Kiezen; Havo of VWO?

Haaay,

Misschien kunnen jullie me helpen? Ik zit enorm te twijfelen of ik Havo of VWO moet kiezen. Havo kan ik makkelijk aan, dan kan ik alles rustig aan doen voor goede cijfers. Niet al te veel leren (wel wat natuurlijk) en gewoon normaal computeren, niet dat ik dan altijd achter de computer zit om te leren. Met VWO moet ik al iets meer mijn best gaan doen voor goede cijfers. Maar op het VWO zit je met 6’jes al in de goede riching. Een voordeel van VWO is dat je dan naar de universiteit kan gaan.

Op onze school werken we met compensatiepunten in de brugklas:

(een 4 = -2 compensatiepunt(en)
een 5 = -1 compensatiepunt(en)
een 6 = 0 compensatiepunt(en)
een 7 = 1 compensatiepunt(en)
een 8 = 2 compensatiepunt(en)
ect.)

Als je 7/8 compensatiepunten hebt zit je op het bespreekgebied. Met 9 compensatiepunten zit je op het VWO advies. Ikzelf heb 8 compensatiepunten en zou best graag naar het VWO willen. Maar ik zou dan meer moeten leren en de vraag raad je natuurlijk al: Wil ik dat wel?

Wat zouden jullie doen als jullie hetzelfde probleem hebben? ;s

x

Ik zou als ik jou was voor VWO kiezen, je kunt altijd nog als het na een jaar of langer niet gaat naar het HAVO toe :slightly_smiling_face:

Ik zou gewoon naar het VWO gaan. Je moet er misschien wel iets voor doen, maar het bepaald wel je toekomst. Als het echt te moeilijk is kun je altijd nog terug gaan.

Ik heb in die tijd voor VWO gekozen, omdat ik wist dat ik makkelijk Havo kon doen, maar ik wilde ook wel een challenge, om het zo maar te zeggen. Als je vwo echt niet aan kan, dan kan je nog altijd naar Havo, dan HBO en eventueel universiteit. Ik denk dat als je echt geen motivatie hebt, je hebt beste havo kan doen, maar het is wel zonde als je weet dat je VWO ook gewoon kan doen

Helemaal mee eens

Ik wil het je niet afraden, maar heel veel vrienden van mij gaan terug naar Havo. Dus van 4vwo naar 4havo of 5havo.

VWO. Als je HAVO makkelijk aankan, waarom zou je de lat dan niet iets hoger leggen? Bovendien, als het toch te zwaar blijkt kan je nog altijd afstromen. Niet geschoten is altijd mis, toch? (oke, beetje cheesy maar het is wel waar)

Bovendien weet je maar nooit wat je later wilt gaan doen, stel je komt er tijdens je HAVO achter dat je toch graag geneeskunde wilt doen (ik zeg maar wat) dan kan dat dus niet meer. Keuzes openhouden dus.

Zou VWO gaan doen als ik jou was, 8 compensatiepunten vind ik best veel! En je kan in 3vwo nog steeds naar 3havo gaan als je dat wil, van havo naar vwo is moeilijker.

Als je al een beetje weet welke opleiding je wil doen, zou ik vooral daar naar kijken. VWO is hard werken, maar je krijgt er wel veel kennis voor terug. Maar als je nu al zoiets hebt van, ik wil hbo gaan doen, lijkt me dat verstandiger. WO kan altijd daarna nog, en je kan ook altijd na de havo nog een vwo diploma halen (in 2 jaar)

-

Dankjewel voor jullie snelle reacties, ik zou zelf ook graag naar het VWO willen. Ik heb er ook met mijn ouders over gepraat. Zij zeiden dat hun er niets aan kunnen bepalen ofzo, dat ik het zelf moet kiezen.

Mijn beste vriendin gaat ook naar het VWO (ik heb 9 jaar bij haar in de klas gezeten, en we zijn beste vriendinnen vanaf de kleuterschool). Misschien is dat een van de redenen waarom ik zo graag naar het VWO wil? Ik weet het zelf ook niet meer.

Trouwens: Ik wil graag later binnenhuisarchitect worden. ;x

Ga naar het VWO!
Je kunt altijd nog terugzakken naar Havo :slightly_smiling_face:

Dit.

Ik zou ook vwo gaan doen dan heb je later ook een beter opleiding…
Maar als je wilt kan je ook 5 jaar havo doen en dan de laatste jaar vwo maar ik zou dat niet doen want dan heb je 1 jaar verspild…

Dat ga ik over een paar maandjes studeren. Dat is HBO overigens, meestal wordt het op kunstacademies gegeven. Misschien handig om te weten :slightly_smiling_face:

ach één jaartje is ook niet veel hoor :wink:

Als je van HAVO naar VWO wilt, moet je van 5 HAVO naar 5 VWO, dus dan ‘verspil’ je 2 jaar. Sowieso heb je bij HAVO 7 vakken en bij VWO 8 dus moet je ook nog een vak inhalen, tenzij je bij HAVO een extra vak kiest natuurlijk :slightly_smiling_face:

Dat is waaar. :wink:

Licht eraan wat je later wilt worden.
Tsja… Je hebt school niet voor niets en als je VWO aankan zou ik 't doen…