedereen die ons voorzien heeft van feedback en ook meegeholpen heeft om de familie in kwestie met ons in contact te brengen. De betrokkenheid was en is groot. Dat siert jullie.

We zullen op facebook een update plaatsen als er contact is geweest.

Las het gisteren en ik ging helemaal los. Woest
Wat hadden ze gewild? De sondevoeding uit het kind trekken? Of een broodje hamburger aanschaffen en die pureren voor in de sondevoeding ofzo.

Mensen zijn zo ongelofelijk bekrompen.

Er is ook helemaal niet precies duidelijk wat er gebeurt is en of het wel echt waar is. Over dat KFC verhaal in Amerika was ook ontzettend veel ophef, dat bleek later allemaal verzonnen. Ik zeg niet dat dit verzonnen is hoor, maar je hoort nu maar 1 kant van het verhaal.

Vind het wel heel netjes hoe het Dolfinarium hier mee omgaat!

Ik vind het vooral erg dat die andere vrouw problemen heeft met een kind dat sondevoeding nuttigt en daar over gaat zeuren. Als je iets ziet wat je niet bevalt kijk je maar de andere kant op en ze had ook gewoon ergens anders kunnen gaan zitten in plaats van die mensen weg laten sturen.

Helaas gebeurt het te veel dat mensen die iets afwijkends hebben moeilijkheden krijgen tijdens dagjes uit. Zo is er bij mij in de buurt een restaurant waar gehandicapte mensen niet mogen komen omdat andere mensen er last van hadden hen te zien eten… Schandalig als je het mij vraagt.

We leven echt in een belachelijke wereld…

Dit is trouwens het verhaal wat op facebook gepost is. Wat het begin van de ophef geweest is(facebookpagina is nu ook verwijderd)

Vandaag is een bevriende moeder met haar gezin naar het ‪#‎dolfinarium‬ geweest, een van haar kinderen krijgt sondevoeding. Een ander moeder daar vond dat maar een vreemde gewaarwording en was zo brutaal om er iets van te zeggen en zelfs openlijk te vragen of mijn vriendin wel goed voor haar kind zorgde!!! Vervolgens moest het kindje spugen (wat Emma ook vaak deed met de sondevoeding). De bemoeierige moeder is vervolgens naar de beveiliging gestapt, die kwam vertellen dat zelf mee gebrachte consumpties niet waren toegestaan op het terras!!! Het is sondevoeding!! De beveiliger heeft vervolgens zijn meerdere erbij gehaald en ze werden vriendelijk verzorgt het terras te verlaten, het zou een onsmakelijke situatie zijn voor de andere gasten…
Het gezin heeft vervolgens niet alleen het terras verlaten maar ook het dolfinarium verlaten…
Ik ben compleet overrompeld hierdoor… Wat een belachelijke situatie!!!

Ik denk inderdaad ook dat het een misverstand is. Ook omdat het “een vriendin van” iis.
Wat een rot vrouw overigens. Een beetje andermans dagje uit gaan verpesten, omdat ze het er niet smakelijk uit vindt zien!? Ik zou zeggen: pak je stoel, draai hem een kwartslag en wauw het is opgelost. Je ziet er niks meer van

Dit schijnt een bericht van de moeder zelf(?) te zijn

'vandaag een dagje dolfinarium, krijg ik een opmerking van een moeder ‘mevrouw uw dochtertje heeft een slangetje in haar neus’ waarop ik zeg ‘ja mevrouw, mijn dochtertje krijgt sondevoeding via een neussonde’. O zegt de mevrouw, ‘uw dochtertje ziet er wel heel slecht uit, geeft u haar wel voldoende te eten en drinken?’ ‘ja zeker mevrouw, ze heeft niet voor niets de neussonde en drinken komt wel goed over de dag verdeeld’. Mevrouw ‘maar uw andere kinderen zien er zo goed uit, ik denk dat u niet goed voor haar zorgt’, en ja hoor, natuurlijk begint het dochtertje te spugen, waarop de mevrouw in kwestie haar familieleden aanschiet en zegt ‘kijk nou, die mevrouw vindt het heel normaal dat haar kind spuugt!’ Moeder ‘nou mevrouw, ik vind het niet normaal maar mijn dochter wordt misselijk van de geur van al het eten wat hier wordt uitgeserveerd en de lucht van het bakken van patat en andere snacks’ waarop mijn man en oudste dochter tegen de mevrouw in kwestie zeggen ‘mevrouw, laat ons nou maar ons ding doen en onze dochter / zusje voeden op onze manier en volgens voorschriften van de kinderarts’.
Gaat de mevrouw in kwestie naar de beveiliging, ja hoor, meneer van de beveiliging komt even kijken en wat denk je? Er wordt ons vriendelijk verzocht of wij het terras willen verlaten want het is niet toegestaan eten wat van huis meegenomen is te nuttigen, waarop ik zeg dat onze dochter afhankelijk is van haar sonde. Zegt de meneer van de beveiliging ‘dit is een zeer onsmakelijke situatie voor de overige gasten, waarop ik reageer met ‘maar meneer we hebben het toch zelf allemaal opgeruimd en er is volgens ons verder niemand die er last van heeft dat onze dochter sondevoeding krijgt’.De meneer van de beveiliging gaat even overleggen met zijn meerdere en deze vindt ook dat wij onmiddellijk het terras moeten verlaten. We hebben dus niet alleen het terras verlaten maar ook meteen maar het gehele dolfinarium, we waren dus niet welkom met een kind met sondevoeding. Sorry moest het even kwijt, even mijn gal spugen, wat een leuk dagje had moeten worden liep dus uit op een fiasco’…

Wat ik me wel afvraag. Waarom ga je ergens op een terras waar allemaal mensen zitten te eten zitten als je weet dat je kind misselijk wordt van etensgeuren en dan gaat spugen? Want dat is wel onsmakelijk voor de andere gasten. Ze hadden daarom niet weggestuurd mogen worden dat vind ik wel. maar dat gedeelte(van het spugen) wordt niet in de krantenberichten verteld.
Zo zie je maar dat de media niet eens alles laat zien van het verhaal

Waarschijnlijk omdat ze zelf wel moesten eten. En er zijn ook andere broertjes en zusjes betrokken. Die kinderen wil je, ondanks dat er vaak veel aandacht gaat naar een ziek broertje of zusje, ook aandacht en een ‘normaal’ leven geven. Niet alles aanpassen omdat er 1 ziek is.
Begrijp me niet verkeerd, ik kom zelf uit zo’n situatie. We kunnen nu eenmaal niet alles aanpassen voor mijn broertje. Hij moet ook vaak spugen.
En het is ook niet zo dat ze in een viersterrenrestaurant zaten ofzo.

Heel eerlijk geloof ik er geen bal van. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die zelf moeder is, tegen een andere moeder zó’n opmerking maakt over een kindje met sondevoeding.
Daarnaast de opmerking “eigen consumpties zijn niet toegestaan”, ja daag. Dat zegt een medewerker niet.

Gok dat iemand uit is op 15 minutes of fame.

Ik vind het slecht van de beveiliging, maar ik snap die moeder wel dat ze daar alsnog gaat zitten, het ruikt daar bijna altijd naar frietuur en anders kan je nergens zitten.

Sorry hier ging iets fout

Ja dit geloof ik ook wel. Maar ik geloof best dat moeders zulke dingen zouden zeggen overigens. Ik zit zelf in een rolstoel (en mijn zusje ook) als we naar een pretpark gaan. We krijgen vaak genoeg de opmerking “makkelijk zeg zo’n rolstoel, ik wil ook wel eeen beetje zitten en voor morgen”. En meestal zijn dit volwassenen en geen pubers ofzo

Nee dat snap ik ook wel idd. Het is ook vervelend voor broertjes en zusjes. Ik weet ook niet hoe erg het spugen was, maar dat kan wel onsmakelijk zijn voor andere gasten. Sondevoeding zelf is niks onsmakelijks aan. Dus achterlijk dat die vrouw daarover zeurde.
Ik vind het alleen wel stom dat dit gedeelte er niet bij staat in de krantenberichten.

Doet mij denken aan het voorval in Amerika dacht ik, waarbij een meisje die vol zat onder littekens (dus ook haar gezicht) uit de KFC/MacDo/whatever het was werd weggestuurd omdat ze de klanten wegjoeg. Ik kan er geen woorden aan geven, te belachelijk gewoon.

Maar goed, ontopic :’) Ik vind dat het dolfinarium wel netjes heeft gereageerd, ze laten zien dat dit écht niet kan en volgens mij gaat de vrouw in kwestie (die dat dochtertje wegstuurde) niet meer zo lang werken daar.

Dat verhaal was verzonnen door de familie.

Eh serieus? Oh best lame dat ik dat geloofde dan…

Ik weet het niet. Ik geloof in ieder geval wel dat er mensen zijn die zo achterlijk zijn dat ze er op die manier wat van zeggen… maar inderdaad dat het personeel haar wegstuurt… misschien een hele nieuwe werknemer die niet wist wat hij moest doen?

Ik weet niet of ik het moet geloven. Net als dat meisje dat zogenaamd zou zijn weggestuurd vanwege haar littekens in haar gezicht na een aanval van een hond → achteraf bleek het allemaal verzonnen te zijn voor aandacht en geld. Als dit wel waar is, vind ik dat natuurlijk een verschrikkelijk slechte zaak en te triest voor worden. Maar tot zover geloof ik het niet.

Inderdaad.
Ik denk echt niet dat medewerkers iemand zomaar zouden wegsturen. Zie je het al voor je? Dan moet er écht iets gebeurd zijn.