Killer Karaoke - Dierenmishandeling?

Hebben jullie het programma Killer Karaoke gezien dat gisteren in Nederland van start is gegaan? Het is de bedoeling dat kandidaten altijd blijven zingen, wat er ook gebeurd. Zo was er gisteren een meisje dat in een bak ijskoud water hing gevuld met slangen. Het eerste wat ik dacht: Is dit geen dierenmishandeling?

Een artikel van AD.nl:

Strafrechtelijk onderzoek naar slangen in RTL 5’s Killer Karaoke
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is een strafrechtelijk onderoek begonnen naar vermeende dierenmishandeling in het nieuwe tv-programma Killer Karaoke van RTL 5.
In het programma kunnen kandidaten een geldbedrag winnen door te zingen onder bizarre omstandigheden, zoals in een bad vol slangen.

De NVWA kwam in actie nadat zeker 100 mensen woensdag en donderdag hadden geklaagd bij de NVWA en het dierenalarmnummer 144, aldus een woordvoerder. Het onderzoek staat onder leiding van het functioneel parket van het Openbaar Ministerie. Volgens de woordvoerder zijn de programmamakers van het onderzoek op de hoogte gesteld.

Kamervragen
De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft inmiddels Kamervragen gesteld. De partij wil weten of de dieren enorme stress hebben. De partij vindt dat stress bij dieren ten behoeve van amusement moet worden bestreden.

De programmamakers zeiden eerder dat de spellen uiterst zorgvuldig zijn besproken met dierenbegeleiders en de spellen ook zijn getest. De dieren zouden nooit in levensgevaar zijn geweest en zich ook niet bedreigd hebben gevoeld.

Eerder liet de bekende bioloog Freek Vonk al weten zich zorgen te maken om het welzijn van de dieren in de tv-show.

Wat vinden jullie van dit programma en de manier waarop zij gebruik maken van dieren?

Slangen zijn koudbloedig dus het lijkt me echt hartstikke slecht voor die beesten om ze in ijskoud water te gooien? Ik heb er geen verstand van hoor maar worden ze daar niet vreselijk ziek van?

Dat klopt, het is echt slecht voor deze dieren!

Dit is de reactie van Freek Vonk:

Freek Vonk maakt zich ernstig zorgen om het welzijn van dieren in de tv-show Killer Karaoke, waarvan donderdagavond de eerste aflevering wordt uitgezonden. Dat schrijft de bekende bioloog op zijn facebookpagina.

Vonk maakt zich druk om een onderdeel van het programma waarin kandidaten moeten blijven zingen terwijl ze in een ijsbad vol slangen worden gezet. Hij meent dat de dieren daarmee in levensgevaar zijn gebracht en zich bedreigd voelden. ‘Alle signalen laten dat zien. Ik ben serieus benieuwd hoeveel slangen dit daadwerkelijk hebben overleefd’, schrijft hij.

‘Slangen zijn buitengewoon gevoelig voor luchtweginfecties. Kou en stress vormen de voornaamste factoren die ten grondslag liggen aan deze infecties’, legt Vonk uit. ‘Deze twee minuten in ijswater geeft bacteriën een bijzonder grote kans zich te vestigen in de keelholte, de luchtpijp, of de longen. Niettemin onderdrukt (zowel acute als langdurige) stress het immuunsysteem, wat de kans op een infectie nog groter maakt.’

De programmamakers lieten eerder weten dat de spellen uiterst zorgvuldig zijn besproken met de vaste dierenbegeleiders, en getest. Volgens hun zijn de dieren daarbij absoluut nooit in levensgevaar geweest en hebben ze zich ook niet bedreigd gevoeld. ‘De vaste dierenbegeleiders en verzorgers van dit programma zijn ofwel blijkbaar niet capabel genoeg om deze beslissing te nemen, ofwel hebben gekozen voor de entertainment en het geld, en niet voor de gezondheid en het welzijn van de dieren’, concludeert Vonk.

Ja, ik vind het dierenmishandeling. Als het puppy’s waren geweest dan had iedereen het zielig gevonden, maar omdat het slangen zijn, zou het ineens minder erg zijn? Slangen zijn ook niet mijn lievelingsdiertjes ofzo, maar het blijven wel dieren en ik vind het altijd zo laf dat mensen dit kunnen doen. Dieren zijn weerloos en onschuldig. En inderdaad, het feit dat slangen koudbloedig zijn, maakt het alleen maar erger en stress is al helemaal funest voor die arme beesten.

Misselijkmakend, natuurlijk is dit dierenmishandeling.
Leuk dat die programmamakers dit ook zo even doen, je kan toch wel nadenken over de consequenties van die beestjes én de reacties die je erop gaat krijgen?

-

Sowieso is dat dierenmishandeling. Daarnaast kan dat programma toch genoeg dingen bedenken zonder dieren?

In koud water, is echt heel erg wreed. Sowieso altijd met dat soort programma’s dat mensen dan in een bak met slangen moeten, denk ik altijd al van ‘moet dat nou?’ Maar dan worden ze in ieder geval niet ook nog eens in koud water gegooid, of zelfs ijswater, zoals ik net lees. Daar kunnen die dieren van dood gaan, en dat duurt niet eens zo lang. Wagelijk vind ik het!!!

Lijkt mij ook!

Het programma komt volgens mij uit Amerika waar het na zes afleveringen al stopte. Het werd gepresenteerd door die kerel van Jackass. Dacht dat ik dit ergens gelezen had!

Vind het inderdaad vreemd dat de programmamakers hier niet genoeg over na hebben gedacht. Ik zag in een filmpje van dit programma in Amerika dat iemand in een bak met wormpjes of maden ofzo moest gaan staan. Zelfs dat vind ik zielig.

Inderdaad niet mijn lievelingsdieren allemaal maar vind het wel echt te ver gaan!

Het ergste vind ik gewoon dat het puur ter vermaak is. Ik eet ook vlees (net als de meeste mensen in dit topic denk ik) en daarvan weten we allemaal dat die dieren ook niet netjes behandeld worden (hoewel ik biologisch vlees eet)… maar dit is gewoon puur ter vermaak en daar kan ik niet zo goed tegen. Het gaat niet eens om een programma met educatieve waarde of zo maar gewoon om ‘domme televisie’.

Ik had er nog niet zo bij stil gestaan, maar nu ik lees dat het vreselijk slecht is om slangen in koud water te laten, vind ik het echt verschrikkelijk. Het is gewoon een super weird programma waarmee je niks bereikt, dus dan is het extra erg om die dieren zo te mishandelen.

Ik ben er mee eens hoor, maar dat water is vast niet zo ijskoud, die ijsblokjes werden eringegooid toch? Dat blijft nog even boven hangen. (Tenzij die bak al koud was) Maar inderdaad, je ziet dat die dieren stressen en dat is niet goed voor zo’n ding.

Even off topic, maar ik snap niet dat mensen aan zo’n programma mee zouden doen. Ik heb ofidiofobie (angst voor slangen) en het zweet breekt me al uit als ik alleen het woord slang lees of hoor, dus ik zou echt nooit van m’n leven in een bad met slangen gaan zitten. Nooit.

Het waren ook niet alleen die slangen. Een konijn in een afgesloten bak waar een vrouw met haar hand in moest, dat beest schrikt zich dood. Muizen die ook in zo’n bak zaten, hartstikke bang natuurlijk. En dan die honden niet te vergeten!

Ik ben benieuwd of ze volgende week weer een show uitzenden waar dierenmishandeling in voorkomt of dat ze het achterwege laten!

Ik vond het gewoon een belachelijk slecht programma.

Nu slaan we wel een beetje door, deze voorbeelden :’) dit gebeurd overal, stelt naar mijn mening niks voor dat een konijn een beetje schrikt… zie het probleem voor die honden en muizen ook niet.

Zullen we jou eens in een afgesloten kist stoppen? Een mens kun je uitleggen wat er aan de hand is maar een dier snapt daar toch niks van.

Die vrouw moest een ding zoeken in die bak maar ze kon niet zien wat erin zat. Ja ik vind het zielig als er ineens een grijpende hand op dat beest afkomt.

Voor die honden vond ik het ook zielig dat ze dit moeten doen voor amusement. Ze werden ook weer behoorlijk hard teruggetrokken zodat ze niet te ver gingen.

Ja inderdaad, die beesten schrikken zich dood.