Kind neemt veel pilletjes.

Hee meiden!

Ik loop nu een paar dagen stage op een basisschool en was vandaag weer bij mijn stageklas (bovenbouw). Eén jongetje kwam tussen de middag terug om nog even iets te pakken. Het waren pilletjes. Mijn mentor en ik waren nog in de klas. Mijn mentor vroeg wat dat precies voor pilletjes waren. Het waren concentratiepilletjes. Ze vroeg ook hoeveel hij er dan nam, toen zei hij iets waar ik best wel van schrok…
Hij moet er van zijn moeder 27 per dag nemen, 9 's ochtends, 9 's middags en 9 's avonds…
Ik dacht bij mezelf, concentratiepilletjes? Hij doet hartstikke goed mee? Maarja, dat kan natuurlijk dan ook door die pilletjes komen…
Maar 27 per dag? Dat kan toch niet goed zijn?
Weten jullie misschien een medicijn waarvan je er echt 27 per dag in moet nemen?

Hij heeft ook iets met zijn hand, zijn duim staat scheef. Omdat hij zuurstoftekort had bij zijn geboorte, vertelde hij. Hierdoor moet hij een soort spalk om.

Misschien raar, maar ik moest gelijk aan Munchausen by proxy denken…
Het kan zijn dat ik me nu zorgen maak om niks, maar ik wil toch wel graag weten wat het nou kan zijn.

Alvast bedankt!

Vraag even na bij zijn ouders of het er echt zoveel moeten zijn :wink: 27 is inderdaad erg veel. Ik kan van mijn stages in de bivenbouw herinneren dat er veel kinderen waren die pilletjes hadden. maar meestal waren het maximaal stuk of 15 :wink:

Ik heb 't net opgezogd op google en kon er niet veel over vinden,
op één site stond wel dat je er 3 per dag moet hebben.
Maar het lijkt me sterk dat je er 27 van moet nemen, dat kán niet goed zijn voor je gezondheid.
Als dat jongetje echt zóveel problemen heeft met zijn concentratie dat hij 27 pillen per dag moet nemen zouden ze hem echt niet aan zijn lot over laten,
lijkt mij dan. :open_mouth:
maarja, dat denk ik dan he. x]

Wow, dat is wel erg apart ja.
Ik zou niet meteen conclusies trekken, maar als je een dokter kent kan je die misschien vragen of ie iets van die hoeveelheid af weet?

Ja, ik ga het er sowieso nog wel met mijn mentor over hebben.
Hij komt altijd alleen naar school, dus ik heb zijn ouders nog nooit gezien… (het is groep 7/8 wat ik doe)
Bij bijna ieder kind in mijn klas is er iets, echt heel erg nare dingen. Niet leuk. :frowning_face:
Ik zit er wel echt mee, want ik heb wel iets met dat jochie, hij is echt een schatje. :slightly_smiling_face: Daarom zou ik het wel heel erg vinden als er iets mis is.

27 kan (lijkt mij) nooit goed zijn ;o!

:C kan je nagaan wat leraren elke dag meemaken…
Als je wéét dat er iets is met één van je leerlingen, maar je er niks aan kan doen omdat je geen bewijs hebt of iets dergelijks…

Ik heb het net ook aan mijn moeder verteld, zij vond het ook apart. Ze dacht aan Ritalin (kan voor ADHD zijn), maar op internet staat daar niks over 27 per dag.
En ik neem aan dat als er zo’n soort medicijn gebruikt wordt, dit doorgegeven is aan de leerkracht. Maar dit is dus niet zo, want ze wist wel van pilletjes, maar niet wat voor soort of hoeveel. En dat terwijl hij wel nu al het tweede jaar bij deze lerares is.
Hij zei ook nog iets over dat het een grote pot is, van 400 gram dacht ik. De pilletjes zaten in een plastic zakje, dus ik heb geen verpakking kunnen zien. (wel logisch, want je neemt geen pot van 400 gram mee naar school :stuck_out_tongue:)

Inderdaad!
Ik vond het al veel toen hij ‘9’ zei, maar toen vertelde hij dat het 3x per dag moest…

Misschien kan jij, of je mentor zijn moeder eens bellen om te vragen of het echt de bedoeling is?

Kun je niet je dokter opbellen, gewoon voor de informatie? Of even bij de apotheek langs gaan?

Het lijkt mij inderdaad niet goed…

ritalin is nooit zoveel. En zo’n grote pot krijg je nooit mee in een apotheek(sowieso krijg je in een apotheek voor maximaal 3 maanden mee en ik heb nog nooit gezien dat iemand 27 pillen per dag van 1 medicijn moest hebben(ik werk in een apotheek). Misschien is het iets homeopatisch? Of misschien heeft de moeder het illegaal verkregen via internet ofzo(klinkt misschien extreem maar het kan wel)

Het klinkt inderdaad als Ritalin. Maar goed dat zit altijd in strips verpakt en niet in een pot. en daar hoef je er zeker geen 27 van de slikken.
Opzich kun je best met zijn ouders contact op (laten) nemen (wel in overleg met iemand anders van je werk). En aangeven dat je zeker wilde weten dat hij deze pilletjes op zak mocht hebben. Ik bedoel het kan ook zijn dat hij ze ergens weggenomen heeft ofzo. Als mijn kind later op school komt met pilletjes op zak, waarvan ik niets aan school heb laten weten zou ik ook willen dat ze contact met mij opnamen. Maarja kinderen zeggen wel vaker dingen die niet kloppen dus misschien neemt hij er wel helemaal geen 27 per dag. Maar op zeker te zijn zou ik het toch even checken !

Heel goed dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen. ( heb de pabo gedaan :slightly_smiling_face:)
Maar als stagaire mag je nooit zelf actie ondernemen! Met je mentor overleggen en dan moet hij/zij daar wat mee doen. 27 is inderdaad heel veel.

dat kan toch nooit goed zijn…?

Ik ken hem nog niet zo lang natuurlijk, maar het is een klein jongetje van 11 jaar, heel lief en de rustigste in de klas (misschien wel door die pilletjes). Ik weet bijna wel zeker dat hij ze niet stiekem meeneemt naar school. Hij zei dat hij ze van zijn moeder moet nemen.
Zijn broertje zit ook daar op school, 2 klassen lager. Die is veel drukker dan hem, maar van hem weet ik niet zoveel, alleen zijn naam.

Ik denk dat ik zo een mailtje ga sturen naar mijn mentor (die lerares van hem), want ik zit er wel heel erg mee. Straks is er wel iets gaande…
Dan wil ik niet op mijn geweten hebben dat er straks iets misgaat, zonder dat ik heb ingegrepen. Misschien mag ik wel niet zo ingrijpen als stagiaire, maar het gaat wel om zijn veiligheid en gezondheid.

En als het nou homeopatisch is?

Dan zou het niet uit moeten maken hoeveel hij er neemt kan dan toch geen kwaad :slightly_smiling_face:

Misschien kun je hem vragen waar zijn pilletjes van zijn als het van A.Vogel is hoef je je niet druk te maken want die zijn toch maar homeopathisch :wink:

^ Ja, inderdaad.

Te veel kruiden die in homeopatische middellen zitten zijn ook niet echt goed voor je. Denk aan de zwaardere kruiden die kunnen leiden tot maagklachten, maar ook diaree kan bij sommige gewone kruiden al voorkomen.